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 Kína akkumulátorgyártásban elért fölénye nyomasztónak hathat, az innovatív technológiáknak köszönhetően azonban korai volna még leírnunk Európát. Egy már meglévő termék gyártását felskálázni ugyanis egyszerűbb feladat, mint kifejleszteni és gyártásba vinni egy új technológiát, ez utóbbi terén pedig nem is áll olyan rosszul a kontinensünk. A tajvani ProLogium, a következő generációs szilárdtest akkumulátoros megoldások kutatás-fejlesztésére és gyártására szakosodott vállalat Franciaországot választotta az első külföldön felépítendő szilárdtest akkumulátorokat gyártó üzemének helyszínéül. Az Európai Bizottság augusztus elején adott zöld utat ahhoz, hogy a francia állam támogatást nyújtson a ProLogium európai projektjének megvalósításához. A brüsszeli testület a döntésével elismerte, hogy a tajvani vállalat beruházása hozzájárul az európai Green Deal és az EU akkumulátor-stratégiájának megvalósításához. Európa következő generációs akkumulátorait fejlesztő cégek. Forrás: battery-news.de A projekt az elektromos járművekhez használt akkumulátorok új generációjának kutatás-fejlesztését, valamint a franciaországi Dunkerque-ben egy 48 GWh kapacitású gigafactory felépítését foglalja magába. A teljes beruházás összesen 5,2 milliárd eurót tesz ki, amelyhez az állam 1,5 milliárd euróval járul hozzá. A ProLogium a támogatást 2029-ig részletekben, különböző mérföldkövek teljesítése esetén kapja meg, ezért cserébe megosztja a projekt során elért műszaki eredményeket, és a kölcsönös előnyök elvének megfelelve együttműködik a helyi iparral, a tudományos körökkel és az ügyfelekkel, azaz a helyi autógyártókkal. A ProLogium sajtóközleménye szerint az EU döntése a szilárdtest-akkumulátor technológiájának kereskedelmi életképességét bizonyítja. „A projekt határozott támogatása nemcsak az európai autóipart látja el dekarbonizált energia felhasználásával gyártott fejlett akkumulátorokkal, hanem a francia kormány zöld újraiparosítási stratégiájában is kulcsszerepet játszik” – közölte a vállalat. „Egyéves, átfogó vizsgálat során a szakértők szigorúan megvizsgálták bővítési tervünket, technológiánkat és gyártási képességeinket. Ennek a jelentős támogatásnak a jóváhagyása bizonyítja a ProLogium potenciális hozzájárulását a nettó zéró célkitűzés megvalósításához Franciaországban és Európában, valamint innovatív megoldásaink értékét” – mondta Vincent Yang, a ProLogium alapítója és vezérigazgatója. „Szeretnénk kifejezni legmélyebb hálánkat az EU-nak és a francia kormánynak a rendíthetetlen bizalomért és támogatásért. Ez a támogatás erőteljes financiális segítséget jelent a ProLogium Gigafactory projektje számára, és lehetővé teszi számunkra, hogy Dunkerque-ben folyamatosan haladjunk a célunk felé: helyi beszállítás és gyártás megvalósítása az európai OEM-ügyfelek számára.” „A gigagyár nemcsak 3000 munkahelyet teremt, hanem egy átfogó kutatási és fejlesztési ökoszisztémát is létrehoz. Ez a projekt jelentős gazdasági előnyöket ígér, megerősítve mind a francia, mind az európai gazdasági szuverenitást, miközben a zöldebb ipar felé való átmenetet is előmozdítja” – nyilatkozta Gilles Normand, a ProLogium Europe elnöke. A ProLogium következő lépése az engedélyezési folyamat részét képező nyilvános konzultációs folyamat elindítása, ami szeptemberre várható. A Gigafactory építése 2024 második felében startolhat, az első cellák pedig leghamarabb 2026 végén gördülhetnek le az automatizált gyártósorokról. A ProLogium aktívan keresi a helyszíneket a K+F központ számára, és hamarosan megkezdi a toborzási folyamatot. A cég tajvani gyártósora. A 48 GWh-s termelési kapacitás még a hagyományos cellák esetében is jelentős méretnek számítana, amely évi több százezer nagy hatótávolságú elektromos autó legyártását tenné lehetővé. A tajvani cég júliusban írt alá egyetértési megállapodást a MAHLE GmbH-val, egy stuttgarti székhelyű autóipari beszállítóval, melynek értelmében a két vállalat közösen fejleszt hőmenedzsment-rendszert az új generációs modulokhoz. A 2006-ban alapított ProLogium elektromos járművek, elektronikai eszközök és ipari alkalmazások számára fejleszt szilárdtest-akkumulátorokat. Az első terméke a HTC One Max okostelefonokhoz készített Power Flip nevű, powerbankkal kombinált tok körülbelül 10 évvel ezelőtt került piacra. Később egyéb okos eszközökhöz is fejlesztettek szilárd elektrolitot alkalmazó akkumulátorokat, az utóbbi években azonban már az autóipari megoldásokra került át a fókusz. A cég oxid-alapú kerámia elektrolitot, illetve magas nikkel tartalmú NMC katódot, és lítium-fém anódot alkalmaz a villanyautókba szánt celláiban. A ProLogium két ázsiai EV-gyártó, a NIO, és a vietnámi VinFast mellett a Mercedesszel is partnerségre lépett. A vállalat automatizált kísérleti gyártósorán már közel 8000 szilárdtest-akkumulátor mintacellát készített, és szállított le partnerei számára tesztelés és modulfejlesztés céljából. Első nagy demonstrációs gyártósora a tajvani Taoyuanban 2023 végén kezdi meg működését. A vállalat által tavaly ősszel bemutatott cellák 295 – 330 Wh/kg, illetve 695 – 770 Wh/l energiasűrűséggel, 12 perc töltési idővel (80%-ra) és 1000 ciklus feletti élettartammal rendelkeznek a cég honlapja szerint. Amiben messze jobbak a hagyományos celláknál, az a nagyfokú biztonság: a kerámia alapú szilárd elektrolit ugyanis egyáltalán nem gyúlékony. Szilárdtest-akkumulátorok: GWh-s gyártási kapacitás van kiépülőben dr. Papp László (Sol Invictus)Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!