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 Régóta várt funkciót kapcsol be a Tesla az első idei, 2024.2-es számú szoftverfrissítéssel. A jó hír az, hogy úgy néz ki elsőként az európai flotta kapja meg az új szolgáltatást. A rossz, hogy egyelőre csak a Highlandben, azaz a szeptember óta árult új, frissített Model 3-ban érhető el a funkció. Üdv a Mátrixban A Tesla Model 3 egyik kevéssé jól őrzött titka, hogy 2021 eleje, az első nagyobb modellfrissítés óta az autókban mátrix-fényszóró hardver van. A Model Y is ilyen lámpákat kapott, bár egyesek szerint a korai sanghaji gyártásból ez még hiányzott, és úgy tudjuk 2022 közepe óta már a Model S és X is ezt a technológiát használja. Frissítés: A Model X 2023 nyarán kapta meg az új hardvert. Ha valaki nem biztos benne, melyik lámpa van a kocsijában, indítsa el a fényshowt, és ha eközben az autó egyszer csak a falra vetíti a TESLA feliratot, akkor megnyugodhat, már a mátrix LED-eket rakták a kocsiba. A hardver egészen konkrétan a Samsung PixCell LED fényforrása, amelynek két évvel ezelőtti promo videójában konkrétan egy Tesla Model 3 szerepel. A technológia működése hasonló ahhoz, amit más gyártóknál már láttunk – itt 102 különálló LED kapcsolható egyesével, és így a távolsági fényszórók akkor is aktívak maradnak, amikor szembe jön egy autó, mivel a kocsi csak azokat a képpontokat, azaz LED-eket kapcsolja ki, amelyek elvakítanák a másik sofőrt. Csakhogy hiába tudja ezt a trükköt a Teslák lámpája, a fényforrások mindezidáig statikus üzemmódban működtek, azaz csak egyben tudta ki, illetve bekapcsolni őket az autó. Az igazsághoz persze hozzá tartozik, hogy az autógyártó soha nem reklámozta a mátrix funkciókat, sőt még csak azt sem ígérte meg Elon Musk, hogy két hét múlva működni fognak, így nagyon számonkérni sincs mit rajtuk. Ennek ellenére a Tesla közösség évek óta várja, hogy egyszer csak bekapcsolják ezt az extrát. Egyelőre A mindig jól értesült kanadai Drive Tesla már decemberben megírta, hogy információi szerint hamarosan adaptív funkciót kapnak a vállalat autóinak fényszórói, legalábbis a legújabb, Highland kódnéven fejlesztett Model 3. Ezt onnan tudta meg a villanyautós oldal, hogy valaki kiszúrta az autó európai típusengedélyének dokumentációjában az idevágó szöveget, és leadta nekik a drótot. Akkor mi azért nem írtunk erről, mert csak a találgatás folyt a fórumokban, hogy pontosan mit jelenthet az adaptív szolgáltatás, nem csak a fényszóróautomatika jól hangzó marketing neve-e ez. Most viszont kiderült, hogy tényleg a köznyelvben csak mátrix fényszóróként emlegetett funkciót rejti a hivatalosan ADB, Adaptive Driving Beam néven futó technológia. Az autógyártó szoftverfrissítéseit számontartó notateslaapp.com most azt jelentette, hogy egyes európai autókon megjelent a 2024.2-es szoftver, ám ennek pontos tartalma ekkor még nem volt ismert. A frissítést időközben már telepítette a német TFF fórum egyik tagja, aki megosztotta annak hivatalos leírását is: A távolsági fényszórók mostantól kevésbé vakítják a többi járművezetőt és kerékpárost. A többi közlekedő észlelésével és a fényszórók egyes képpontjainak szelektív tompításával a távolsági fényszóró hosszabb ideig égve maradhat, ami jobb éjszakai látást tesz lehetővé. A bekapcsolásához lépjen a Világítás > Adaptív távolsági fényszóró elemre a jármű beállításainál. Az első tapasztalatok pozitívok, a frissítés hírét megosztó dracon nevű felhasználó szerint a 8-as Golf mátrix lámpáinak szintjét hozza az új szoftver. Sajnos az autó továbbra sem tudja, hogy lakott területen tilos a távolsági fényszóró használata, de legalább amikor valaki szembe jön, jól láthatóan kikapcsolja azokat a pixeleket, amelyek zavarnák a másik autóst. Állítólag a kanyarokba is jól bevilágít a lámpa, és megszűnt a zavaró villódzás, a fényszóró gyakori ki-be kapcsolgatása is. Forrás: dracon, TFF Az új funkció egyelőre azonban csak az új Model 3-ba érkezett meg, és érdemes észben tartani, hogy mivel erre soha még csak utalást sem tett a gyártó, nincs rá garancia, hogy a régebbi autók is megkapják. Ezzel együtt, mivel a hardver bizonyosan képes rá, elég jó az esélye a szélesebb körű frissítésnek, de elképzelhető, hogy az új Model 3 új alakú lámpabúrái már egy másik LED fényforrást használnak, és eltart egy darabig, míg a szoftvert hozzáigazítják a régebbi autók Samsung lámpáihoz is. Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!