PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTUtZmFjZWxpZnQvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvaW9uaXEtNS1mYWNlbGlmdC8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA5L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1ZmwtYmFubmVyZWstNjAweDUwMC12Mi5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA5L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1ZmwtYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtdjIucG5nIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wOS9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNWZsLWJhbm5lcmVrLTE5NDB4NTAwLXYyLnBuZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 09. 08. vasárnap

Nehéz 2023 után nem egyszerű 2024 előtt áll a Polestar

üzlet

Soha nem jó jel, amikor egy cég negyedéves vagy éves pénzügyi beszámolója késik.

Pláne nem, ha többször elhalasztják az ismertetését. És végképp nem, ha egy nehéz anyagi helyzetben lévő vállalatról van szó.

Nincs végveszély, de

Szögezzük le mindjárt az elején: ahogy a megalapítása óta veszteséges Lucidnál, csak a PIF, illetve a szintén vastagon mínuszos Riviannál csak az Amazon végtelen pénztárcáján múlik, hogy meddig finanszírozzák a vállalkozást, úgy a Polestart sem fenyegeti csőd. Egészen addig, amíg a Geely fantáziát lát benne.

A Volvo egykori leányvállalata két éve vált ki a svéd cégből, és azóta értéke 95 százalékát elvesztette. Ám a Geely csoport hajlandó állni a számlát, mert úgy érzi, hosszú távon épít márkát, így úgy alakították át a tulajdonosi szerkezetet, hogy a tulajdoni hányad és az ezzel járó veszteségek a Volvo helyett a kínai anyavállalatot terheljék.

Polestar 5 prototípus

Mégsem nézték a befektetők jó szemmel, hogy az autógyártó 2023 Q4-es, egyszersmind éves pénzügyi jelentését többször is elhalasztották, és csak most az év közepén (!), június 28-án ismertették.

Mint kiderült, a csúszás oka a 2021-es és 2022-es éves beszámolóban talált hibára vezethető vissza, amit a mostani 2023-as jelentésben javítottak ki.

A beszámoló szerint a Polestar éves árbevétele 2,45 milliárdról 2,38 milliárd dollárra csökkent tavaly, és a korábbi 98,4 milliós bruttó nyeresége 414,7 milliós bruttó vesztességgé vált.

Az adózott eredményt csökkentik a villanyautó-piacon folyó árháború következményei, ami miatt a meglévő Polestar 2 készletek értékét 450 millió dollárral csökkentették.

Így a cég nettó vesztesége a 2022-es 481,5 millióról 1,17 milliárd dollárra nőtt.

A cég készpénzállománya a tavalyi év végén 769 millió dollár volt, free cashflowja pedig -2,47 milliárdra rúgott.

A vállalat az új termékekben, a Polestar 3 és 4 SUV-kban látja a kifelé vezető utat, és 2025-re 155 ezer eladott autóval számol. A vállalat 2022-ben 51,5 ezer, 2023-ban pedig 54,6 ezer autót adott el.

Beütött az EU vám, nem állapodtak meg Kínával

Lassú H1

Természetesen nemcsak az előző évi, hanem emiatt a 2024 Q1 és Q2 eladások és pénzügyi beszámolók is késésben voltak a cégnél, de most ezeket már részben pótolták.

Az autógyártó az év első három hónapjában a tavalyinál 40 százalékkal kevesebb, 7221, míg a második negyedévben további 13 ezer, összesen hat hónap alatt 20.200 autót értékesített a világon.

A vállalat a második negyedév javuló számaira hívta fel a figyelmet, és mint mondják, a nyár végén Amerikában megkezdődik a Polestar 3 gyártása, 2025 második felében pedig Dél-Koreából érkezik a Polestar 4 is. Az autógyártó éves értékesítés célszámot nem határozott meg.

Pénzügyi fronton természetesen még csak az első negyedév számai állnak rendelkezésre.

A vállalat árbevétele 36 százalékkal 345,3 millió dollárra csökkent, bruttó vesztesége 30,8 millió volt.  A cég adózott eredménye -274,3 millió dollár lett.

Az időközben elkönyvelt újabb 463 millió dolláros tőkeinjekciónak köszönhetően viszont az első negyedév végén a Polestar 784 milliós készpénztartalékkal rendelkezett.

Magyarországra érkezik a Polestar

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.