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
auto
2024. 05. 02. csütörtök

Egy német programozó megcsinálta amit a Tesla nem volt hajlandó

A Teslák tulajdonosai tudják, hogy a cég weboldalán, az autók képernyőjén, de még a mobilapplikációban is különböző információk állnak rendelkezésre a töltőhálózatról, így az autóban ülve például látjuk azt is, hány oszlop szabad, és mely napszakban mennyibe kerül a töltés. Ám ha valaki átfogó képet szeretne kapni, arra nincs lehetősége, lehet egyenként végigkattintgatni a több ezer helyszínt.

Egy német programozó úgy döntött, ő az egészet térképre viszi.

Kockáknak zseniális

A chargeinsights.com nevű oldalra a német Teslamag.de cikke hívta fel a figyelmünket, és azóta a számok bűvöletébe élünk.

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

Az oldal több érdekes, állandóan frissülő adatot tesz térképre a Tesla töltőhálózatával, és szervizeivel kapcsolatban, mindezt pedig az egész világról, régiókra bontva.

Az első lehetőség az árazás áttekintése, amihez kiválaszthatjuk a számunkra érdekes kontinenst, majd kedvünkre nagyíthatunk a részletekért. Az oldal színes pöttyökkel jelzi az árakat, amelyeket az összehasonlíthatóság kedvéért euróra vált át, ahol pedig napszak-függő ár van, ott két külön pontot helyez el.

Így rögtön látszik, hogy a kontinens nagy részén 30-40 cent körül alakul az árazás (zöld pöttyök), de Olaszország, Svájc és az Egyesült Királyság narancs és piros pöttyeivel felfelé lóg ki a sorból. A legdrágább Superchargert gyors kereséssel Londonban találtuk, ahol csúcsidőben 62 centet, 238 forintot kell fizetni egy kWh energiáért, míg a legolcsóbbnak a Holland töltők tűnnek, itt már 23 cent, 88 forint is elég lehet a csúcsidőn kívüli töltéshez.

Szerbiában és Bulgáriában úgy tűnik egyelőre nem tud számlázni a Tesla és a térkép szerint ingyenes a töltés, ahogy ez nálunk is sokáig volt, hazánk azonban most már citromsárga pöttyökkel, 164 forintos tarifával a középmezőnyben van.

De nem csak az árakat rakták térképre.

Végre valahol egyszerre láthatjuk a hálózat egyes helyszíneinek töltési teljesítményét, így a sötétnarancs színnel jelölt, 250 kW-os V3-as oszlopokat egyszerű vizuálisan megkülönböztetni az okkersárga 150-es V2-esektől. De vannak kisebb zöld és kék színnel jelölt körök is, amelyek a fő céges szabványtól eltérő gyengébb teljesítményt jelölik, így a miskolci töltő 125 kW-ja is ezt a színt kapta.

A térképek között megnézhetjük azt is, hány oszloppal vannak felszerelve az egyes helyszínek, így gyors kereséssel megerősítettük, hogy még mindig a kaliforniai Harris Ranch a legnagyobb lokáció, ahol egymás mellett egy 18, és egy 80 (!) állásos töltő ad lehetőséget közel 100 autónak a párhuzamos töltésre. Európa legnagyobb Tesla töltőállomása, hol máshol, mint Norvégiában van, ahol az Eidsvoll Verk nevű település mellett 44 oszlop várja az autósokat.

De rákerült egy térképre a töltőhelyszínek aktuális kihasználtsága is.

Végül a Tesla legnagyobb bánatára a programozó azt is le tudta kérdezni, mennyi az átlagos várakozási idő a cég szervizeiben.

A pesti szervizre jelenleg 27,89 napot írnak, ami a leterheltebbek közé tartozik Európában, de a rekorder kontinensünkön valószínűleg a holland Groningen a maga 55 napjával.

Nem csak Tesla

Az oldal egyébként nem csak a Tesla töltőit próbálja meg montírozni, már elkezdődött az Ionity helyszínek lekérdezése is.

Ez egyelőre eléggé kezdetlegesnek tűnik, csak két lehetőség van és az egyik eléggé foghíjasnak is tűnik, de az már itt is térképen van, hogy hány oszloppal rendelkeznek az egyes helyszínek.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.