PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS9tb2RlbGxlay9ldjMvYmVtdXRhdG8vP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1sZWFkYmFubmVyJnV0bV9jYW1wYWlnbj12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2lkPXZpbGxhbnlhdXRvc29rMjAyNSZ1dG1fY29udGVudD00OTklMjAlMjAlMjAlMjAlMjBLw7ZzesO2bsO2bSEiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LmtpYS5jb20vaHUvbW9kZWxsZWsvZXYzL2JlbXV0YXRvLz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09bGVhZGJhbm5lciZ1dG1fY2FtcGFpZ249dmlsbGFueWF1dG9zb2syMDI1JnV0bV9pZD12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2NvbnRlbnQ9NDk5JTIwJTIwJTIwJTIwJTIwS8O2c3rDtm7Dtm0hJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMi92aWxsYW55YXV0b3Nvay1sZWFkLTQ5OS1tLmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTIvdmlsbGFueWF1dG9zb2stbGVhZC00OTktdy5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLWxlYWQtNDk5LXcuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4= A Cox Automotive elemző cég és az amerikai autópiac adatainak Bibliája, a Kelley Blue Book idén év elején is kiadta az amerikai villanyautós eladási statisztikát, amely szerint 1,3 millió új elektromos autó fogyott az országban. Ez új rekord. Itt van a nyertesek és vesztesek listája. Egyre több Az 1,3 millió új elektromos autó tartalmazza egyébként a személyautókat, pickupokat, sőt a kishaszongépjárműveket is és az új rekord 7,3 százalékos növekedést jelent 2023-hoz képest. Számításaink szerint a villanyautók a 16 milliósra becsült tavalyi amerikai autópiachoz viszonyítva 8 százalékos piaci rést szakítottak ki, ami még mindig messze elmarad az EU, pláne Kína számaitól. A növekedés ennek ellenére szemmel látható. #1 Márka 2024 2023 Változás 1 Tesla 633 762 671 616 -5,60% 2 Ford 97 865 72 608 34,80% 3 Chevrolet 68 044 62 988 8,00% 4 Hyundai 61 727 57 561 7,20% 5 Kia 56 099 30 036 86,80% 6 Rivian 51 442 49 704 3,50% 7 BMW 50 980 45 417 12,20% 8 Honda 33 017 – – 9 Nissan 31 024 20 616 50,50% 10 Cadillac 29 072 9 154 217,60% 11 Mercedes 28 154 47 582 -40,80% 12 Audi 23 152 25 039 -7,50% 13 Toyota 18 570 9 329 99,10% 14 VW 18 183 37 789 -51,90% 15 GMC 15 781 3 244 386,50% 16 Subaru 12 447 8 872 40,30% 17 Lexus 9 697 5 386 80,00% 18 Acura 7 391 – – 19 Porsche 6 486 7 855 -17,40% 20 Genesis 6 239 6 403 -2,60% 21 Volvo 5 393 14 038 -61,60% 22 Mini 3 667 2 770 32,40% 23 Jaguar 3 304 392 742,90% 24 Brightdrop 1 529 497 207,60% 25 Fiat 929 – – 26 Mazda 0 100 – Egyéb 27 089 23 762 14,00% Összesen 1 301 411 1 212 758 7,30% Az összesítés szerint az első helyen továbbra is a Tesla áll, noha tavaly 5,6 százalékkal kevesebb autót adott el a vállalat a hazai piacán. Egyelőre azonban továbbra is csak ők tudtak 100 ezer feletti példányszámot eladni, és hatszor több villanyautót értékesítettek, mint a második helyezett. A világ legnagyobb villanyautó-gyártója azonban már „csak” a piac 49 százalékát mondhatja magáénak – igaz, irreális lett volna azt gondolni, hogy a korábbi 80 százalékos részesedés örökké megmarad. A TOP 10-ből ki kell emelni a Ford növekvő eladásait, amelyek 35 százalékos javulás után már majdnem elérik a 100 ezret, de nagyot lépett előre a Kia, a Nissan és a Cadillac is. Hatalmas, 40-60 százalékos csökkenést látunk ugyanakkor a Mercedes, a Volkswagen és a Volvo neve mellett – valószínűleg az amerikai állami támogatás rendszerének számlájára (is) írhatóak ezek az eredmények. Bár a Kelley Blue Book nem szerepelteti a listán (az „egyéb” része), a rend kedvéért a Lucid 10.200 autót adott el tavaly, de nem tudjuk, ebből mennyi került az USA piacára, noha feltételezzük, hogy több, mint 90%-a ott landolt. # Csoport 2024 2023 Változás 1 Tesla 633 762 671 616 -5,6% 2 Hyundai-Kia 124 065 94 000 32,0% 3 GM 114 426 75 883 50,8% 4 Ford 97 865 72 608 34,8% 5 BMW Group 54 647 48 187 13,4% 6 Rivian 51 442 49 704 3,5% 7 Volkswagen Group 47 821 70 683 -32,3% 8 Honda 40 408 – – 9 Nissan 31 024 20 616 50,5% 10 Toyota 28 267 14 715 92,1% 11 Mercedes-Benz Cars 28 154 47 582 -40,8% 12 Subaru 12 447 8 872 40,3% 13 Geely 5 393 14 038 -61,6% 14 JLR 3 304 392 742,9% 15 Stellantis 929 0 – 16 Mazda 0 100 -100,0% Mi az eredeti táblázatokat azért kiegészítjük egy csoportszinten összesített listával is, amely a második és harmadik helyre röpíti a Hyundai-Kiát és a General Motorst. A Tesla továbbra is első, előnye ötszörös, de a versenytársak 30-50 százalékos növekedése így is jelentős. A Stellantis amerikai villanyautóinak gyártása idén pöröghet fel, a Geely és a Volkswagen pedig az amerikai gyártás megkezdésében, illetve az állami támogatás megszüntetésében/átalakításában bízhat. # Típus 2024 2023 Változás 1 Tesla Model Y 372 613 398 782 -6,6% 2 Tesla Model 3 189 903 230 015 -17,4% 3 Ford Mustang Mach-E 51 745 40 771 26,9% 4 Hyundai Ioniq 5 44 400 33 918 30,9% 5 Tesla Cybertruck 38 965 – – 6 Ford F-150 Lightning 33 510 24 165 38,7% 7 Honda Prologue 33 017 – – 8 Chevrolet Equinox 28 874 461 – 9 Cadillac Lyriq 28 402 9 154 210,3% 10 Rivian R1S 26 934 21 831 23,4% 11 BMW i4 23 403 22 583 3,6% 12 Chevrolet Blazer 23 115 482 – 13 Kia EV9 22 017 1 118 – 14 Kia EV6 21 715 18 879 15,0% 15 Tesla Model X 19 855 24 767 -19,8% 16 Nissan Ariya 19 798 13 464 47,0% 17 Toyota BZ4X 18 570 9 329 99,1% 18 VW ID.4 17 021 37 789 -55,0% 19 BMW iX 15 383 17 301 -11,1% 20 GMC Hummer Truck / SUV 13 993 3 244 331,4% 21 Rivian EDV500/700 13 423 8 091 65,9% 22 Ford E-Transit 12 610 7 672 64,4% 23 Subaru Solterra 12 447 8 872 40,3% 24 Tesla Model S 12 426 18 052 -31,2% 25 Kia Niro 12 367 10 039 23,2% 26 Hyundai Ioniq 6 12 264 12 999 -5,7% 27 Mercedes EQE 11 660 19 104 -39,0% 28 Audi Q4 e-tron 11 356 10 750 5,6% 29 Nissan Leaf 11 226 7 152 57,0% 30 Rivian R1T 11 085 19 782 -44,0% 31 Lexus RZ 9 697 5 386 80,0% 32 Mercedes EQB 8 885 13 979 -36,4% 33 BMW i5 8 763 2 133 – 34 Chevy Bolt EV/EUV 8 627 62 045 -86,1% 35 Audi Q8 e-tron 7 936 11 087 -28,4% 36 Chevrolet Silverado 7 428 – – 37 Acura ZDX 7 391 – – 38 Mercedes EQS 6 963 14 499 -52,0% 39 Hyundai Kona 5 063 10 644 -52,4% 40 Porsche Taycan 4 747 7 855 -39,6% 41 BMW i7 3 431 3 400 0,9% 42 Jaguar I-Pace 3 304 392 742,9% 43 Mini Cooper 3 118 2 770 12,6% 44 Volvo XC40 2 995 7 449 -59,8% 45 Genesis GV70 2 976 1 674 77,8% 46 Audi e-tron 2 894 3 202 -9,6% 47 Genesis GV60 2 866 3 400 -15,7% 48 GMC Sierra EV 1 788 – – 49 Porsche Macan 1 739 – – 50 Brightdrop Zevo 600 / 400 1 529 497 – 51 Volvo C40 1 420 6 589 -78,4% 52 VW ID.Buzz 1 162 – – 53 Audi Q6 e-tron 966 – – 54 Fiat 500e 929 – – 55 Volvo EX90 749 – – 56 Cadillac Escalade EV 670 – – 57 Mini Countryman 549 – – 58 Mercedes G-Class 455 – – 59 Genesis G80 397 1 329 -70,1% 60 Jeep Wagoneer 231 – – 61 Volvo EX30 229 – – 62 Mercedes E-Sprinter 191 – – 63 Mazda MX-30 0 100 – Egyéb 27 089 23 762 14,0% Összesen 1 301 411 1 212 758 7,3% A típusok listáját továbbra is két Tesla, a Model Y és a Model 3 nyitja, bár mindkét autó eladási számai csökkentek. A magyarázat részben legalábbis a modellfrissítésekben keresendő. Az Y-nál egész évben ment a Juniper-várás, azaz a frissített változatra tartogathatták sokan a bankkártyájukat. A Model 3 az év elején újult meg Amerikában és a fremonti gyár eléggé elszúrta az átállást. Az ismert Tesla adatelemző Troy szerint a Q1-ben a szokásos 50-55 ezer helyett csak 18 ezer készült a szedánból, a hátrányt pedig nem sikerült ledolgoznia a cégnek. A Tesla nem oszt meg hivatalos eladási adatokat régiókra bontva, így mindenki a nagyobb államok közlekedési hatóságainak adatai alapján becsül. Troy adatai némileg eltérnek a Kelley Blue Book számaitól, ő 168 ezer Model 3, 382 ezer Y, 42 ezer S/X és 31 ezer Cybertruck értékesítésével számol, ami 624 ezer autót tett ki összesen (-5%). A Tesla kapcsán figyelemre méltó még a Cybertruck első éve. A típus a lista szerint egyből a legnépszerűbb elektromos pickup lett és az ötödik helyig jutott. Továbbra is brutálisan esnek viszont a Model S/X számai, amelyekből 20-30 százalékkal fogyott kevesebb. Lehet, lassan el kell döntenie a cégnek, végrehajt-e egy nagyobb frissítést, vagy végleg nyugdíjazza a két modellt. A harmadik helyezett Ford Mustang Mach-e hátránya ugyan tetemes – pláne, ha az Y-hoz hasonlítjuk –, de a 27 százalékos növekedés 50 ezer fölé tornázta a számokat. A Ford saját jelentése szerint a hagyományos meghajtású Mustang sportautóból csak 44 ezer fogyott tavaly az USA-ban, így most először több Mach-e talált gazdára. Az amerikai piacon fontos pickupok közül is van már pár elektromos, ezeket most külön ki is emeljük: # Típus 2024 2023 Változás 1 Tesla Cybertruck 38 965 – – 2 Ford F-150 Lightning 33 510 24 165 38,7% 3 GMC Hummer Truck / SUV 13 993 3 244 331,4% 4 Rivian R1T 11 085 19 782 -44,0% 5 Chevrolet Silverado 7 428 – – És ha már külön lista, megnéztük a kisáruszállítókat/kisbuszokat is: # Típus 2024 2023 Változás 1 Rivian EDV500/700 13 423 8 091 65,9% 2 Ford E-Transit 12 610 7 672 64,4% 3 Brightdrop Zevo 600 / 400 1 529 497 207,6% 4 Mercedes E-Sprinter 191 – – A TOP 10-ben szintén szép, 39 százalékos növekedést mutat az F-150 Lightning és 30 ezer körüli számokkal jól szerepelt az új Honda Prologue (ez Európában nem kapható), valamint két GM modell, a Chevrolet Equinox és a Cadillac Lyriq is. Utóbbi helyezése a magas ára miatt különösen figyelemre méltó. A legjobb 10 listáját a Rivian R1S zárja, 23 százalékos bővüléssel, közel 27 ezer eladott példánnyal. Ha hihetünk az adatoknak, akkor viszont a testvérmodell R1T pickup eladásai 44 százalékkal estek. Végül egy érdekesség. A Kelly Blue Book kigyűjtötte a hidrogénes járművek eladási adatait is. Mondjuk túl nehéz dolguk nem volt, mert a 16 milliós piacon csak két típust árulnak. # Típus 2024 2023 Változás 1 Toyota Mirai 245 1722 -85,80% 2 Hyundai Nexo 77 105 -26,70% Összesen 322 1827 -82,38% Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!