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
auto

Az olasz energiaóriás ENEL bejelentette, hogy az Egyesült Államokban az évtized végéig kétmillió elektromos töltőt kíván telepíteni, hogy részese és egyben egyik megoldókulcsa is legyen az ország energiaátmenetének. A Renewable Energy World jelentése szerint az olasz cég e-mobilitási részlege, az Enel X Way ugyan nem ismeretlen ma sem az észak-amerikai villanyautó-töltő infrastruktúrában, de az aktuálisan értékesített 170 ezer járműtöltő volument dinamikusan szeretnék több mint a tízszeresére növelni.

Ez az Egyesült Államokban és Kanadában a kereskedelmi és a nyilvános töltési infrastruktúra bővülését jelenti majd. Az ENEL feltett szándéka, hogy a projekt során több mint 10 ezer publikus, egyenáramú töltőállomást épít meg. A döntés mögött természetesen a tavaly elfogadott inflációcsökkentési törvény található, mellyel a Biden-adminisztráció elsősorban az európai, energiaátmenetben dolgozó, tőkeerős cégek megnyerésére törekszik. Az összesen 369 milliárd dolláros „zöld támogatási csomag” által felkínált lehetőségekre sokan ráharaptak: sorra jelentik be az USA-ba a nagy méretű zöldenergiás befektetéseket.

„Az elektromos autók számának gyors növekedése nem a probléma, hanem a megoldás része”

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

Az amerikai lépés veszélyére, miszerint e szabályozás külföldre fogja terelni az európai zöldenergia ipart, már januárban érkezett – igaz, csak politikai – válasz. Több politikai vezető, köztük Von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke is arról beszélt különböző fórumokon, hogy az Egyesült Államok intézkedései aggodalmat váltottak ki Brüsszelben. Azóta annak az elhárító rendszernek a kidolgozása zajlik, amivel az ösztönzőket az EU-ban az amerikaihoz hasonló szintre emelve, megpróbálják mégis inkább „itthon” tartani a cégeket és a beruházásaikat. Ezügyben márciusban egyébként a legmagasabb szinten tárgyaltak a felek Washingtonban, ahol Joe Biden és Ursula Von der Leyen megegyeztek, hogy a közös cél a tempós haladás biztosítása a környezetkímélő technológiák felé.

Észak-Amerika bevételére készül az Enel X Way (fotó: enelxway.com)

Az ENEL az Egyesült Államokban most bejelentett beruházása az ötmilliárd dolláros keretösszegű, kifejezetten az elektromos járműveket kiszolgálni hivatott, nemzeti infrastrukturális programba jelentkezett be. A cég tervei szerint teljesen új telepítési, üzemeltetési és karbantartási projektet indít el, hogy a hálózatbővítést felgyorsítsa, de új finanszírozási szolgáltatásokat is indít. Ennek része, hogy az olaszok leszerződtek a Charge Pointtal, hogy a publikus elektromos töltőállomások telepítésében sebességet válthassanak.

Március végén megírtuk, hogy az Európai Parlamentben (EP) megállapodás született az eu-s villanyautós töltőinfrastruktúra építéséről. E szerint a TEN-T törzshálózaton a 2026-ig kiépítendő, egymástól legfeljebb 60 km távolságban lévő töltőállomásokra (több töltő egy helyszínen) vonatkozóan állomásonként minimum 400 kW összteljesítmény kiépítésének kötelmét határozták meg, úgy, hogy a kiépített teljesítménynek 2028-ig el kell érnie a 600 kW-ot. A további ösztönzőkre egyelőre várni kell.

Határidőt szabott az EU a sűrű töltőhálózat kiépítésére is

 

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

Szabó M. István