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
auto

A Cupra, a MINI és a Smart lehetnek az új EU vám legnagyobb európai vesztesei

elektromos autó piac

Még mindig nem látni kristálytisztán, melyik márkára pontosan mekkora kiegyenlítő vám fog vonatkozni az általános 10 százalék felett – eddig csak pár autógyártóról derült ki, mennyiben érinti őket a kínai gyártású autókra kivetett sarc.

De úgy néz ki, két-három európai márka biztosan lesz, amely nagyon rosszul járhat.

Megvédték őket is

Az EU három nappal ezelőtti sajtóközleménye csak pár gyártót emelt ki példaként, a többiek vagy a 21, vagy a 38,5 százalékos kategóriába esnek, azaz összesen 31, illetve 48,5 százalékos vám vonatkozik majd kínai importjukra július 5-től.

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

Itt a bejelentés: tényleg közel 50% lehet az EU-s büntetővám a kínai villanyautókra

Egyelőre úgy néz ki, az Aiways, a JAC, a BMW, a Chery, az FAW, a Changan, a Dongfeng, a GWM, a Leapmotor, a Nanjing Golden Dragon Bus, a NIO, a Tesla és az Xpeng tartoznak a szerencsésebb, alacsonyabb kulcs alá.

Itt vannak a részletek az EU villanyautós büntetővámjáról

A fenti felsorolásból azonban három márka kimaradt, és úgy néz ki, nem véletlenül. Az Automobilwoche német szaklap is úgy számol, hogy

a Cupra Tavascan, a MINI kínai gyártású villanyautói, valamint az új Smart modellek a 38,5 százalékos kategóriába esnek.

Előbbi különösen azért pikáns, mert a Tavascant leginkább Európának szánták – bár állítólag Kínában egy helyi márkanév alatt azért a szalonokba kerül. A Cupra új típusa éppen csak most mutatkozott be, még a kiszállítások előtt állunk, de valószínűleg borulnak a gyártó eddigi tervei, ha most hirtelen 10 helyett közel 50 százalékos vám kerül az autóra.

Villámteszt: Cupra Tavascan VZ

Bár a BMW 21 százalékkal, a német lap értesülései szerint egészen pontosan 21,6 százalékkal megúszta ezt a kört, ez nem mentesíti a BMW Csoporthoz tartozó MINI-t, amely nem szerepel az együttműködő gyártók listáján. Így a GWM-mel közös vegyesvállalatban készülő új MINI Cooper és MINI Aceman modellek is összesen 48,5 százalékkal lesznek terhelve a következő hónaptól.

A Smart helyzete továbbra is bizonytalan, nem csak mi voltunk tanácstalanok egyik korábbi írásunkban, egyelőre sem a cég felét tulajdonló Mercedes-Benz, sem a másik felének birtokosa, a kínai Geely nem tudtak nyilatkozni az ügyben. A német lap szerint viszont, mivel tételesen a Smart sem volt felsorolva a „jófiúk” listáján, valószínűleg ők is a 10+38,5% hatálya alá esnek.

Vétó nincs, de próbálkoznak

Bár a kiegyenlítő vámokkal kapcsolatban vétójoga nincs egyik tagállamnak sem, Németország mindent megtesz, hogy a rendelkezésre álló időben megállítsa, vagy legalább enyhítse a közelgő vámemelést.

Az Automotive News Europe úgy értesült, hogy a német kormány úgy látja, még van idő arra, hogy az EU és Kína képviselői közvetlen megbeszélések során megállapodjanak a július 4-i határidő előtt.

Ebből a kísérletből német politikusok is aktívan kiveszik majd a részüket, az ország gazdasági minisztere ugyanis a jövő héten Kínába utazik, hogy erről a kérdésről tárgyaljon.

A német kormány és a német autóipar nem támogatja az új vámokat, mivel attól tartanak, Kína válaszlépései sokkal nagyobb károkat okozhatnak, mint ami előnyünk ezekből a védővámokból származik.

Júliustól drágább lesz a Model 3 az EU vámok miatt

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.