PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2luc3Rlci8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pbnN0ZXIvJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wNS9oeXUta2FtcGFueW9rLWluc3Rlci12aWxsYW55YXV0b3Nva2Jhbm5lcmVrLTYwMHg1MDAtMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2staW5zdGVyLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2staW5zdGVyLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtMS5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto
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

A Tesla idei első negyedéves pénzügyi értékelése után lezajlott konferenciahívás rengeteg érdekességet tartogatott számunkra a kaliforniai vállalat jelenlegi helyzetéről és jövőbeli terveiről egyaránt, így például a Model 3 gyártását illetően is okosabbak lettünk, és azt is megtudtuk, hogy a Semi hatótávja még nagyobb lehet, mint azt korábban beharangozta Elon Musk. Az információáradat közepette azonban a legtöbb újságíró átsiklott egy meglehetősen érdekes megjegyzés felett, vélhetően azért, mert ez nem a Tesla pénzügyi nehézségeivel, vagy gyártási problémáival kapcsolatos, hanem a vállalat energetikai részlegével, amibe az elemzők és kritikusok sokkal nehezebben tudnak belekötni. Elon Musk egy új energiatároló bejelentéséről beszélt, mely az elkövetkezendő hónapokban esedékes, és a korábbiaknál sokkal hatalmasabb lesz: gigawattórás léptékű.

A Tesla dél-ausztrál akkumulátora

A Tesla jelenleg csúcstartó az ipari célú energiatároló berendezések méretét illetően: a 100 MW/129 MWh-s akkumulátor szélerőművekkel összekötve Dél-Ausztrália villamos energia-hálózatát segíti az extrém forró nyári időszakokban, és nem csupán a világ legnagyobb akkumulátoraként vált ismertté, hanem hihetetlen gyors reakcióidejével és megbízható működésével több alkalommal is bizonyította, hogy a széntüzelésű erőművek ideje lejárt. Az elsöprő siker más ausztrál államokat is arra ösztönzött, hogy álljanak át a megújuló energiaforrások és az energiatárolók kombinációjára, aminek eredményeképp felröppent egy új rekordméretű akkumulátor híre, melyet szintén a Tesla szállított volna a kenguruk földjére, ezt viszont eddig még nem erősítette meg a vállalat. A konkurens energetikai cégek azonban nem nézhették tétlenül, hogy a Tesla arassa le a babérokat mindenütt, ezért az AES és a Siemens együttműködéséből alakult Fluence Energy konzorcium bejelentette egy 100 MW/400 MWh-s akkumulátor telepítését, mely az AES Alamitos erőművének részeként kaliforniai háztartások áramszükségleteit fogja biztosítani.

Amit viszont a Tesla vezérigazgatója most elhintett, az nagyobb minden eddiginél. A konferenciabeszélgetés közben elhangzott a kérdés, hogy a dél-ausztrál akkumulátor sikere hogyan hatott az energiatárolók iránt támasztott keresletre, és Elon elmondta, hogy az aksi sokkal gyorsabban volt képes stabilizálni a hálózatot, mint az egyébként nem lassú hagyományos csúcserőművek, majd hozzátette:

„A közműszolgáltatók, akikkel ez idáig együtt dolgoztunk, nagyon szerették az akkupakkot, és bizakodva állíthatom, hogy hónapokon belül bejelenthetünk egy gigawattóra léptékű megállapodást. Ez tehát 1000 MWh…”

A Tesla dél-ausztrál akkumulátora

A Powerwall és Powerpack berendezések 2015-ös bemutatásakor a Tesla elárulta, hogy technikailag lehetséges lesz GWh léptékű projektek megvalósítása is a jövőben, arra viszont biztosan nem számított senki, hogy ez alig három éven belül lesz. Az óriási akkumulátorral kapcsolatban persze felmerül sok kérdés, például hogy tényleg sikerült-e a Teslának áttörést elérnie a lítium-ion akkumulátorok árában (ami magyarázat lenne például a Semi hatalmas hatótávjára is), illetve hogy alkalmas lesz-e a Gigafactory 1 egy ilyen kaliberű gyártási folyamatra. Arról is csak találgathatunk, hogy hol fog helyet kapni az új legnagyobb energiatároló: Ausztráliában, ahol már lassan ciki lesz Tesla-aksi nélkül maradni; Colorado államban, ahol egy projektre a Tesla 75 MW/ 300 MWh-s akkumulátorral jelentkezett, de más vállalatok túllicitálták; vagy egy teljesen új helyszínen? Hamarosan kiderül.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.
Összehasonlítás