Vagány sportmasina lett a Renault retro kisautójából

1972-ben, kereken ötven évvel ezelőtt indult el a Renault 5 négyszemélyes szupermini sorozatgyártása, amely egyben egy páratlan sikertörténet kezdete is volt, hiszen a modell majdnem 15 éven keresztül Franciaország legnépszerűbb autójaként csalogatta magához a vásárlókat. Az R5 néven is emlegetett első generáció évfordulójának alkalmából a gyártó egy különleges példánnyal rukkolt elő: az R5 Turbo 3E a klasszikus kisautó sportos változatainak, a Turbo és Turbo 2-nek állít emléket. Nevében a 3-as értelemszerűen a Turbo sorozatban elfoglalt helyére utal, az E pedig arra, hogy a bemutatóautó tisztán elektromos hajtáslánccal van felruházva.

A villanyautó 4006 mm hosszú az igencsak szembeötlő hátsó szárnyával együtt, 2020 mm széles, és 1320 mm magas, tengelytávolsága 2540 mm. Akkumulátor nélkül 980 kilót nyomna, a 42 kWh kapacitás azonban 520 kilóval megdobja a tömegét, amit szénszálas karosszériával igyekeztek kompenzálni a tervezők.

Az R5 Turbo 3E kifejezetten aszfaltra készült, olyan látványos mutatványokhoz, mint például a gumifüstölő driftelés, merthogy a Renault azt is meg szeretné mutatni, hogy a teljesítmény, szórakozás, és az elektromos hajtás jól megfér egymás mellett. Két villanymotor dolgozik az autó hátsó tengelyén összesen 280 kW-tal (380 LE) és 700 Nm azonnali nyomatékkal. Álló helyzetből 3,5 másodperc alatt felgyorsul 100 km/h-ra, végsebessége pedig a 200 km/h-t is elérheti. Hogy pontosan mennyi a hatótávolsága, azt nem közölte a vállalat, de azt igen, hogy bőven elegendő néhány körhöz a versenypályán vagy egy Gymkhana futamhoz. A töltőcsatlakozó egyébként a motorháztetőn található légbeömlőben bújik meg. Az aksi feltöltése 2 órát vesz igénybe 380V/32A-es töltővel.

 

A prototípus a Chantilly Arts & Elegance 2022 versenyen debütál szeptember 25-én, utána pedig az október 17-én kezdődő Párizsi Autószalonon is kiállítják. Habár ez csupán egy egyszeri bemutatódarab, a Renault 5 valóban újjászületik megvásárolható, elektromos modellként, és a híresztelések szerint készül belőle sportos változat is.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.