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 Az értékesítési számokat már a hónap eleje óta tudtuk, most arról számolt be a Tesla, hogy mennyi pénzt kerestek az elmúlt három hónapban. A tőzsde nem minden mutatónak örült, de a részvényárfolyam esése csak rövid életűnek tűnik. Mihez képest A Tesla tavalyi rekord éve után elég gyorsan nyilvánvalóvá vált az év elején, hogy idén nemhogy növekedésről nem nagyon lehet majd beszélni, de jó, ha éves szinten megismétlik a ’23-as adatokat. Ezt mostanra már a vállalat is elismerte, a negyedéves jelentésében úgy fogalmaz, hogy jelenleg két növekedési ciklus között vannak, ami egy gyönyörű eufemizmus, és igazából azt jelenti, hogy leghamarabb 2025 második felében lehet majd az értékesítés igazi növekedésére számítani, ha megérkeznek az új, és részben olcsóbb termékek. Így egyelőre idén rendre csak olyan negyedéves értékesítési számokat láttunk, amelyek alacsonyabbak voltak a tavalyiaknál, és az első félév után az autógyártó 6,5 százalékos mínuszban van 2023 azonos időszakához képest. Ezt a negatív hangulatot némileg ellensúlyozza, hogy az első negyedév visszaeséséhez képest most már jelentősen csökkent a lemaradás, kifelé másznak a gödörből, és a gyártás visszafogásával leépítették a növekvő raktárkészleteket is. Az értékesítési adatok igazi meglepetése a Tesla Energy volt, annak is az energiatárolós része, ahol hatalmas ugrás következett be – három hónap alatt 9,4 GWh akkukapacitást kapcsoltak be ügyfeleiknél. A vállalat az év végére már 40 GWh gyártási kapacitással rendelkezik majd, 2025 első felében pedig a tervek szerint megnyílik a sanghaji Megapack gyáruk is, ami rövid időn belül duplázhatja a gyártósorok áteresztőképességét. De hogyan hatottak ezek a folyamatok a pénzügyi mutatókra? A vállalat árbevétele rekord magasra, 25,5 milliárd dollárra nőtt, a bruttó nyereség pedig meghaladta a 2023 második negyedéves adatot is – másfél éve nem volt ekkora. Az adózott nyereség azonban már más tészta, az 1,5 milliárd dollár nem kevés pénz, de csak a fele (-45%) a tavalyinak, igaz, 31 százalékkal jobb, mint az első negyedéves mélyponton volt. Az eredményeket negatívan befolyásolta az év elején bejelentett leépítések egyszeri költsége. A 10 százalékos globális létszámcsökkentéshez kapcsolódó végkielégítések döntő része a második negyedévre esett, és az átszervezés költségeivel együtt 622 millió dollárra rúgott. A mérleg másik serpenyőjében viszont rekord 890 milliós kreditbevétel volt, amelyet a Tesla más autógyártóktól zsebelt be. (Ha egy autógyártó nem tudja teljesíteni a CO2 kvótáját, akkor még mindig olcsóbb neki a Teslától segítséget kérni, mint büntetést fizetni). A cég haszonkulcs mutatói a fentieknek megfelelően vegyes képet mutatnak. Az adózott nyereségből számított GAAP haszon 18 százalékra nőtt, és a működési nyereség is felfelé mozdult a Q1-es mélypontról. A kritikusok viszont a kreditek nélküli mérőszám csökkenésére mutogatnak, mondván, sokba kerül a cégnek a sok régióban kínált nagyon kedvezményes kamatozású vásárlói hitel. Ezzel együtt magáért beszél, hogy a vállalat rekord magasságúra, 30,7 milliárd dollárra növelte készpénztartalékát, miközben hitele nincs, mindet visszafizette, könyvelésében csak a lízingelt autók ellenértéke szerepel ilyen címszó alatt. A Telsa Energy akkus üzletágának növekvő eladásai is szépen felhajtották a profitot, a bruttó haszon már 740 millió dollár volt, ami a cég teljes eredményének 16%-a. A fenti eredmények hatására a részvényárfolyam a 250 dolláros szintről 210 körüli értékre esett, de egy nappal később már ismét emelkedik és 220 felett jár. A teljes képhez hozzátartozik, hogy a TSLA részvények idei mélypontja 140 dollár volt és az erősödő Q2-es értékesítési számok bejelentése előtt is csak 190 dollárig emelkedett. Tájékoztatás: a cikk szerzője TSLA részvényekkel rendelkezik. Újra 440 ezer darab felett a Tesla negyedéves eladásai Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!