PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJRMHdSSWJvaTRmZVE4ZGxYb2dReFpkUy5Ca2dGcGkxTUVpa2oydWNlazMuZjcvZmFzdGlkPW1ndmhlY2RodnVuZGVsZGFsandrbHZiamNoamcvc3RwYXJhbT1ybWtzb3VnbnpyL25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3Lm9wZWwuaHUvYWphbmxhdG9rL29zc3plcy9vcGVsZWxla3Ryb21vc3RhbW9nYXRhcy5odG1sP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1iYW5uZXImdXRtX2NhbXBhaWduPUFzdHJhLWFsd2F5c29uLVZOLUFzdHJhLVBST01PLURJUy1SRVMtUkUmdXRtX3Rlcm09MjAyNC0wNS0wNiZ1dG1fY29udGVudD0xMzAweDYwMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtNjUweDMwMC0zLmpwZyIgbWVkaWE9IihtYXgtd2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTAvb3BlbC1hc3RyYS1zdC0yNDA0MzAtMTMwMHg2MDAtMy5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEwL29wZWwtYXN0cmEtc3QtMjQwNDMwLTEzMDB4NjAwLTMuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SU1HIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL19bVElNRVNUQU1QXS9yZWRvdC5naWY/aWQ9YlEwd1JJYm9pNGZlUThkbFhvZ1F4WmRTLkJrZ0ZwaTFNRWlrajJ1Y2VrMy5mNy9mYXN0aWQ9a25hamhrbm5ob2ZweXlpanVtcHhsbmhxZWhseC9zdHBhcmFtPXhrbWZpa2R1Z3gvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PSIgc3R5bGU9IndpZHRoOjFweCFpbXBvcnRhbnQ7IiAvPg== Gyakori ellenérv a villanyautózás ellen, hogy a lítium-ionos akkumulátorral szerelt autók tűz- és robbanásveszélyesek. Példaként a hírekben nagy figyelmet kapó kiégett Teslák, illetve a látszólag ok nélkül felrobbanó Samsung mobiltelefonok kerülnek elő. Mind olyan történések, amivel a legtöbb villanyautó szkeptikusnak nincs személyes tapasztalata. Azt viszont ők sem szeretik végiggondolni, hogy a saját környezetükben az általuk használt lítium-ion akkus eszközökkel még soha semmilyen tűzveszélyes helyzetük nem volt. A kigyulladó hagyományos autók már senkit sem érdekelnek, így ezek a hírekbe maximum akkor kerülnek be, ha megbénítják egy egész város forgalmát. Egy kigyulladó Teslán ezzel szemben szívesen csámcsog a fél világ, így érdemes többször is megírni. Nyáron havonta 1-2 alkalommal megyek hosszabb utakra autópályán keresztül és gyakran találkozok kiégett vagy félreállt, füstölgő járművel. Ezek jellemzően nem elektromosak, többek között azért sem, mert Magyarországon még ritkán közlekednek velük az autópályán. Személyes tapasztalatból tehát biztosan állíthatom, hogy nem ritka eset egy autó kigyulladása, de mit mondanak a kutatások? Az NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) 2017 októberében kiadott egy tanulmányt, amely rendkívüli alapossággal járja körbe a témát. A kutatásba bekerültek az elektromos autókon kívül a hibrid és hatótávnövelővel ellátott villanyautók autók is. Több, mint 250 oldalon keresztül részletezik az akkumulátorok típusait. Bemutatják felépítésüket, menedzsment rendszereiket és hűtési, fűtési rendszereiket. A járművek elektromos rendszerének minden alkotóelemét biztonsági szempontból is megvizsgálták. Az utolsó fejezet végén pedig néhány oldalban összefoglalták a következtetéseiket. Ez a példány az ideiglenesen telepített töltő hibája miatt égett ki. Nem az akkumulátorok gyulladtak ki. Forrás: longtailpipe.com. Foto: caradvice.com A Battelle – a szervezet, amely a kutatást végezte – arra jutott, hogy egy elektromos autó lángra lobbanásának esélye hasonló vagy egy picivel még alacsonyabb is, mint a benzint vagy gázolajat égető járműnek. Tehát első körben mindenki megnyugodhat, aki attól fél, hogy úgy jár egy elektromos autójával, mint a Note 7-tel. Nem fog magától felrobbanni vagy kigyulladni az akkumulátor, erre biztosítékot jelentenek az autóiparban elterjedt nagyon szigorú szabályozások. A tűzesetek minden járműtípus esetében leginkább balesetek után fordulnak elő, amikor megsérül a motor, az üzemanyagrendszer, a villamos rendszer vagy maga az akkumulátor. Viszont, amíg az üzemanyag a forró kipufogóra csöppenve azonnal kigyulladhat, addig az akkumulátor egy sérülés után csak percekkel, órákkal vagy napokkal később forrósodik fel annyira, hogy tüzet okozzon. A balesetet szenvedett járműben tartózkodóknak tehát nagyobb esélye van a túlélésre, ha az akkumulátor sérül meg, mintha az üzemanyagrendszer szenvedne kárt. A belsőégésű motorral szerelt autók 11-szer több alkalommal gyulladnak ki, mint a Teslák 1.000.000 mérföldre vetítve. Az utakon futó 300.000 Tesla összesen 7,5 milliárd mérföldet tett meg, ami alatt 40 tűzesetet regisztráltak. Ez 5 esetet jelent egymillió levezetett mérföldenként, összehasonlítva a benzinesek 55 regisztrált tűzesetével ugyanekkora megtett út alatt. – állítja a Tesla Az NFPA (Nationap Fire Protection Association) 2015-ös statisztikája szerint, amikor még a mainál is jóval kevesebb elektromos autó rótta az utakat, 174.000 járműben keletkezett tűzesetet jegyeztek fel. Végiggondolva, ez 19-et jelent minden egyes órában. Ugye így már nem tűnik soknak, a Tesla 40-es száma. Ugyanennek a szervezetnek egy másik közleménye szerint 2003 és 2007 között 287.000 eset történt, amelyhez tűzoltókat kellett hívni. Ezek a tűzesetek körülbelül 480 ember halálához vezettek és további 1525 sérült is volt a baleseteknél. Az anyagi kár is jelentős, 1,3 milliárd dollár. Átszámítva évente minden ezer autóból egy porrá ég az Egyesült Államokban. Forrás: amazonaws.com Akkor vajon miért félünk az elektromos autóktól? Miért vagyunk olyan ellenségesek ezzel az újnak már nem mondható technológiával szemben? Miért akarjuk folyton bebizonyítani, hogy mennyire veszélyes elektromos autóval járni? A választ sajnos nem tudom, azt viszont igen, hogy szükség van a tévhitek eloszlatására a témában. Ehhez fontosak ezek a statisztikák, mert megmutatják, hogy sajnos teljesen általános dolog egy jármű kigyulladása. Szükség van tanulmányokra is, amik elemzik a technológiát, feltárják az abban rejlő lehetőségeket, kockázatokat és rávilágítanak arra, hogy a leváltani kívánt hagyományos technikánál biztonságosabbak. 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 Magyar PéterVillamosmérnökként szakmai csodálattal tekintek minden elektromos járműre, ugyanakkor azt látom, hogy sok az ismerethiányból adódó ellenérzés irántuk. Írásaimmal ezen szeretnék pozitív irányban változtatni! Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!