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
auto

Szilárdtest akkut és kinyírhatatlan LFP-t is mutatott a Sunwoda Sanghajban

elektromosautó-akkumulátor
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
A Villanyautósok.hu szerkesztősége két hete a sanghaji autókiállítás helyszínén volt és a héten folytatja az ott gyűjtött információk, képek és videók feldolgozását az újdonságokról, érdekességekről. Kövesd híradásainkat!

A Sunwoda a világ tizedik legnagyobb akkugyártója, tavaly a piac 2,1%-a volt az övék. 7,7 milliárd dolláros forgalom mellett tavaly több mint 25 GWh akkukapacitást értékesítettek.

Ha a CATL-lel nem is versenyezhetnek, érdekes fejlesztéseik azért nekik is vannak és ezeket Sanghajban meg is nézhettük.

Az LFP viszi a terhet

A Sunwoda standján számos LFP akkucellát is kiállítottak – ezek között volt több olyan, ami ma már nem számít a paraméterei alapján különlegesnek, de akadt néhány igen érdekes példány is.

Az Economy, tehát gazdaságos, olcsó termékvonal képviseletében például ki volt állítva egy viszonylag széles prizmatikus cella, amelynek (gravimetrikus) energiasűrűsége 185 Wh/kg volt.

Hogy mennyit fejlődött az akkutechnika az elmúlt években, azt talán jól mutatja, hogy az eredeti Nissan Leaf celláinak energiasűrűségét 140 Wh/kg környékére teszik, ma pedig már a gazdaságos megjelölésű LFP cellák is jóval többet tudnak ennél.

Ennek a cellának a kompromisszuma valószínűleg az LFP-hez képest viszonylag szerény, 2500 ciklusos élettartam, de még ennél is 21 perces töltést ír a gyártó 10-80 százalék között.

Egy másik, szintén a gazdaságos termékvonalba sorolt LFP cellájuk hagyományosabb dimenziókkal rendelkezett, ciklusszáma 3000, töltési ideje viszont 12,5 perc volt, miközben energiasűrűsége 190 Wh/kg – utóbbi két értékben az a meglepő, hogy ma már ez számít az olcsó LFP cellának a cégnél.

És hogy akkor miben tud többet a cég drágább LFP kínálata? Az energiasűrűség ezeknél is 185 Wh/kg körül van, a 10-80-as töltési idő típustól függően 10-15 perc, az élettartam viszont 5000 teljes töltés-merítési ciklusra nő.

Ezeket az akkucellákat egyébként inkább teherautókba és kamionokba ajánlja a Sunwoda.

A csúcs-cellák és a szilárdtest

A cég standján persze nemcsak LFP, hanem NMC, illetve az ő esetükben NCM cellákat is kiállítottak – a betűk helycseréje arra utal, hogy kobaltból több van a cellákban, mint mangánból.

Ezek a ma már mainstreamnek számító 230-250 Wh/kg körüli energiasűrűséggel rendelkeznek, élettartamuk pedig 1800-2000 ciklus között alakult. Egyik sem rekord, de mind vállalható érték, némelyiken pedig 10 perces 10-80-as töltési időt tüntettek fel, ami kiemelkedő – bár igaz, ez a gyakorlatban a kémia mellett nagyban függ az akkupakk hőmenedzsmentjének fejlettségétől is.

A cég legfigyelemreméltóbb hagyományos cellája viszont egy zacskós kialakítású példány volt, amit egy helikopter mellé helyeztek. Ezen nem is a 15 perces töltés idő volt a különleges, hanem

a 350 Wh/kg- os energiasűrűség, ami jóval több, mint amit ma az utcai autókban látunk.

Persze árnyoldala is van ezeknek a bizonyos tulajdonságra kihegyezett kémiáknak, ugyanis ez a cella csak 1000 ciklust bír ki.

Még mindig a hagyományos, folyékony elektrolitos celláknál maradva volt még egy érdekesség a standon, mégpedig egy hengeres, 46950-es akkucella. Úgy néz ki, ez a 46 milliméteres átmérő az egyik új standard lesz a következő években.

Ez a cella több, mint 350 Wh/kg energiasűrűséggel bírt és töltési ideje kevesebb mint 15 perc, miközben élettartama magasabb mint 1000 ciklus. Persze az ördög a részletekben lakozik, jó lett volna pontosabb élettartam értéket kapni, de mindenképp biztató, hogy nem csak a ma már kevésbé kedvélt zacskós, de az egyre népszerűbb hengeres formátum is képes ilyen energiasűrűségre.

Az igazi sztár persze a szilárdtest-akku volt, amelyből rögtön kettőt is kaptunk.

Az egyik 360 Wh/kg energiasűrűséget mutatott fel, 22 és 41 Ah közötti kiszerelésekben gyártható, -30 és +80°C között tud működni, de kibírta a 200 fokos hőtesztet is anélkül, hogy kigyulladt volna. A kompromisszum egyelőre az élettartam, ami itt is csak 1000 ciklus volt, illetve a töltési teljesítmény, ami 3C-vel, azaz 20 perccel nem rossz, de semmiképp nem kiemelkedő.

Ki volt állítva egy másik cella is, amelyről kevesebb információt osztottak meg, de az ASSB (All-Solid State Battery, azaz teljesen szilárdtest-akku) már 400 Wh/kg energiasűrűségre képes és 60 Ah kapacitású ebben a zacskós (pouch) formátumban. Ez gyakorlatilag a mai, nagy hatótávú autók akkuinál 40 százalékkal magasabb energiasűrűséget jelent, ami extrém hatótávot, vagy a ma szokványos 500-600 kilométer esetén jóval könnyebb akkupakkot jelentene.

És a végére maradt még egy érdekesség, mégpedig a konténerhajókba tervezett akkupakk, amiről részleteket nem osztottak meg, csak egy makett volt kint, de mivel a cég egyik fő fejlesztési iránya a teherszállítás, nem lenne meglepő, ha a hajózás az egyik következő terület lenne, amire rámozdulnának.

Brutális töltési teljesítmény és mindennel kombinálható akkukémiák a CATL új bejelentésében

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.