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
auto
2024. 12. 23. hétfő

Megállapodott a Volkswagen és a szakszervezet, 35 ezer fős leépítés jön

üzlet

„Karácsonyi csodának” titulálta a Volkswagennél dolgozó munkások érdekképviselete, hogy öt napnyi, összesen 70 órányi tárgyalás után meg tudtak állapodni a vállalat vezetésével. Ez volt a tárgyalások negyedik köre – írja az Automotive News Europe.

A jó hír mellett azért vannak kérdőjelek is.

Lassan

A korábban beharangozott 20 ezer, a később kiszivárogtatott 30 ezer, majd a cég vezetése által egyik alkalommal kompromisszumként bedobott 10 ezer fő helyett végül

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

35 ezer fővel csökkenti németországi létszámát a Volkswagen a következő években. Ám az eredeti tervekhez képest az elbocsátások 10 év alatt, 2035-ig mennek végbe.

Az előzetesen vártnál jóval nagyobb létszámleépítés mellett, a szakszervezet azt is elfogadta, hogy az autógyártó évi 730.000 darabbal csökkenti öt német gyár kapacitását és, hogy a Golf gyártását a hazai üzemekből Mexikóba költöztetik. Kevesebb lesz a véglegesített gyakornokok száma is a cégnél, és a dolgozók lemondtak bizonyos 2026-os és 2027-es bónuszokról és a fizetésemelésről is. Utóbbi technikailag ugyan megmarad (5%), de az Automobilwoche értesülése szerint egy alapba kerül és a csökkentett munkaórák bérbeli kompenzálására fogják használni.

Ám a fenti megállapodás nem volt ingyen, a Volkswagen vezetésének le kellett mondania a remélt rövid távú költségcsökkentésekről, legalábbis azok egy részéről.

Az egyezség értelmében ugyanis

a vállalat 10 német autó és alkatrészgyára közül egyik sem zár be, és 2030-ig garantálták a jelenlegi 120 ezer munkahelyet is a szakszervezetnek.

Azaz leépítés miatt nem küldenek el senkit, ami valószínűleg azt jelenti, hogy ha valaki nyugdíjba megy, vagy nem dolgozik jól, akkor úgy távozhat, hogy nem vesznek fel helyette mást.

Megkeverik a lapokat

Korábban arról lehetett hallani, hogy az emdeni, osnabrücki és drezdai gyárak vannak veszélyben, ám bezárni végül egyiket sem fogják.

Minden azonban nem marad a régiben.

Wolfsburgból Mexikóba költözik a Golf gyártása, de ebben azért van egy csavar – a megállapodás részeként ugyanis a központi üzem kapja meg az ID. Golf, a következő, teljesen elektromos generáció gyártását. Ez a típus 2028-ban érkezik, és a legfrissebb értesülések szerint a Rivian segítségével készül – mi az infotainment/felhasználói felület kapcsán tartjuk valószínűnek az amerikai segítséget.

Csökken a zwickaui üzem kapacitása, a jövőben csak az Audi Q4 e-tron készül majd itt, illetve egy új, újrahasznosítással foglalkozó projekt költözhet a gyárba. Az ID.3 / Cupra Born, illetve az ID.4 modellek viszont részben Wolfsburgba részben Emdenbe költöznek a Trabant egykori szülőhelyéről.

A drezdai gyárban már eddig is csak kis darabszám készült, most viszont teljesen beszüntetik az autógyártást. Ennek ellenére az egység nem zár be, a Volkswagen alternatívákat keres az üzem hasznosítására.

Elég lesz?

A fentieket első olvasatra inkább a szakszervezet győzelmének érezzük, ami rövid távon mindenképp jó a munkásoknak, a kérdés csak az, hogy lesz-e negatív következménye a tervek elnyújtásának.

A Volkswagen vezetése az elmúlt hetekben rendre rövidtávú tervekről beszélt, pár év alatt akartak milliárdokat megspórolni. A cég pénzügyi igazgatója december elején egy londoni konferencián még azt mondta, fenntarthatatlan, hogy kihasználatlan üzemeket működtetnek. Az új kompromisszum viszont nem tűnik úgy, hogy érdemben változtatna ezen.

Volkswagen vezér: Ez nem kívánságműsor!

Abban van logika, hogy 2028-tól Latin-Amerikába költözzön a belső égésű Golf, hiszen ott még évekig jelentősebb kereslet lehet erre a változatra. A helyette érkező ID. Golf pedig akár készülhet Wolfsburgban is, miért ne. A központi gyár kihasználtságának nyilván az is jót tesz majd, ha az MEB platformos kocsikból több típus náluk is készül majd.

Ám az már kevésbé tűnik logikusnak, hogy egyedüli modellként Zwickauban marad a Q4, hiszen ez az ID.4 testvérmodellje, nem véletlenül készültek eddig közös gyártósoron. Számításaink és az elérhető adatok szerint a Škoda Enyaq, Volkswagen ID.4 és Audi Q4 modellekből október végéig együttesen nagyjából annyit adtak el Európában, mint a Tesla Model Y-ból. Ám míg előbbiek továbbra is négy külön helyszínen készülnek majd, utóbbit már egy ideje csak a Giga Berlin szállítja a kontinens vásárlóinak.

A kalapból előrántott, közelebbről nem részletezett zwickaui újrahasznosítási projekt, valamint a „majd valamit kitalálunk Drezdának” ígérete is kicsit kényszermegoldásoknak tűnnek, mert nem sikerült átvinni az üzemek bezárását a szakszervezeten.

Az európai autós szaklapnak nyilatkozó elemzők korábban 800 ezer darabos felesleges gyártási kapacitásról beszéltek és úgy kalkuláltak, legalább 30 ezer főt kellene elbocsátani két éven belül, hogy 2026 végére meglegyen az előirányozott 6,5 százalékos működési eredmény. A fentiek ezekhez képest nem tűnnek elégnek.

A mérleg másik serpenyőjében viszont ott van, hogy becslések szerint 100 millió eurós bevétel és 20 millió eurós működési eredmény-kiesést jelent a cégnek minden olyan nap, amikor sztrájkot tart a szakszervezet és 2-3 ezer autóval kevesebb készül.

Sztrájk: decembertől leállhat a munka a Volkswagen német gyáraiban

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.