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
auto
2024. 05. 05. vasárnap

A Ford azon kevés hagyományos autógyártók egyike, amely már külön üzletágba szervezte elektromos eladásait, így pénzügyi jelentéseiben is világosan látszik, mennyit keresnek, vagy veszítenek villanyautóikon.

Továbbra is fájdalmas, és költséges az út az üdvösséghez.

Az egyik szemük sír

A Ford tavaly 4,3 százalékkal több, 4,41 millió autót értékesített a világon, árbevétele pedig 11,5 százalékkal 176 milliárd dollárra nőtt – számolt be róla a vállalat az éves jelentésében.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1L2ludmVydGVyZ3VhcmQiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LnZvbHRpZS5ldS9pbnZlcnRlcmd1YXJkJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC92aWxsYW55YXV0b3Nvay0xMjAweDE2MDAtMjAyNG1hanVzMy5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLTEyMDB4MTYwMC0yMDI0bWFqdXMzLmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+

A cég a 2022-es 2 milliárdos veszteség után, most 4,3 milliárdos nyereséget könyvelhetett el, amelyet egyébként 5,1 milliárdnyi egyszeri tétel csökkentett erre a szintre. (2021-ben pedig a Rivian részvények szárnyalása tornászta rekord szintre az amerikai könyvelési szabványok szerinti profitot).

Minket természetesen leginkább a Model e üzletág, a vállalat villanyautó-eladásai érdekelnek.

A Ford tavaly globálisan közel 21 százalékkal, 116 ezerre növelte tisztán elektromos eladásait, ezen belül pedig továbbra is nagyjából kétharmadot az amerikai piac tett ki. Idén ez talán változhat, a hírek szerint ugyanis nyáron végre megérkezik a tavalyról elhalasztott új elektromos Explorer az európai piacra.

Amerikából kicsit részletesebb adataink is vannak, így tudjuk, hogy ott a Mach-e eladásai nagyjából stagnáltak, 40 ezer körül voltak tavaly is, míg 24 ezerre nőtt az F-150 Lightning és 7 ezer fölé az E-Transit darabszáma.

Sajnos azonban a pickup és a dobozos kisteherautó elektromos példányainak aránya is csak stagnálni tudott az adott típus eladásain belül.

A Model e üzletág 11 százalékkal 5,9 milliárd dollárra növelte árbevételét, az adózás és kamatok előtti EBIT eredmény azonban -2,1 milliárdról -4,7 milliárd dollárra romlott, azaz ennyit veszített a cég a projekten. Idén sem számítanak javulásra ebben a tekintetben, ugyanis -5 és -5,5 milliárd közé várják a veszteséget.

Az üzletág eredményét a jövő elektromos modelljeinek fejlesztése is terheli, de a vállalat szerint a növekvő alapanyagárak és az erős árverseny is ellenszelet jelentettek. A jelenlegi darabszám ezeket a költségeket és tényezőket nem tudta ellensúlyozni.

Jó hír, hogy a cég mérnökei sikeresen kifejlesztették azt az új platformot, amivel a vállalat szerint gyártási költség terén fel tudják venni a versenyt a BYD-val és a Teslával, ám ezek a modellek egyelőre még fejlesztés alatt állnak, így rövid távon nem segítenek.

 

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.