auto

Szupergyors töltést és hatalmas hatótávot ígér az új Mercedes CLA

2025-ben kerül kereskedelmi forgalomba az új Mercedes-Benz CLA, amely hibrid és tisztán elektromos változatokban is megvásárolható lesz. A modell következő generációs technológiával érkezik, aminek köszönhetően a leghatékonyabb villanyautók táborához csatlakozik, és kiemelkedő töltési teljesítménye és hatótávolsága azok figyelmét is felkeltheti, akik szerint csak belső égésű motoros autóval lehet hosszú útra elindulni.

A minap a Mercedes-Benz számos műszaki részletet elárult a Kecskeméten gyártott modell új nemzedékéről. Az új Mercedes-Benz Modular Architecture (MMA) padlólemezre elsőként felhúzott gépjármű egyik legvonzóbb tulajdonsága az a fajta hatékonyság lesz, amelyet a VISION EQXX tanulmány fejlesztéseire építve tudtak megvalósítani a német mérnökök. Előzetes becslések szerint az elektromos CLA mindössze 12 kilowattóra elektromosságot fogyaszt majd 100 kilométeren, ez pedig azt jelenti, a Lucid Air 12,4-es értékét túlszárnyalva akár a világ leghatékonyabb elektromos modellje lehet – nem véletlenül hívja a gyártó az elektromos korszak „egyliteres” autójának.

A hatótáv várhatóan meghaladja majd a 750 kilométert a WLTP szabvány szerint, s ez a villámgyors töltéssel kombinálva kiemelkedő felhasználói élményt garantál. A 800 voltos rendszer jóvoltából DC hálózaton akár 320 kW-tal is lehet tölteni az autót, így 10 perc alatt 300 kilométer hatótáv is visszatölthető. Az akkumulátor előkondicionálásával ráadásul ideális hőmérsékletű akkumulátorral érheti el a töltőoszlopot a felhasználó. AC töltéshez 11 és 22 kW-os opciót kínál a platform. A jövőben a kétirányú töltés is megjelenik a Mercedes-Benz villanyautóin.

A gyártó azt is elárulta, hogy az MMA-alapú modellek lesznek az elsők, melyek air-to-air hőszivattyúval kerülnek piacra, ezért a felszerelésért ráadásul felárat sem kell fizetni.

Ami az akkumulátort illeti, a vásárlóknak lehetőségük lesz választani két különböző kémiából. A drágább, NMC változat kapacitása nettó 85 kWh lesz, míg a belépő szintet képviselő LFP aksis típus nettó 58 kWh kapacitással jelenik meg. A Mercedes-Benz garantálja, hogy a nagyfeszültségű akkumulátor maximális akkumulátorkapacitása nem esik 70% alá nyolc év, vagy 160.000 km előtt.

A modell hajtásrendszerében a hátsó tengelyre egy 200 kW-os villanymotor kerül, amit a 4MATIC típusokban egy 80 kW-os erőforrás egészít ki az első tengelyen.

A fejlesztés alatt álló CLA prototípusa egyébként már demonstrálta is képességeit, amikor egy teszt során 24 óra alatt 3717 kilométert tett meg, ezalatt pedig összesen 40-szer, megállónként mindössze 10 percig töltötték.

Az MMA padlólemezen a négyajtós CLA szedán mellett egy kombi, és két SUV is készülőben van.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.