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
auto

Leszállították a legelső hidrogénnel hatótávnövelt Mercedes eCitaro G buszokat

elektromos busz
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

A Daimler Buses sajtóközleményben jelentette be, hogy leszállította partnerének a legelső példányokat az üzemanyagcellás Mercedes-Benz eCitaro G típusú autóbuszából. A Rhein-Neckar-Verkehr GmbH (röviden RNV) 2022 októberében adta le a rendelést 48 darab járműre, ebből az első három érkezett most meg, a többi pedig 2025 közepéig csatlakozhat a közlekedési vállalat flottájához.

A környezetkímélő hajtású autóbuszok 2024 elejéig tesztüzemben fognak működni Mannheim és Heidelberg városában. Ezt az időszakot az RNV többek között a sofőrök oktatására és intenzív tréningezésére, az akkumulátor töltésének és a hidrogén tankolásának optimalizálására, valamint hatótávbecslésre használja fel annak érdekében, hogy zökkenőmentesen állhassanak rendes szolgálatba a buszok. A 48 járműből 40 a fentebb említett két városban, a maradék nyolc pedig Ludwigshafen am Rheinban teljesít majd szolgálatot.

Az akkumulátorokat az RNV 30 elektromos busztöltő állomásán látják el árammal, a hidrogéntartályok utántöltéséhez pedig két hidrogéntöltő állomást helyeztek üzembe Mannheimban. A 2022 októberi járműrendeléssel párhuzamosan továbbá megkezdődtek a munkálatok a heidelbergi busztelepen is a hidrogéntöltő infrastruktúra kiépítéséhez, az ottani hidrogéntöltő állomást a H2 Mobility üzemelteti, és nyitva áll a nagyközönség előtt.

A háromajtós eCitaro G buszok négy akkumulátorpakkal rendelkeznek, melyek összkapacitása 392 kWh. Ezek tehát tisztán elektromos buszok, melyekben a 60 kW teljesítményű hidrogén-üzemanyagcellás rendszer hatótávnövelőként van jelen. A hat hidrogéntartály összesen 30 kilogramm hidrogént képes eltárolni. A Daimler Buses sajtóközleménye szerint a buszok teljes hatótávolsága így több mint 400 kilométer.

Az RNV célkitűzése, hogy a Mannheim-Ludwigshafen-Heidelberg nagyvárosi körzetében 2032-ig a teljes járműparkját helyi károsanyag-kibocsátásmentes meghajtásúra alakítsa át. Ennek érdekében 2018 óta összesen 36 eCitaro elektromos szólóbuszt kapott és integrált a menetrend szerinti forgalomba.

A Mercedes‑Benz eCitaro alacsonypadlós elektromos buszát 2018 óta gyártják a Daimler Buses mannheimi üzemében, azóta már több mint 1000 példány gördült le a gyártósorról. Az üzemanyagcellával hatótávnövelt változat sorozatgyártásának elindításával a mannheimi üzem a legelső létesítmény a vállalat hálózatában, ahol hidrogénnel is hajtható busz került gyártásba.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.
Összehasonlítás