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
auto

Senki nem tiltotta ki a dízeleket Németországból – de lesz rá lehetőség

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

Az elmúlt hónapokban már lehetett olvasni a Deutsche Umwelthilfe nevű német környezetvédelmi szervezetről, amely beperelte Stuttgart és Düsseldorf városokat a pocsék levegőminőségük miatt. A légszennyezettség olyan mértéket öltött ezekben a német nagyvárosokban, ami már komolyan veszélyezteti a lakosság egészségét és az Európai Unió rosszallását is kiváltotta. igen, még a németek sincsenek az EU szabályai felett.

A Deutsche Welle táblázata a német NOx határérték túllepésékről. Forrás: dw.com

Az eredeti perek eredménye felemásra sikerült, a stuttgarti helyi bíróság hajlott a korlátozásra, míg Düsseldorfban  vizsgálat alá vették volna a lehetőséget. Most a lipcsei Szövetségi Bíróság tett pontot az ügy végére, amikor kimondta, a városoknak igenis joga van korlátozni a dízelautók üzemeltetését.

Nem eszik olyan forrón

Fontos hangsúlyozni, hogy a döntés nem kötelezte a városokat semmilyen tiltásra és – egyes magyar szalagcímek sugallatával ellentétben – nem tiltottak ki egyetlen autót sem Németországból. A német kormány és az autóipari lobbi nem támogatta a dízel tiltást eddig sem, de a fenti döntés lehetőséget ad az egyes városoknak a saját döntésre.

Az ügy jelentőség egyrészt technikai másrészt pszichológiai. Technikai azért, mert így a „felháborodott állampolgár” mögé bújt autóipari lobbi nem tudja jogi úton megakadályozni az egyes tiltásokat. Most már nincs többé vita, ha egy város úgy dönt, joga van a korlátozásra, nem citálhatja „Hans Niemand” bajor patikus (akit még csak véletlenül sem egy autóipari lobbi cég támogat) bíróság elé a várost, ha időszakosan kitiltják a füstös BMW-jét a belvárosból.

Az új dízelek aránya egyes európai országokban. Forrás: statista.com

Pszichológiai pedig azért, mert Németország az európai autóipar fellegvára, a dízelautók hazája. A statista.com adatai szerint 2016-ban az eladott új személygépjárművek 46%-a volt dízel, és ez az előbbi években is hasonlóan magas szám volt, sőt. Azonban ez a döntés, alapvetően megváltoztathatja az európai újautó piac szerkezetét, hiszen ha megroppan a német polgárok bizalma a dízelekben, hirtelen csökken irántuk a kereslet és az elmúlt évek eurómilliárdokra rúgó fejlesztései soha nem térülnek meg. De ha belegondolunk, hogy hazánk autóállományának mekkora része a használt német import, valószínűleg évek múlva kihat ránk is.

Mi lesz most?

Most rögtön semmi. Illetve, ha ebben a szutyok időben esetleg ismét problémássá válik a német légtér, most már lehetősége van bármelyik önkormányzatnak korlátozni a szennyező autók behajtását. Hosszabb távon viszont ez az eset, ahogy a dízelbotrány is tette, felgyorsíthatja a zéró emissziós autók terjedését és a belsőégésű motorok fokozatos visszaszorulását.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.