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 Az alábbi fotó rendszeresen előkerül a közösségi oldalakon mémként. Általában az elektromos autózást ellenzők osztják meg cinikus megjegyzésekkel, mondván az elektromos autó sem környezetbarát megoldás. A fotó egy 2018-as kísérletnél készült (fotó: Jon Edwards) A képről fél perc alatt megmondja a Google, hogy egy 2018-as ausztrál kísérlet során készült, amikor a helyi villanyautós közösség arra volt kíváncsi, hogy hatékonyabb-e dízel generátorral elektromos autót tölteni, mint dízel autóval közlekedni. Hogyan lehetne hatékonyabb, hisz ugyanúgy gázolaj adja az energiát, csak azt még némi veszteséggel akkuban is tárolni kell – vágnánk rá azonnal, pedig ennyire nem egyszerű a válasz. A fix terheléssel működő dízel generátor hatásfoka annyival jobb egy személyautóban folyamatosan változó terheléssel működő dízelmotorhoz képest, hogy még az akkutöltés-kisütés-villanymotorban felhasználás 85% körüli hatásfokával szorozva is jobb lehet az eredmény, mintha közvetlenül hajtanánk az autót dízelmotorral. A kísérlet során egy liter gázolaj elégetésével 3,392 kWh elektromos energiát termelt a generátor, ami elektromos autótól függően 4-7 liter közötti 100 km-re felhasznált gázolajat jelent. A teszten legjobb fogyasztást (4,3 liter/100 km) egy BMW i3s produkálta, a Tesla Model S-ek fogyasztása 5-6 liter között alakult, míg a Tesla Model X-ek 5,5-6,9 közötti dízel fogyasztással tettek meg 100 kilométert. Fotó: Mark Spear / Facebook A kísérlet elvégzésére az sarkallta Jon Edwards-t, akit már 6 éve is veterán villanyautósként emlegettek, hogy lehetetlen volt elektromos autóval közlekedni Ausztrália egyes régióban. Konkrétan például a Nullarbor-síkságon. A Nullarbor-síkság egy kb. 200.000 négyzetkilométeren elterülő mészkő alapú száraz terület Dél-Ausztrália és Nyugat-Ausztrália határán. Legszélesebb pontja mintegy 1100 kilométer, északról a Nagy-Viktória sivatag határolja. Fákat szinte egyáltalán nem tartalmaz, innen kapta nevét, a Nullarbor jelentése „fa nélküli”. A helyzet sajnos a következő évek során sem javult. 2020 novemberében Nyugat-Ausztrália kormánya hatalmas elektromosautó-töltő fejlesztésbe kezdett, azonban egy 720 km hosszú útszakasz Norseman és Nyugat-Ausztrália határa között teljesen kimaradt a programból. Ennek hatására vette saját kezébe a problémát a korábbi kísérlet atyja, Jon Edwards és a Nyugat-Ausztrál Tesla Club. A problémát persze nem a töltőoszlopok megvásárlása és kihelyezése jelentette, hanem az elektromos hálózat hiánya a sivatagos régióban. Felmerült persze a töltőoszlopok napelemes-akkumulátoros energiaellátása, ez azonban számukra finanszírozhatatlan lett volna. Fotó: Plugshare Fosszilis üzemanyagot mégsem szerettek volna használni a töltők elektromos energiájának előállításához, ekkor jött egy mentő-ötlet: a használt étolaj. Jon egy kompakt berendezés kifejlesztésébe kezdett, amely egy 50 kW-os DC töltőből, egy dízel generátorból, valamint annak üzemanyagaként használt étolaj szűrőrendszeréből állt. A projekt sikeres volt, így 2022. január 12-én elvégezték az első sikeres töltést egy Caiguna pihenőhelyen lévő étterem és benzinkút parkolójába telepített berendezéssel. A töltőállomás éppen megfelezi a 720 kilométeres DC töltő nélküli szakaszt. A bejegyzések szerint érdemes telefonon előre jelezni az érkezésünket, hogy a személyzet készen álljon a generátor indítására. (fotó: Plugshare) A megoldás lényege, hogy a generátor üzemanyagát a helyben, az étterem által felhasznált, majd leszűrt étolaj biztosítja. Gyakorlatilag megújuló energiával és egyben veszélyes hulladék ártalmatlanításával oldják meg az arra közlekedő elektromos autók töltését. Fél év után a töltőoszlopot meghibásodás miatt cserélték (fotó: Plugshare) A fejlesztő elmondása szerint az étolajjal működő generátoros megoldás ötödébe kerül annak, mintha napelemes-akkumulátoros megoldást választottak volna, és úgyanúgy CO2-semleges megoldás, hiszen a használt étolaj elégetésekor keletkező szén-dioxidot a napraforgó megköti. Amíg az elektromosautó-forgalom alacsony az útvonalon, nem tartja indokoltnak napelemes töltőoszlop telepítését. A sikereken felbuzdulva közösségi finanszírozási kampányba kezdtek, hogy a 720 kilométer hosszú töltősivatagot további Biofil, azaz étolajból áramot termelő töltőpontokkal fedjék le, jelenleg ugyanis csak AC töltők találhatók az útvonalon. Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!