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
auto
2024. 05. 19. vasárnap

Kevesebb víz, több logisztikai terület – új tervek a Giga Berlinből

elektromos autó
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

Vasárnap újabb nyílt napot tartott a Tesla Grünheide városában, hogy elmagyarázza a helyieknek milyen fejlesztéseket, bővítéseket tervez a gyárban. Ahogy arról már korábban beszámoltunk, a cég újabb 100 hektáros területet venne meg a műút és a jelenlegi gyár között, hogy ott bővítse a logisztikai területet és átépítse az ipari vágányt. A tervekkel kapcsolatban azonban egyesek újra tiltakozni kezdtek, a víz használat további növekedésétől tartva, ezért a cég most egy nyílt napon igyekezett választ adni a kételyeikre.

Így pár érdekesebb részelt is kiderült a tervekből, amelyről több helyi lap, így az rbb24 és a teslamag.de is beszámoltak.

Zárt rendszer

Az eseményen több, mint 500 helyi polgár vett részt, a cég pedig 13 információs pultnál válaszolt az érdeklődők kérdéseire a különböző témák kapcsán.

A vízhasználat volt az egyik kulcskérdés már a gyár eredeti engedélyezése során is. A mostani rendezvényen a cég képviselői elmondták, hogy a jelenlegi évi 1,8 millió köbméteres engedélyük már magában foglalja az akkugyár igényeit is, hiszen a szárazelektródás gyártás vízszükséglete töredéke a hagyományos cellagyártásénak. Mindemellett a cég azt tervezi, hogy zárt rendszerűvé fejleszti a vízfelhasználását, és újrahasznosítják a már egyszer felhasznált ivóvizet, ezzel tovább csökkentve az elméleti maximumból ténylegesen elhasznált mennyiséget.

Az új alaprajzon bal oldalt látszanak a már megépített és tervezett gyárépületek, jobbra pedig az áttervezett logisztikai terület, amelyhez újabb 100 hektár szükséges. Forrás: Teslamag.de

Arról is szó volt, hogy pontosan miért van újabb területekre szüksége a gyárnak, és itt mit terveznek. A jelenlegi földbirtok keleti oldalán a cég ugyanis újabb logisztikai raktárakat, átmeneti tárolókat és egy kibővített vonatrakodót tervez. Az elmúlt évek eseményei után most úgy látják, hogy az autóiparban eddig használt just-in-time megközelítés, azaz hogy csak minimális raktárkészletet tartanak az alapanyagokból, alkatrészekből, és az új szállítmányok szinte közvetlen a gyártósorra kerülnek, egyszerűen túl sok rizikót tartalmaz. Ezért a korább tervekhez képest jóval több raktárépületet szeretnének felhúzni, valamint egy nagyobb vonatrakodót építenek. A Tesla arról tájékoztatta az érdeklődőket, hogy a logisztika egy jó részét szeretnék vonatsínre rakni, ezzel is csökkentve a közúti forgalmat és az autógyártás CO2 lábnyomát.

Az új területen egyébként egy óvodát is terveznek, hogy ezzel segítsék a munkatársak gyermekvállalását, de ennek szolgáltatásait majd a helyi lakosok is igénybe vehetik.

Titkos mérföldkövek

Az eseményről tudósító lapok riporterei mind azt jelentették, hogy egyik Tesla alkalmazott sem volt felhatalmazva rá, hogy interjút adjon nekik, és nem lehetett belőlünk információkat kihúzni a cég konkrét termelési adatai kapcsán.

Az tudjuk, hogy a gyár júniusban átlépte az egy hét alatt legyártott autók számában az ezer darabos küszöböt, ami persze lehetett egy soha meg nem ismételt rekord is – a Tesla hivatalosan nem állt elő újabb adattal, bár az is igaz, hogy amúgy is ritkán tesznek ilyet. Most a Teslamag.de azt állítja, hogy bár konkrét adatot nekik sem árultak el, az egyik Teslás arra utalt, hogy már nem kell sokáig várni a 2000 darabos mérföldkőre. Hogy ez igaz vagy, sem azt persze nem tudjuk, de egybevág a korábbi híreinkkel a témában, valamint azokkal a felvételekkel, amelyek azt mutatják , hogy a gyár területén a dolgozói parkoló jelentős bővítése zajlik.

Arról is próbáltak többet megtudni, hogy mikorra várható a helyi akkugyártás megkezdése. Korábbi hírek arról szóltak, hogy valamikor mostanában, a harmadik-negyedik negyedév magasságában kezdődhet meg a termelés az új cellagyártó épületben. Legutóbb pedig év végéről lehetett hallani azután, hogy a cég nagy befektetési házak pénzügyi elemzőit látta vendégül az üzemben. Most a cég képviselői csak annyit voltak hajlandóak mondani, hogy hamarosan indulhat az akkugyártás, ami önmagában nem új hír, és nem is különösebben részletes információ. Az viszont érdekes részlet, hogy ehhez állítólag semmi új, extra engedély nem kell, mivel a szárazelektródás technológia annyira kis környezeti terheléssel jár, hogy a jelenleg engedélyezett kibocsátási értékeken belül tudnak maradni.

Az akkugyár épületéről készült legfrissebb felvételeket itt lehet megtekinteni:

A címlapkép forrása: Tobias Lindh, Twitter

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.