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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Hét észak-amerikai nagyvárosban indította el EV Champions Initiative nevű pilot programját az Uber, melynek célja, hogy a következő 12 hónapban legalább ötmillió fuvar elektromos autóval valósuljon meg, valamint a sofőrök ösztönzése a hagyományos meghajtású járműveik hátrahagyására, és a villanyautóra való váltásra. Ezt a vállalat különböző módszerekkel igyekszik elérni, melyek kiválasztásában az elmúlt évek tapasztalatai, illetve az UC Davis Institute of Transportation Studies és a Lawrence Berkeley National Lab az elektromos közlekedés és a közösségi  mobilitás területén végzett korábbi kutatásai segítették. Az Uber arra a megállapításra jutott, hogy bár már számos autós váltott villanymeghajtású járműre, és még többen szeretnék ezt a közeljövőben megtenni, a legnagyobb visszatartó erő számukra a gyakori töltéssel elvesztegetett munkaidő, a városi környezetben lévő elégséges teljesítményű töltőkhöz való hozzáférés nehézsége, és a nagyobb hatótávval rendelkező villanyautók magas ára. Ezen problémák áthidalása végett indította el pilot projektjét az Uber Austin, Los Angeles, Montreal, Sacramento, San Diego, San Francisco, és Seattle utcáin, mely mind pénzügyi segítséggel, mind oktatási tevékenységgel támogatja a sofőröket a tisztább utasszállításra. A pénzügyi segítség egész pontosan azt jelenti, hogy a fuvar helyszínétől függően az Uber, valamint az adott város közműszolgáltatója hajlandó plusz pénzzel jutalmazni az elektromos autókat vezető sofőröket. Sacramento városában például a helyi szolgáltató (Sacramento Municipal Utility District) 1,25 dollárt kínál minden zéró-kibocsátású fuvarért, melyet az Uber 1,50 dollárra kerekít, s emellett az autósok ingyen vehetik igénybe a SMUD DC gyorstöltő-hálózatát. A másfél dolláros bónuszt azok is megkapják az Ubertől, akik tisztán elektromos, vagy plug-in hibrid autóban, a szolgáltató lefedettségi területén kívül szállítanak utasokat. San Francisco, San Diego és Pittsburgh (mely azért nem szerepel a hét város között, mert itt már folyamatban van egy hasonló pilot projekt) határain belül a PHEV és BEV járműveket vezető sofőrök 1 dollárt kapnak pluszban, valamint ez utóbbi két városban az Uber tárgyalásokat folytat a helyi szolgáltatókkal a töltő-infrastruktúra bővítésére, amely egyelőre meglehetősen kiépítetlen.

Angol Uber sofőr elektromos autóval. Forrás: The Independent

Ahol nem jár külön pénzügyi támogatás az Uber-flotta elektromosításához való hozzájárulásért – mint például Los Angelesben –, ott a vállalat információ-nyújtással próbálja motiválni az autósokat a váltásra, a tapasztalat ugyanis az, hogy bár a villanyautó-vásárláshoz nyújtott szövetségi támogatásról szinte mindenki tud, az egyes államok saját programjai és kedvezményei kevésbé ismertek. Akik már villanyos kocsival fuvarozzák az utasokat, azoknak az Uber applikációjának új funkciója lesz nagy segítség, mely még azelőtt értesíti a sofőrt a töltési lehetőségekről, mielőtt felvenné a kuncsaftot, így nem kell azon izgulnia, hogy elég lesz a teljes útra az aksiban lévő energia.

UberGREEN Romániában, Forrás: Romania Insider

„Tisztán látjuk, mi történik” – nyilatkozta Adam Gromis, az Uber fenntartható működéséért felelős igazgatója a Los Angeles Times magazinnak, utalva arra, hogy ahogyan a városok egyre inkább a tisztább közlekedés felé fordulnak, úgy kell az Ubernek is alkalmazkodnia, és környezetbarát programokat indítania.  „Hacsak nem mutatunk fel hatékonyabb mobilitási módokat a városokban, nem tudunk olyan megoldást nyújtani számukra, amire szükségük van.”

Jump néven érkezik Európába az Uber e-bicikli szolgáltatása

Márpedig a környezetbarát közlekedést ösztönző programokban mostanában nincs hiány az Ubernél: június elején jelentette be a vállalat, hogy Európa-szerte elindítja elektromos bicikli-bérlő szolgáltatását, míg néhány európai nagyvárosban az UberGREEN projekt által kínált tisztán elektromos Renault Zoe-k is elérhetők lesznek a közösségi közlekedést preferálók számára. Kaliforniában – ahol nagy divatja van – elektromos rollereket kínál majd fel a fuvarozó társaság, amint megkapja erre a szükséges engedélyeket, de már a jövő elektromos VTOL-közlekedésének megtervezése is folyamatban van a cég munkatársai által. A következő egy évben elérni tervezett 5 milliós célkitűzést egyébként nem lesz túlságosan nehéz teljesíteni, tudniillik az Egyesült Államokban és Kanadában már 2017-ben is 4 millió körül volt az elektromos fuvarok száma, de az új pilot projekt bizonyosan pozitív hatással lesz az emberek gondolkodására.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.