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 Kormányrendelet írja elő, hogy a Magyarországon közbeszerzés keretében vásárolt járművek mekkora részének kell tiszta üzeműnek lenni 2025 végéig, illetve 2030-ig, legyen az akár személyautó, akár tehergépkocsi, akár busz. Az irányelv szempontjából jelenleg tiszta üzeműnek számítanak az akkumulátoros elektromos, a hidrogén üzemanyagcellás, valamint a CNG vagy LPG gázüzemű járművek, illetve ezek kombinációi is. Amennyiben a jövőben elérhető lesz, akkor a szintetikus üzemanyaggal működő belsőégésű motoros járművek is megfelelnek majd az elvárásnak. Már 12 elektromos Ikarus szállítja a székesfehérváriakat Megjelent a tisztajármű-irányelvet a magyar jogrendbe illesztő 397/2022 számú kormányrendelet, amely garantálja és előírja az energiahatékony, zöld járművek beszerzését az állami és önkormányzati szektorban Magyarországon – osztotta meg Vitézy Dávid, a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM) közlekedésért felelős államtitkára csütörtökön a Facebook-oldalán. Az államtitkár szerint a jelenlegi energiaárak mellett különösen aktuális és fontos lépés ez. A rendelet minimális arányokat határoz meg az alacsony vagy nulla helyi károsanyag-kibocsátású személy- és teherautókra, városi, elővárosi autóbuszokra. A városi buszok esetében mostantól minden második újonnan beszerzett busznak már az uniós rendelet szerinti tiszta járműnek kell lennie. A szabályozás két időszakot határoz meg, az első 2025 végéig, a második 2026-tól 2030-ig tart. Az első időszakhoz képest a másodikban a tiszta járművek beszerzési aránya tovább nő, biztosítva a fokozatosságot. A rendelet 2. sz. melléklete a valós vezetési feltételek mellett megengedhető maximális szennyezést is meghatározza A célértékek járműfajtától és felhasználási módtól függően eltérőek, melyek közül Vitézy a buszokra vonatkozó előírásokat emelte ki: A városi buszok beszerzésére országosan vonatkozó arányok: 2021-2025 között: 37% tiszta üzemű, ezen belül 18,5% zéró kibocsátású jármű 2026-2030 között: 53% tiszta üzemű, ezen belül 26,5% zéró kibocsátású jármű Nagyvárosok esetén szigorúbb arányokat határoztak meg: 2021-2025 között: 53% tiszta üzemű, ezen belül 18,5% zéró kibocsátású jármű 2026-2030 között: 75% tiszta üzemű, ezen belül 26,5% zéró kibocsátású jármű Minden szervezet a rendelet hatálya alá tartozik, amely közbeszerzést ír ki, mindegy, hogy a járműveket vásárolja, bérli, vagy lízingeli. Ide tartozik a minisztériumi autóktól a posta szállítójárművein át a közszolgáltatást végző városi buszokig minden közbeszerzés útján vásárolt jármű. Fontos, hogy a regionális, illetve távolsági autóbuszokat nem érinti a jogszabály, tekintve, hogy a megfelelő technológia egyelőre nem áll rendelkezésre a piacon – írta az államtitkár. A dízel költség negyedéből üzemelnek a villanybuszok Miskolcon Az arányok betartását a városi buszokat illetően a TIM irányításával létrejött országos közlekedésszervező fogja koordinálni, ellenőrizni. A többi járműtípus (személygépkocsik, tehergépkocsik) esetében ezt a feladatot a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF) látja majd el. A kormányrendelet részletesen szabályozza, hogyan. A buszokat üzemeltetőknek zöld járműbeszerzési terveket kell készíteniük, és már ott be kell mutatniuk a tiszta járművek arányát, és eszerint kell eljárni a tervezett közbeszerzéseknél is. A szabályok azt is megengedik, hogy több cég összeálljon, és együtt számolva teljesítse a kvótákat. A közzétett arányok alapján nem kell tehát minden beszerzésnél, de még évente sem betartani az előírt arányokat, de az ötéves periódusokon belül országosan igen, ennek figyelembevételével fogják engedélyezni a buszbeszerzéseket és folytatják a városok számára ehhez támogatást biztosító Zöld Busz Programot. 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 Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!