Az elektromos autók egyik legkedveltebb tulajdonsága, hogy csendesek, így a zsúfolt belvárosok zajszennyezése jelentősen csökkenne a villanyautók elterjedésével. Ez a pozitívum azonban egyben egy jelentős biztonsági kockázat is a gyalogosan közlekedők számára. Sajnos manapság egyre inkább jellemző, hogy a járókelők tekintete a mobiltelefonra irányul, és az úton való átkelésnél sokkal inkább a fülükre hagyatkoznak. Ez viszont igencsak balesetveszélyes, ha éppen egy olyan autó közeledik, aminek nincs hangja. A biztonsági kockázat csökkentése érdekében az Európai Unióban bevezetésre került egy rendelet, miszerint minden autógyártónak kötelező egy mesterséges hanggeneráló berendezést felszerelni valamennyi új elektromos és hibrid modellbe 2019-re, és két évvel később pedig az összes, piacon lévő teljesen, vagy részben árammal működő autónak rendelkeznie kell ilyen készülékkel. A Nissan a Tokyo Motor Show-n mutatta be az elképzeléseit arról, hogy milyen hangjuk lesz majd a jövő villanyautóinak. A latin eredetű Canto elnevezés magyarul azt jelenti, hogy „énekelek”, és a kibocsátott hang valóban dallamos, habár erősebben érezhető egyfajta sci-fi behatás, mintha egy űrhajó közeledne felénk. A Nissan már korábban, 2010-ben is készített egy hangzást a gyalogosok védelmére, illetve a Mitsubishi Outlander plug-in hibrid is rendelkezik hasonlóval, de a most bemutatott technológia sokkal fejlettebb. A Canto ugyanis aszerint változik, hogy az autó éppen milyen mozgást végez: gyorsít, lassít, vagy tolat. Az, hogy a hangjelzést mikor kell használni, országonként változik. Az Egyesült Királyság területén 30 km/h-s sebességig, aktiválva kell lennie, más területeken elég, ha csak 20 km/h alatt használja a sofőr.PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cucGV0cmFueWlhdXRvLmh1L2pva2VyLTIwMjUvP3V0bV9zb3VyY2U9am9rZXImdXRtX21lZGl1bT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fY2FtcGFpZ249bGVhZCUyMCUyMCUyMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly93d3cucGV0cmFueWlhdXRvLmh1L2pva2VyLTIwMjUvP3V0bV9zb3VyY2U9am9rZXImdXRtX21lZGl1bT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fY2FtcGFpZ249bGVhZCUyMCUyMCUyMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDUvcGVhLTI3LTI1LWtpYS1hamFuZGVra2FydHlhLXByb21vLWpva2VyLTEyMDAteC0xNjAwLTA1LTE1LTE2LnBuZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDUvcGVhLTI3LTI1LWtpYS1hamFuZGVra2FydHlhLXByb21vLWpva2VyLTEyMDAteC0xNjAwLTA1LTE1LTE2LnBuZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+ A dallam kialakításánál fontos szempont volt, hogy ne legyen túl idegesítő. Nem lennének túl népszerűek ugyanis az elektromos autók, ha olyan hangjuk lenne, mint egy bagzó macskának. S bár a mesterségesen gerjesztett zaj elsődleges célja a gyalogosok védelme, a gyártó arra is odafigyelt, hogy gazdagítani tudja egy tipikus városi utcán hallható hangok skáláját. A Nissan IMx-ből is a Canto fog szólni 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 Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!