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
auto
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

A Lucid Motors az információk hosszas csöpögtetése után decemberben bemutatta első szériagyártásra szánt modelljét az Air-t. A felső kategóriában egyenesen a Tesla Model S riválisának szánt tisztán elektromos autó paramétereit úgy lőtték be, hogy az a lehető legtöbb tekintetben verje az amerikai úttörő vállalkozás 2012 óta gyártott, bár folyamatosan fejlesztett és frissített modelljét. Erre persze szükség is lesz, hiszen a teljesen késznek tűnő és működőképes autó sorozatgyártása legkorábban 2018-ban kezdődhet a cég még nem létező arizónai gyárában.

Az első és legfontosabb részegység, amiben a Lucid Air egyelőre a legjobb, az a gigantikus akkumulátorcsomag. Az alapmodell 100 kWh-ás csomagja még csak versenyben van Tesla által kínált legnagyobb verzióval, de a 130 kWh-ás verzió egyelőre vetélytárs nélkül áll a piacon. Az akkumulátorcellákat a Samsung SDI szállítja az autókhoz, az elektronikát vélhetően a Lucid készíti. A nagyobb akkupakkal a gyártó szerint az autó 400 mérföldet, vagyis 643 km-t lesz képes elmenni, ami figyelembe véve a kocsi méretét is, nem rossz teljesítmény.

Az autó első és hátsó kerekeit egy-egy egyenként 600 lóerős motor hajtja. Mivel a hajtás részegységeit a lehető legjobban a kocsi orrába és hátuljába tolták, az utastér tágas, kényelmes lett. Ennek ellenére a megszokott 5, illetve a Tesla által bevezetett 7 üléses elrendezés helyett a Lucid Air mindössze négy személy közlekedésére biztosít elég ülőhelyet. A hátradönthető háttámlával és felhajtható lábtartóval is felszerelt hátsó ülések kialakítása és térkínálata arra enged következtetni, hogy a Lucidnak nagy tervei vannak a sofőrös autókat kedvelő kínai piacon, ahol az ilyen szolgáltatásokkal valószínűleg könnyebb felhívni a luxusra szívesen költő rétegek figyelmét, mint versenyautós gyorsulási eredményekkel.

Ennek ellenére a Lucid Air a gyorsulási versenyeken sem kell, hogy nagyon szégyenkezzen. Az együttesen 1000 lóerőt teljesítő motorok a 100 km/h-ás tempó elérését 2,5 másodperc alatt biztosítják, amivel a Teslával és a szupersportkocsikkal lesz egy kategóriában.

A külső és belső kialakításában is inkább az egyszerűbb megoldásokat favorizáló amerikai ízlésre szabott autó ára tökéletesen passzol majd az adatokból összerakható képbe. A jól felszerelt modell ára nem áll meg 100 ezer dollár (jelenleg 29,5 millió forint) alatt, bár a cég hozzátette, hogy tervezik egy olcsóbb, 65 ezer dolláros változat forgalmazását is. Hogy az olcsóbb modell miben lesz kevesebb, mint a csúcsváltozat, azt egyelőre nem lehet tudni.

Bár a bemutatón a meghívott újságírók akár be is ülhettek egy teljesen késznek tűnő autóba, a próbaköröket már egy lecsupaszított, tesztekre és mérésekre felszerelt példánnyal tehették meg. Ebből, illetve a gyár állapotából arra lehet következtetni, hogy a gyártás 2018-as indulása erősen optimista vállalás.

A korábban Atieva néven futó Lucid nem új szereplő az autógyártás területén. Bár sorozatban gyártott modellel még nem rendelkeznek, akkumulátor technológiák terén értek el eredményeket. Az Air-ben 2170-es lítium-ion cellákat fognak alkalmazni, de a cég fogja szállítani a Samsunggal karöltve a következő 4 évben a Formula-E bajnokság autóinak akkumulátorcsomagjait is. A Lucid 700 millió dolláros befektetéssel az arizónai Casa Grandéban épít gyárat, ahol 2018-tól kezdődően terveznek gyártani. 2022-ig a termelés 2000 fő foglalkoztatása mellett elérheti a 130 ezres darabszámot is.

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

Villanyautósok