Két új tisztán elektromos tanulmányt mutatott be a Lexus a Japán Mobilitási Kiállításon. Az LF-ZC modell egy futurisztikus, mégis funkcionális és áramvonalas szedán, amelynek sorozatgyártása már 2026-ban megindulhat, az LF-ZL pedig egy elektromos SUV zászlóshajó koncepció, amely a Lexus márka jövőképét mutatja be.
A Lexus célja, hogy Európában 2030-ra, globálisan pedig 2035-re kizárólag elektromos járműveket értékesítsen. A cél érdekében teljesen új moduláris járműszerkezetet vezetnek be, új gyártási technológiákat alkalmaznak majd, valamint teljesen felülvizsgálják járműszoftver-platformjukat. Az új Arene operációs rendszer személyre szabott vezetési élményt, valamint kiterjesztett szórakozási és kapcsolódási lehetőségeket kínál majd.
A következő generációs BEV platform a vezetési élményt ötvözi majd a legmodernebb villamosítási technológiával és szoftverrel. Az újrahasznosítás és fenntarthatóság jegyében pedig megjelenik a bambuszra, mint jellegzetes anyagra kifejlesztett technológia. A Lexus villanyautók kompromisszumok nélkül ötvözik majd a funkcionalitást a szépséggel, amit az összes szerkezeti alkatrész méret- és tömegcsökkentése tesz lehetővé.
Mivel nincs szükség motortérre, az aerodinamika és az esztétika egyensúlyát megtartva a légellenállási együttható (Cd) 0,2 alatt maradhat. Az alacsony motorháztető minden korábbinál kiterjedtebb látómezőt biztosít az autó belsejéből.
A jobb légellenállás és a súlycsökkentés javítja a jármű hatékonyságát, végeredményben a hatótávot. Az alacsony profilú akkumulátor több rugalmasságot biztosít a jármű tervezőinek, ami vonzóbb sziluettet eredményez, miközben az alacsony súlypont segít a jobb vezetési élmény elérésében. Az akkumulátor szerkezetének egyszerűsítésével és tömörítésével nagy energiasűrűség érhető el.
Az LF-ZC a Lexus villamosítási útját szimbolizálja karcsú arányaival, alacsony súlypontjával, tágas utasterével és érzelemgazdag kialakításával, amely a funkcionalitást és az esztétikát ötvözi, miközben izgalmas vezetési élményt ígér. A tanulmány nevében a C betű nem a méretosztályra utal, hanem a koncepció küldetésére: ez a jövőbeli, zéró károsanyag-kibocsátású Lexus katalizátorként hivatott szolgálni, amely felgyorsítja az elektromobilitás új korszakával együtt járó lehetőségek, a fokozott menetdinamika, a korlátok nélkül megvalósítható formanyelv, valamint az exkluzív ügyfélszolgálatások kibontakoztatását.
Az aerodinamika előtérbe helyezése mellett a villanyautók jellegzetes jellemzőinek beépítésével a tervezőcsapat arra törekedett, hogy egy magával ragadó forma elérésére törekedett. A teljesen sík padló és a panorámatető kívülről nem látható mértékben növeli a belső teret. A tanulmányautó meghökkentően alacsony (1390 mm), mégis tágas belső teret kínál. Az LF-ZC tanulmány hosszúsága 4750 mm, szélessége 1880 mm, tengelytávolsága 2890 mm.
Az LF-ZL koncepció egy olyan jövőbe nyújt bepillantást, ahol a mobilitás, az emberek és a társadalom zökkenőmentesen integrálható. A vezetési élményt személyre szabják, a jármű a vezető szokásai alapján személyre szabott javaslatokkal segíti az interakciót. Az 5300 mm hosszú, 2200 mm széles és 1700 mm magas zászlóshajó-tanulmány célja, hogy az emberek a kívánt életüket élhessék, miközben pozitívan hozzájárulnak személyes környezetükhöz, a tágabb környezethez és a társadalom egészéhez.
A járművezető mindkét koncepciójárműben új generációs, teljesen digitális intelligens „irányítóközpontot” kap, amely intuitív és gyors hozzáférést biztosít az alapvető kezelőszervekhez. A korábban széles területen elosztott kezelőszerveket a járművezető számára könnyedén elérhető digitális felületekre gyűjtötték össze, így a vezetéshez szükséges funkciók, a biztonsági és vezetéstámogató rendszerek, a vezetési mód kiválasztása a bal oldalra kerültek, míg a kényelmi funkciók, például az audiorendszer, a klímaberendezés, a telefon vezérlése, valamint az AI-funkciók a jobb oldalon találhatók. Hiányzik a megszokott központi érintőképernyő, helyette az utas előtt egy széles formátumú, testreszabható kijelző található, így elkülönülnek a járművezető, valamint az utas számára kínált funkciók.
Az információkat a szélvédőre kivetítő head-up kijelző a „szemed az úton” elvet egy távoli látómező elhelyezésével támogatja. A vezető fókuszvesztését, a tekintet és a fejmozgás minimalizálásához digitális oldalsó tükrök is hozzájárulnak, így a jármű környezete a vezetésre összpontosítva kísérhető figyelemmel.
A tanulásra képes, mesterséges intelligencia alapú hangfelismerő rendszer szintén azt támogatja, hogy a járművezető folyamatosan a forgalomra összpontosíthasson. Az új Arene OS szoftver lehetővé teszi a funkciók frissítését, hogy a biztonsági rendszerek és a multimédiás funkciók egyaránt lépést tartson a fejlődéssel. A tanulásra képes rendszer olyan útvonalra és vezetési módra vonatkozó javaslatokat tesz, amelyek igazodnak a vezető preferenciáihoz, napi tevékenységihez, szokásaihoz és figyelembe veszik aktuális hangulatát.
A fenntarthatóságot a bambuszrostokból készülő belső felületek, kárpitok biztosítják, amely teljes mértékben újrahasznosítható. A vázszerkezet a gigacasting öntési technológiának köszönhetően mindösszesen három nagyméretű elemből áll majd össze. Ez a megoldás nem csak gyorsabbá és olcsóbbá teszi a gyártást, de szilárdabb szerkezetet is eredményez, így a jármű biztonságosabb lesz. Ezen kívül az akkumulátort, a kábelkötegeket, a vezérlőegységeket és villanymotorokat már az összeszerelés korai fázisában be lehet építeni, ezért a gyártási folyamat során az autó önjáró lesz, így nincs szükség a megszokott összeszerelő sorokra, ami rugalmasabb és helytakarékosabb gyártást eredményez., csökkenti a tömeggyártás átfutási idejét, és költségek megtakarítását teszi lehetővé.
A megújulás első kézzel fogható eredménye az a 2026-ban forgalomba kerülő középkategóriás modell lesz, amelynek előtanulmánya most a Japán Mobilitási Kiállításon bemutatkozott.