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
auto

Az amerikai szövetségi kormányzat épületeit működtető General Services Administration (GSA) bejelentette, hogy felszámolja 8000 töltőpontból álló országos hálózatát és – egyes információk szerint – elkezdi eladni villanyautóit is.

A töltőket a céges autók mellett volt, ahol a munkatársak is használhatták.

Drill baby…

Donald Trump soha nem csinált titkot belőle, hogy nem kedveli az elektromos autókat, meg mondjuk a szélerőműveket sem, sőt kifejezetten azzal kampányolt, hogy növelni fogja az ország olaj- és földgázkitermelését. (Egyébként Joe Biden elnöksége alatt, 2024-ben dőlt meg az Egyesült Államok éves olajkitermelési rekordja, mivel az előző kabinet is hasonló, bár kevésbé drasztikus politikát folytatott ezen a téren.)

Ám valószínűleg azt még az új elnök szavazói sem gondolták, hogy Trump olyan messzire megy, hogy effektíve leszerelteti a szövetségi épületek AC töltőit – pedig állítólag most ez fog történni.

A The Verge informatikai lap egy a GSA által körbeküldött belsős email alapján azt állítja, a kormányzati épületeket üzemeltető szervezet megszünteti mintegy 8000 töltőpontját. A lap úgy tudja, a szervezet el akarja adni a már megvásárolt elektromos flottát is.

Az előző kormányzat azt tervezte, hogy összesen 58.000 elektromos járművet szerez be a szövetségi flottába és 25 ezer töltőt telepít a kormányzati épületek parkolóiba – ebből 8000 valósult meg.

Amennyire utána tudtunk nézni, a töltőket nem közvetlenül a GSA, hanem különböző szolgáltatók üzemeltetik. Az állítólag a The Verge által látott email is erre utal, amikor azt mondja, a szerződések felmondásának ütemezésétől függ a töltők leszerelése.

Trump már beiktatása után felfüggesztette a szövetségi kormány 7,5 milliárd dolláros országos töltőtelepítési programját, ám ez egyébként is kudarc volt, 2021 és 2024 vége között a hatalmas források ellenére csak 37 helyszínen 226 töltőoszlopot helyeztek üzembe.

Ha igaz a mostani hír, akkor most viszont már meglévő infrastruktúrát szereltetnek le, ami a munkahelyi töltés megszüntetése mellett a szövetségi elektromos flotta üzemeltetését is nehezebbé teszi majd – már amíg fel nem számolják.

Trump azt is megígérte még választási kampánya során, hogy megszünteti a lakosság számára biztosított 7500 dolláros villanyautó vásárlási programot, ám ez eddig nem történt meg. Azt az ígéretét viszont beváltotta már, hogy visszavonja a Washington által kijelölt villanyautós átállási céldátumokat. (Ezek egyébként sokkal lazábbak voltak, mint az EU 2035-ös terve).

Várat magára még egy (újabb) háború Kalifornia állammal is, amely viszont az Unióhoz hasonlóan 2035-től be akarja tiltani a belső égésű motoros járművek forgalmazását. Erre Kaliforniának elméletileg joga van, kivételt kapott anno a szövetségi kormány környezetvédelmi szervétől (EPA), ám Trump ezt meg akarja támadni – így az ügy szinte biztosan bíróságon végzi majd.

Érdekes egybeesés, hogy mintegy 40 évvel ezelőtt már kicsiben, de volt egy hasonló történet, amit a mai napig emlegetnek. A demokrata Jimmy Carter elnök ugyanis napelemeket szereltetett a Fehér Házra még 1979-ben, ám azokat a republikánus Ronald Reagan 1986-ban egy felújítás során szimbolikus lépésként leszereltette, mert nem értettek egyet a megújulók Carter féle állami támogatásával.

Egy amerikai államban már betiltanák a villanyautókat

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.