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 Miután a sajtó minden olyan közúti incidenst felkap, amelyben egy önvezető autó érintett, könnyű azt gondolni, hogy a technológia még koránt sem annyira fejlett, hogy biztonságosabbnak mondhassuk az emberi sofőröknél. A baleseti statisztikák azonban éppen az ellenkezőjét mutatják: a Waymo legfrisebb kutatása rávilágított, hogy önvezető járművei – helyszíntől függően – akár 90%-kal kevesebb személyi sérüléssel járó balesetet szenvednek el, mint az ember által irányított járművek. Az amerikai autonóm vezetéstechnikai vállalat blogbejegyzésében azt írja, hogy a Waymo Driver technológiájának teljesítménye jelentős visszaeséshez járult hozzá a rendőrséghez bejelentett, valamint sérülést okozó ütközések számában azokban a városokban, ahol a taxiszolgáltatás működik. Az önvezető autók átlagosan 85%-kal kevesebb személyi sérüléssel járó balesetben vettek részt, mint az emberi sofőrök (0,41 vs. 2,78 incidens / millió mérföld) és 57%-kal kevesebb olyan incidensben voltak érintettek, melyet a rendőrségnek is jelentettek (2,1 vs. 4,85 incidens / millió mérföld). Az eredmény a Waymo Driver által idén, október végéig levezetett összesen 7,14 millió mérföld adatait tartalmazza, melyet az amerikai közlekedésbiztonsági felügyelet (NHTSA) adataival vetettek össze. Érdemes megjegyezni, hogy míg az önvezető autóknál a legapróbb koccanásról is jelentés készül, az emberek által vezetett járművek esetében nem kerül minden hasonló eset jegyzőkönyvbe. Egy másik fontos különbség pedig, hogy a hagyományos baleseti statisztikák minden járműfajtát és úttípust magukban foglalnak, míg a Waymo csupán személyautókat alkalmaz, melyek például autópályán nem is közlekedhetnek önvezető módban felügyelet nélkül. A megbízható összehasonlítás érdekében a Waymo tudományos publikációban vizsgálta a statisztika összevethetőségének lehetőségét. A baleseti statisztikák jelentős különbségeket mutatnak az amerikai városok között. San Franciscóban például, ahol a Cruise robotaxijainak incidensei elhíresültek, egymillió mérföldre körülbelül 5,55 sérüléssel járó baleset jut, ami az országos átlag körülbelül háromszorosa. Az önvezető technológia itt tudta legnagyobb mértékben felülmúlni az emberi képességeket: 90%-kal kevesebb sérüléssel járó balesetben volt érintett. Általánosságban elmondható, hogy a Waymo Driver az anyagi károk tekintetében is lényegesen jobban teljesített az embereknél – teszi hozzá a vállalat. A biztosító szerint gyakrabban, a Tesla szerint ritkábban baleseteznek a Teslák, valaki hazudik? Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!