A Tesla évente vagy egy tucat szoftverfrissítést ad ki autóhoz – már ha csak a főbb verziókat, nem pedig az esetleges hibajavításokat nézzük. Én most kaptam meg idén a kilencedik kiadást, de ha az apróbb javításokat, módosításokat is beleveszem, 2022-ben eddig 21-szer jelezte az autó, hogy frissítés érkezett. Mindegyik kiadásról nem szoktunk beszámolni, de néha érkezik egy-egy érdekesebb szolgáltatás, amit érdemes bemutatni.
Most is ez történt.
2022.36.2
A legújabb szoftverváltozat szerdán délben érkezett meg az autómra, és most az egyszerűség kedvéért tekintsünk el attól a méltatlan állapottól, hogy a Tesla még mindig Google Translate szintű fordításokkal operál. Ez nem tragikus, de kicsit érezni, hogy baltával gyártják, nem szikével – a „kibocsátási megjegyzések” például érthető, de csak szebb lenne ott egy „Fejlesztési napló”, vagy „Újdonságok”.
De elég a formai kritikából, nézzük a tartalmat. Rövid áttekintés következik csak, de két újdonságot lentebb külön, részletesebben is bemutatunk.
Optimális Supercharger használat
A legújabb frissítéstől kezdve az egyes Superchargerekre bökve a térképen nem csak azt fogjuk látni, hogy jelenleg éppen mennyi állás szabad, hanem azt is, hogy melyik napszakban mennyire terhelt az adott állomás.
Ez főleg azoknak segíthet, akik nem tudnak otthon tölteni, ezért valamelyik áruház melletti villámtöltőhöz járnak – így kicsit könnyebb tervezni, mikor érdemes kilátogatni, hogy ne kelljen várni.
Számomra a mostani frissítéssel – vagy az ezzel járó újraindítással – aktiválódott az is, hogy látom a Superchargerek új, különböző napszakokban érvényes tarifáit, amellyel a Tesla szintén az egyenletesebb kihasználtságot igyekszik elősegíteni. Itthon persze egyelőre még mindig ingyenes a töltés, de külföldön járva lehet ezzel spórolni.
Adatbánya
A legnagyobb újdonság kétség kívül az áttervezett Energia alkalmazás, amely most már nem csak megmutatja mennyiben tért el fogyasztásunk az autó által jósolt értéktől, de részletesen látjuk azt is mire ment el az energia, és hogy lehetett volna jobban spórolni.
Az egyik nézet, amit a magyar szoftverben Névlegesnek hívnak, az autó amerikai EPA szabvány által kalkulált fogyasztásához képest tapasztalt eltérést mutatja meg. Ez egyébként nyilván egy elméleti, labor érték, amit nehezebb elérni. A másik nézet Út névre hallgat, és akkor érhető el, ha a kocsi navigációját használtuk az út során. Ilyenkor ugyanis maga az autó jósol egy hatótávot és fogyasztást az adott útvonalra az aktuális környezeti és forgalmi változók figyelembevételével. Mindkét nézet elérhető két időszakra vetítve, egyik az utolsó töltés óta eltelt idő, a másik a legutóbbi út.
A vezetés közbeni áramfogyasztásnál látjuk, hogy például az autó által tervezettnél nagyobb sebesség, vagy erőteljesebb gyorsítás, esetleg nagyobb szél, vagy eső mennyi pluszt vett ki az akkumulátorból, mennyit fogyasztott a klíma, az akkufűtés, illetve az úton tapasztalt szintkülönbség csökkentette vagy inkább növelte a fogyasztást.
Azt is nyomon tudjuk követni, hogy álló helyzetben, parkolás közben mennyit fogyasztott az autó. Ha például előfűtöttük, vagy hűtöttük az utasteret, vagy be volt kapcsolva a kabintúlmelegedés-védelem, esetleg használjuk az őrszemet, a Sentry Mode-ot, vagy túl sokszor noszogattuk telefonunkkal a kocsit, akkor itt látszik ennek mi volt az ára energiában mérve.
Természetesen továbbra is elérhető a régi Fogyasztás fül, ami segíthet a hatótáv becslésében.
Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.