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 A BloombergNEF (BNEF) minden év novemberben közzé szokta tenni az akkumulátorok árára vonatkozó globális felmérésének legfrissebb eredményeit. A tavalyi jelentésükben még az szerepelt, hogy idén várhatóan stagnálni fognak az árak, ez azonban szerencsére nem következett be, a néhány napja megjelent piaci elemzésük szerint ugyanis az árak a 2022-es „példátlan áremelkedés” után idén ismét csökkenésnek indultak, ami összhangban áll az elmúlt évtizedben megfigyelt trendekkel. A BNEF szerint a lítiumion-akkumulátorok ára 14%-kal csökkent, és így 139 $/kWh-ra esett 2023-ban, ami rekordalacsony érték. Ennek hátterében a nyersanyagok és a komponensek árának csökkenése állt, mivel az értéklánc teljes spektrumán dinamikusan nőttek a gyártási kapacitások, ami túltermeléshez vezetett – ez utóbbi témával egy korábbi cikkünkben foglalkoztunk részletesebben. Ennek még csúnya vége lesz: túlkapacitások épülnek ki az akkumulátorgyártásban Az elemzés szerint az akkumulátorok iránti kereslet az elektromos járművek és a helyhez kötött energiatárolók körében továbbra is figyelemre méltó, 53%-os éves növekedést mutat, és 2023-ban eléri a 950 gigawattórát. Ennek ellenére a nagy akkumulátorgyártók üzemeik alacsonyabb kihasználtsági arányról számoltak be, miközben a kereslet és a bevétel sok vállalat várakozásától elmaradt, aminek következtében számos EV- és akkumulátorgyártó felülvizsgálta termelési céljait, és ez természetesen hatással volt az akkumulátorárakra is. A lítium ára 2022 végén érte el a csúcspontját, de azóta nagyrészt eloszlottak a félelmek, hogy az árak magasak maradnak, jegyzi meg a BNEF. Ehhez annyi megjegyzést fűznénk hozzá, hogy a gyártók várakozásai helyesek voltak, a kereslet valóban hatalmas mértékben növekszik az akkumulátorok iránt. Azzal viszont már nem számoltak, hogy olyan mértékű kapacitásbővítést fog végrehajtani az iparág, ami ekkora túlkínálatot eredményez (éveken keresztül a csapból is az folyt, hogy akkumulátorhiány van). Nem a kereslet maradt el tehát a várakozásoktól, hanem a kínálat bővült túlzott mértékben. Helytelen lenne ebből azt a következtetést levonni, hogy csökken a kereslet az elektromos autók iránt, mint ahogyan azt a mainstream média sok esetben teszi. A grafikonon feltüntetett árak 2023-as dollárban értendőek. Forrás: BloombergNEF A fentebb említett 139 dollár többféle végfelhasználást szolgáló termék árának átlagát reprezentálja, beleértve a különböző típusú elektromos járműveket, buszokat és helyhez kötött energiatárolókat is. Az elektromos járművek (BEV) akkupakkjai esetében az árak mennyiséggel súlyozott átlaga 128 $/kWh volt 2023-ban, cellaszinten pedig 99 $/kWh. Ez azt jelzi, hogy a cellák átlagosan a teljes pakk árának 78%-át teszik ki. Az elmúlt négy év során a cellák és a pakkok költségeinek aránya a hagyományos 70:30 arányról emelkedett a jelenlegi szintre. Ez elsősorban az olyan új tervezési megoldásoknak köszönhető, mint például a cell-to-pack technológia, ahol elhagyják a modulok kialakításához szükséges extra elemeket. Regionális szinten jelentős eltérések alakultak ki: az átlagos akkupakk-árak Kínában voltak a legalacsonyabbak, ahol 126 $/kWh-ba kerültek, az Egyesült Államokban és Európában ennél 11%-kal, illetve 20%-kal magasabb árakat lehetett megfigyelni. A magasabb árak tükrözik e piacok viszonylagos fejletlenségét, a magasabb termelési költségeket, az alacsonyabb volumeneket és az alkalmazások sokféleségét. Kínában az idén a belföldi árverseny is intenzív volt, mivel jelentős túlkapacitások alakultak ki. Az iparág átállása a lítium-vas-foszfát (LFP) néven ismert, alacsony költségű kémiára idén is folytatódott. Ezeknek a pakkoknak és celláknak a globális súlyozott átlagára a legalacsonyabb, 130 USD/kWh, illetve 95 USD/kWh. Ez az első év, amikor a BNEF elemzése szerint az LFP cellák átlagos ára 100 $/kWh alá csökkent. Az LFP cellák átlagosan 32%-kal olcsóbbak voltak, mint a lítium-nikkel-mangán-mangán-kobalt-oxid (NMC) cellák. A megkérdezett bányavállalatok és fémkereskedők szerint a kulcsfontosságú fémek, például a lítium, a nikkel és a kobalt ára 2024-ben tovább fog csökkenni. Ennek fényében a BNEF arra számít, hogy az akkumulátorpakkok átlagos ára jövőre ismét alacsonyabb lesz, elérve a 133 $/kWh-t (2023-as reálértéken). A technológiai innováció és a gyártás fejlődése a következő években tovább csökkenti az akkupakkok árát, ami 2025-ben 113 $/kWh-ra, 2030-ban pedig 80 $/kWh-ra eshet az elemzők várakozásai szerint. dr. Papp László (Sol Invictus)Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!