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
auto
2024. 06. 20. csütörtök
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

A Volkswagen Csoport eladásai 2019-ben tetőztek, amikor közel 11 millió autót szállítottak le a vállalt márkái. 2020-21-ben a pandémia, 2022-ben pedig az ellátási lánc problémái csökkentették a cég forgalmát, a mélypont tavalyelőtt 8,26 millió autót jelentett – ez 25 százalékos csökkenés volt a korábbi rekordhoz képest.

Most, úgy néz ki, sikeresen megfordult a trend, az eladások egy év alatt 12, a villanyautók számai pedig 35 százalékkal javultak.

Hazai pályán

A Volkswagen Csoport 2023-ban 9,24 millió járművet adott el, amelyből 771 ezer tisztán elektromos volt. A villanyautók eladási számai az előző évi 26 százalék után, most 35 százalékkal emelkedtek, és már a vállalat teljes forgalmának 8,3 százalékát tették ki.

Az eladási adatok javulása főleg a hazai piacnak, azon belül is főleg Nyugat-Európának köszönhető, ahol 18 százalékkal, 3,27 millió darabra javult az eredmény, de hasonló ütemben 993 ezerre nőttek az észak-amerikai eladások is. Kelet-Európa 14 százalékot javult, ami elsőre nem tűnik rossznak, de a valamivel félmillió feletti darabszám még mindig negyedével kevesebb, mint amennyi autót 2021-ben adott el térségünkben a vállalat.

A legproblémásabb térség Kína, ahol 2019-ben még 4,2 millió autót adtak el, most pedig már csak 3,2 milliót vásároltak az ügyfelek. Igaz, ez legalább 1,5 százalékkal jobb, mint a 2022-es mélypont.

Tisztán elektromos

Az autógyártó szerencsére továbbra is rendszeresen közli tisztán elektromos eladásainak alakulását, így akár az egyes márkák szintjén is megnézhetjük a villanyautók eladásainak összesített 35 százalékos emelkedését.

Kiemelkedően teljesített az Audi és a Skoda, de a Seat/Cupra is a konszern átlaga feletti értéket mutatott. A kishaszongépjárművek terén az ID.Buzz megjelenése miatt ugrottak meg a számok, hiszen hivatalosan ez az üzletág gyártja a személy és teherszállító változatokat is.

Az elektromos eladások tekintetében Európa a húzó-régió, itt 34 százalékkal 472 ezerre nőttek a csoport összesített eladásai, ami feltehetőleg ismét elég volt a csoport-szintű első helyre a kontinensen. Távolról nézve egyébként a kínai +23% sem néz ki rosszul, a probléma az, hogy a 192 ezer elektromos autó csak az eladások 6 százalékát tette ki az ázsiai országban, miközben az ország teljes autópiacának 25 százalékát már ez a hajtáslánc adta 2023-ban.

A legnépszerűbb modellek listájában hatalmas változások nincsenek a sorrend tekintetében, de mindenképp ki kell emelni az Audi Q4 e-tron szériáját, amely prémium árazása ellenére duplázni tudta eladásait. Az ID.3 is összeszedte magát, 140 ezerre növelte globális számait, amelynek nagyon jót tett a jelentős kínai árcsökkentés. Az ID sorozat legkisebb tagja korábban rendszeresen 1000-3000 körüli havi eladásokat produkált Kínában, de ez júliusban már 7 ezerre, novemberben pedig 12 ezer fölé nőtt, miután 16 százalékkal olcsóbb lett az autó.

A Skoda Enyaq család és a Cupra Born is 40-50 százalék közötti növekedést mutatott fel. Egyedül az Audi Q8 e-tron számai csökkentek a listán, illetve feltűnő, hogy a már korábban is gyengélkedő, csak Kínában kapható ID.6 számait most nem tette közé a konszern. Próbáltuk helyi forrásokból megtudni az eladási adatokat, de azok annyira szerények, hogy nincsenek rajta az elérhető toplistákon.

A vállalat még 2022 májusában, Herbert Diess alatt, azt a célt tűzte zászlajára, hogy 2025-re a világ első számú villanyautó gyártója lesz. Egyelőre úgy tűnik, ehhez valami rendkívüli ugrásnak kellene történnie, ugyanis míg 2021-ben 480 ezer, 2022-ben pedig 740 ezer darabbal voltak lemaradva az első helyezettől, 2023-ban a hátrány már egymillió fölé nőtt.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.