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
auto
2024. 04. 20. szombat

Az Egyesült Királyság lehet a Waymo önvezető autó-tesztjeinek első európai helyszíne

elektromos autó

Ahogy arról mi is beszámoltunk, az önvezető technológiában élen járó Waymo nagy lépést tett a sofőr nélküli flottájának építésében: egy hosszú távú partnerséget jelentett be a Jaguar Land Roverrel, amelynek eredményeképpen 20 000 tisztán elektromos Jaguar I-PACE áll majd szolgálatba a Waymo kötelékében Phoenix utcáin, hogy emberi felügyelet nélkül szállítson utasokat az arizonai nagyvárosban. Az amerikai és a brit vállalat együttműködéséből született I-PACE a jelenleg tartó New York-i autószalonon mutatkozott be, ahol a Waymo vezérigazgatója, John Krafcik elmondta, hogy a Jaguarral való társulás az Egyesült Királyságot tette a legesélyesebb európai helyszínné, ahol a jövőben elsőként megjelenhetnek a Waymo önvezető autói közúti tesztelésre.

Forrás: electrive.com

A CEO állítása szerint a Waymo már régóta tervezi az Egyesült Államokon kívül is, valamely európai országban elindítani tesztprogramjait, és ezáltal már több nagyváros vezetőségével is tárgyalt a részletekről, de döntés még nem született. Az újságírók azon kérdésére, hogy a társulás növelheti-e az Egyesült Királyság városainak esélyét a kiválasztásra, az igazgató azt felelte: „Az Egyesült Királyság nagyon érdekes, és a Jaguar Land Roverrel való kapcsolat még érdekesebbé – mindenképpen egy életképesebb első indulási helyszínné – teszi”. A városok közötti verseny tehát még továbbra sem zárult le hivatalosan, de a britek bizonyosan nagy előnyt kovácsoltak maguknak. John Krafcik továbbá azt is megerősítette, hogy minden további együttműködés az autógyártókkal kizárólag plug-in hibrid, vagy tisztán elektromos modelleket fog eredményezni a Waymo flottájában.

Az önvezető technológia tesztelése felé Európa meglehetősen apró lépésekben halad. Habár olyan sofőr nélküli járművek, melyek az Uber által használt technológiával vannak felszerelve, már az öreg kontinensen is felütötték fejüket, ezek tesztelése többségében vagy kizárólag magánutakra, vagy nagyon alacsony sebességre korlátozódott. Berlinben például áprilisban indul egy projekt, amely során a Charité kórház alkalmazottait négy önvezető busz fogja a komplexum épületei között szállítani előre meghatározott útvonalon, távol a közutaktól, maximum 20 km/h-s sebességgel. Az Egyesült Királyság is óvatos az önvezetéssel kapcsolatban, ám az ország vezetősége szigorú feltételekkel engedélyezi a közúti tesztelést, aminek köszönhetően a Jaguar már tavaly akcióba lépett, és 200 millió fonttal támogatta az önvezetésre irányuló kutatásokat, hogy vezető pozícióra tegyen szert az autógyártók között. A Waymoval való társulás mindenképpen egy óriási löket a brit gyártó ezen célkitűzése felé, mely az európai kontinenst is elmozdíthatja a technológiában való fejlődés irányába.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.