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
auto
2024. 04. 20. szombat

Még idén elkészülhetnek az önvezető autókra vonatkozó új irányelvek az Egyesült Államokban

elektromos autó

Az önvezető autókra vonatkozó szabályozás jelenleg érvényes változatának alapjait még az Obama-kormány közlekedési minisztere, Anthony Foxx irányítása alatt fektették le az amerikai hatóságok. Az önvezető technológia megjelenésére és a különböző vállalatok, például a Tesla és a Google nyomására a mintegy 112 oldalas, tizenöt pontot tartalmazó irányelv-tervezet volt az első érdemi reakció, mely többek között azt taglalta, hogy milyen biztonsági feltételeknek szükséges megfelelniük az önvezető funkcióval ellátott gépjárműveknek. A technológia azonban tovább fejlődött, a hatályos irányelvek pedig elavulttá váltak, ezért tavaly szeptemberben a már a Trump-kormánynak dolgozó új közlekedési miniszter, Elaine Chao bevezette a nem kötelező érvényű útmutató második verzióját, és egyben bejelentette, hogy a harmadik kiadás is készülőben van.

Elaine Chao, az USA közlekedési minisztere, Forrás: Reuters

A Detroit Motor Show előtti sajtókonferencián ismét szóba került az önvezető autók egyre sürgetőbb kérdése, ahol a miniszter elmondta, hogy a frissített irányelvek még idén nyáron megérkeznek, amelyek alapján átfogalmazzák majd azokat a rendszabályokat, melyek jelenleg a sofőr nélküli önvezető autók forgalomban való megjelenését akadályozzák. Az új kiadvány nem csupán az önvezető személygépjárművekre, hanem a teherautókra, más közlekedési eszközökre, és az ezekhez kapcsolódó infrastruktúrára vonatkozó kérdéseket is tisztázza majd. Elaine Chao szerint az önvezetés lehetősége egyre gyorsabban közelít a közlekedés minden szegmensébe. „A technológia itt van, a kérdés csak az, hogy hogyan szabályozzuk, és hogyan érünk el további innovációt a biztonság megőrzésével párhuzamosan.

A sofőr nélküli járművekre vonatkozó előírások szükségességét jól mutatja, hogy egyre több autógyártó mutat be önvezető funkciókkal ellátott koncepciókat, és egyre több vállalat dolgozik a technológia további fejlesztésén. A gyártók közül a legerősebb nyomást a General Motors helyezi az amerikai hatóságokra, aki szüntelenül küzd a sofőr nélküli taxiflottájának 2019-es üzembe helyezését akadályozó szabályozás lebontása, vagy átalakítása ellen. Az elektronikai vállalatok közül az egyik vezető szereplő az Intel, aki az autókba szerelt Mobileye kamerákkal gyűjtött információkból adatbázist épít, ami egy folyamatosan frissülő térképként az önvezető járművek navigációját fogja segíteni.

Elaine Chao szerint a legfontosabb cél az önvezető technológia sikeres integrációja és fejlesztése, valamint a szükségtelen akadályok lebontása. „Ezt mindenképpen rugalmasan kell megvalósítani anélkül, hogy az egyik technológiát előnyben részesítenénk a másikkal szemben, illetve nyerteseket és veszteseket választanánk” – magyarázta a közlekedési miniszter. Jelenleg az autógyártóknak közel 75 biztonsági standardnak kell megfelelniük, melyek legtöbbje azzal a feltételezéssel íródott, hogy a jármű irányítója egy jogosítvánnyal rendelkező személy.

A General Motors mellett az önvezető technológia egyik úttörő autógyártójának tekinthető a Renault is, melynek Symbioz névre keresztelt tanulmányautóját nemrég mutattuk be. A kocsi Level 4-es önvezető funkcióval rendelkezik, aminek használata a közutakon egyelőre tiltott. Speciális útvonal engedéllyel, és komoly felügyelettel azonban ki lehet próbálni a Tesla Autopilot funkciójánál két szinttel magasabb önvezetésű járművet is, mint ahogy az alábbi videóban látható:

 

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.