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
auto

Túltermelés alakult ki az akkumulátorpiacon, 14 százalékkal estek az árak

üzlet
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

A BloombergNEF (BNEF) minden év vége felé közzé szokta tenni az akkumulátorok árára vonatkozó globális felmérésének legfrissebb eredményeit. A tavalyi jelentésükben még az szerepelt, hogy idén várhatóan stagnálni fognak az árak, ez azonban szerencsére nem következett be, a néhány napja megjelent piaci elemzésük szerint ugyanis az árak a 2022-es „példátlan áremelkedés” után idén ismét csökkenésnek indultak, ami összhangban áll az elmúlt évtizedben megfigyelt trendekkel.

A BNEF szerint a lítiumion-akkumulátorok ára 14%-kal csökkent, és így 139 $/kWh-ra esett 2023-ban, ami rekordalacsony érték. Ennek hátterében a nyersanyagok és a komponensek árának csökkenése állt, mivel az értéklánc teljes spektrumán dinamikusan nőttek a gyártási kapacitások, ami túltermeléshez vezetett – ez utóbbi témával egy korábbi cikkünkben foglalkoztunk részletesebben.

Ennek még csúnya vége lesz: túlkapacitások épülnek ki az akkumulátorgyártásban

Az elemzés szerint az akkumulátorok iránti kereslet az elektromos járművek és a helyhez kötött energiatárolók körében továbbra is figyelemre méltó, 53%-os éves növekedést mutat, és 2023-ban eléri a 950 gigawattórát. Ennek ellenére a nagy akkumulátorgyártók üzemeik alacsonyabb kihasználtsági arányról számoltak be, miközben a kereslet és a bevétel sok vállalat várakozásától elmaradt, aminek következtében számos EV- és akkumulátorgyártó felülvizsgálta termelési céljait, és ez természetesen hatással volt az akkumulátorárakra is. A lítium ára 2022 végén érte el a csúcspontját, de azóta nagyrészt eloszlottak a félelmek, hogy az árak magasak maradnak, jegyzi meg a BNEF.

Ehhez annyi megjegyzést fűznénk hozzá, hogy a gyártók várakozásai helyesek voltak, a kereslet valóban hatalmas mértékben növekszik az akkumulátorok iránt. Azzal viszont már nem számoltak, hogy olyan mértékű kapacitásbővítést fog végrehajtani az iparág, ami ekkora túlkínálatot eredményez (éveken keresztül a csapból is az folyt, hogy akkumulátorhiány van). Nem a kereslet maradt el tehát a várakozásoktól, hanem a kínálat bővült túlzott mértékben. Helytelen lenne ebből azt a következtetést levonni, hogy csökken a kereslet az elektromos autók iránt, mint ahogyan azt a mainstream média sok esetben teszi.

A grafikonon feltüntetett árak 2023-as dollárban értendőek. Forrás: BloombergNEF

A fentebb említett 139 dollár többféle végfelhasználást szolgáló termék árának átlagát reprezentálja, beleértve a különböző típusú elektromos járműveket, buszokat és helyhez kötött energiatárolókat is. Az elektromos járművek (BEV) akkupakkjai esetében az árak mennyiséggel súlyozott átlaga 128 $/kWh volt 2023-ban, cellaszinten pedig 99 $/kWh. Ez azt jelzi, hogy a cellák átlagosan a teljes pakk árának 78%-át teszik ki. Az elmúlt négy év során a cellák és a pakkok költségeinek aránya a hagyományos 70:30 arányról emelkedett a jelenlegi szintre. Ez elsősorban az olyan új tervezési megoldásoknak köszönhető, mint például a cell-to-pack technológia, ahol elhagyják a modulok kialakításához szükséges extra elemeket.

Regionális szinten jelentős eltérések alakultak ki: az átlagos akkupakk-árak Kínában voltak a legalacsonyabbak, ahol 126 $/kWh-ba kerültek, az Egyesült Államokban és Európában ennél 11%-kal, illetve 20%-kal magasabb árakat lehetett megfigyelni. A magasabb árak tükrözik e piacok viszonylagos fejletlenségét, a magasabb termelési költségeket, az alacsonyabb volumeneket és az alkalmazások sokféleségét. Kínában az idén a belföldi árverseny is intenzív volt, mivel jelentős túlkapacitások alakultak ki.

Az iparág átállása a lítium-vas-foszfát (LFP) néven ismert, alacsony költségű kémiára idén is folytatódott. Ezeknek a pakkoknak és celláknak a globális súlyozott átlagára a legalacsonyabb, 130 USD/kWh, illetve 95 USD/kWh. Ez az első év, amikor a BNEF elemzése szerint az LFP cellák átlagos ára 100 $/kWh alá csökkent. Az LFP cellák átlagosan 32%-kal olcsóbbak voltak, mint a lítium-nikkel-mangán-mangán-kobalt-oxid (NMC) cellák.

A megkérdezett bányavállalatok és fémkereskedők szerint a kulcsfontosságú fémek, például a lítium, a nikkel és a kobalt ára 2024-ben tovább fog csökkenni. Ennek fényében a BNEF arra számít, hogy az akkumulátorpakkok átlagos ára jövőre ismét alacsonyabb lesz, elérve a 133 $/kWh-t (2023-as reálértéken). A technológiai innováció és a gyártás fejlődése a következő években tovább csökkenti az akkupakkok árát, ami 2025-ben 113 $/kWh-ra, 2030-ban pedig 80 $/kWh-ra eshet az elemzők várakozásai szerint.

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.