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
auto
2024. 04. 20. szombat

Kikapcsolták a radart a Teslámban

elektromos autó

2021 elején érkeztek az első hírek arról, hogy a Tesla kiveszi a radart a vezetéstámogató rendszereiből, a tavalyi év közepétől pedig már radar nélkül szerelik a fremonti gyártású Model 3-at és Y-t. Bár hivatalosan nem beszéltek erről, de úgy tudjuk, a német gyártású Teslák már eleve nem is tartalmazták ezt az alkatrészt, 2022 közepe óta pedig a Model S és X is lemondott róla. Az elmúlt egy évben egyértelművé vált, hogy a vállalat sokáig nem fog kétfajta szoftvert fejleszteni, és elérkezik majd az a pont, amikor a már forgalomban lévő régebbi autókon is kikapcsolják a radart.

Elérkezett.

Furcsa frissítés

A mostani radarmentesítés egy furcsa frissítéssel érkezett. Szombat este érkezett és vasárnap délelőtt települt az autómban a 2022.24.6 jelzésű szoftverfrissítés, ami az előzetes várakozásoknak megfelelően elhozta a radarmentes korszakot. Azonban akárhogy keressük, nem találjuk a változás leírását a szoftverváltozat naplójában (change log), ellenben az eggyel korábbi, 2022.20.x kiadások ismertetőjében hirtelen, utólag megjelent a Tesla Vision. Tapasztalatom nem egyedi, sőt, nagyjából általánosnak mondható, ami azt jelentheti, hogy

igazából az egy hónappal ezelőtti szoftverfrissítés telepítette az új Autopilot rendszert, de az eddig inaktív volt, csak a 24.6 kapcsolta be.

Hogy a Vision eddig is működött-e a háttérben és mostanra értékelték ki az eredményeket, vagy más oka volt a gyártónak a várakozásra azt nem tudjuk, de az biztos, hogy a mostani körrel szinte mindenkinek aktiválhatják. Szinte, mert egyelőre úgy néz ki, hogy a régebbi Autopilot hardverrel (2.5 vagy korábbi) szerelt kocsik maradnak radaron, mivel az új kódnak kell a Tesla saját fejlesztésű chipjének számítási teljesítménye.

Ez eddig nem volt itt.

Tisztázzunk egy gyakori félreértést is, mivel sokan úgy gondolják, hogy a Vision frissítés már az FSD Beta szoftverét használja. Jelenlegi információink szerint ez nem igaz. Hónapok óta csúszik az a frissítés, amely az amerikai FSD Beta felhasználókat érinti majd és végleg nyugdíjazza az Autopilot szoftverét, amelynek helyét az önvezető program veszi át. Jelenleg ez még két külön rendszer, de a jövőben a sima vezetéstámogató egyszerűen csak az FSD szoftver egy korlátozott, butított kiadása lesz. Elon Musk szerint ugyanakkor, az elmúlt hónapokban annyi mindent ültettek már át az új rendszerből a régibe, hogy a váltás szinte csak formális lesz, sok mindent nem lehet majd belőle észrevenni.

Akárhogy is, Európában egyelőre még külön kód fut az Autopilottal szerelt autókon, csak most már nem használja a radart a HW3-mal szerelt kocsikon. A váltás jelenleg két korlátozással jár, ugyanis 150 helyett 140 km/h lett az Autopilot csúcssebessége, és a követési távolság jelenleg nem állítható egyesre, a kettes a legkisebb érték. A Vison automatikusan bekapcsolja a távolsági fényszóró automatikáját is, de az a bajuszkapcsolóval tetszés szerint deaktiválható.

A mostani frissítés óta még nem volt alkalmam hosszabb útra vinni az autót, de a radaros verzióval már több, mint 15 ezer kilométert vezettem, úgyhogy lesz mihez hasonlítani az új megoldást, amikor beszámolok a tapasztalatokról. A múltkoriban tesztelt berlini Model Y Performance viszont már radar nélküli autó volt, úgyhogy akit érdekel a 200 kilométeres tesztút tapasztalata az itt megtalálja az írást:

Villámteszt: Tesla Model Y Long Range vs. Performance

Egyéb nyalánkságok

De ha már belenéztük ebbe a 2022.24.6 jelölésű frissítésbe, akkor lássuk mi mindent hozott el a tulajdonosoknak.

Felhő-profilok

Ez az újítás azoknak szól akiknél több Tesla van a családban, vagy szoktak reptéri autókölcsönzőben is a saját autójukhoz hasonlót bérelni. Mostantól a beállításaik, így az ülés, kormány és tükör pozíció, a klíma és Autopilot preferenciák, navigációs és média beállítások a felhőben lesznek tárolva így egy új autóba ülve, a profilunkat betöltve rögtön otthon érezhetjük majd magunkat.

Holttérkamera újítás

A Model 3 talán legnagyobb biztonsági hiányossága a holttér kamera/indikátor volt, amit a gyártó utólag az oldalsó kamerákkal pótolt. A megoldás nem rossz, de van egy nagy hibája, ugyanis a képernyő bal oldalán alul kerül megjelenítésre a videó képe, amit sokszor teljesen kitakar a kormányon lévő jobb kezünk. Mostantól két másik, alternatív helyre is átrakhatjuk a videojelet, így ez sokat fog javulni. Persze még mindig sokkal intuitívabb lenne egy a visszapillantóba szerelt LED, ahogy ezt más gyártók csinálják.

Forgalmi helyzet

Javítottak a navigáció grafikáján is, ami mostantól egyértelműbben jelzi a dugót.

Kedvenc úticélok

Valamint a navigáció mostantól automatikusan lementi a legutóbbi és a kedvenc célpontokat is – azaz mostantól ez is megy a felhőbe.

A fentieken túl hamarosan érkezik a 24.8-as frissítés is, amely után minimalizáljuk a Tesla Theater ablakát. Ebben található a Netflix, a YouTube és a többi média streaming szolgáltatás is, azonban ha ezeket teljes képernyőre kapcsoltuk, utána már csak a hangerőt és a klímát tudjuk pár kis ikon segítségével szabályozni. Ha bármi mást szeretnénk csinálni valamelyik menüben, akkor előbb be kell zárnunk a médialejátszót, majd utána újra kell indítanunk azt – az ablak minimalizálása ezt oldja majd meg, hiszen nem kell kilépni, át lehet váltani a főmenübe. Ez mindenképpen egy aprónak tűnő hasznos a újítás lesz.

Tényleg halálos fegyver a radar nélküli Tesla?

A címlapkép forrása: https://commons.wikimedia.org/wiki/User:Bukvoed

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.