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 Egyáltalán nem túlzás azt mondani, hogy mindennapossá váltak a világ különböző pontjain telepített akkumulátoros energiatárolókról szóló hírek, melyek valamilyen megújuló energiaforrást kiaknázó energiatermelő parkhoz kapcsolva tartják egyensúlyban a hálózatot. Egyre több vállalat látja meg a lehetőséget az energiatárolás ezen módjában, ami nem meglepő, hiszen a Tesla tavaly decemberben működésbe lépő 100 MW/ 129 MWh-s dél-ausztráliai gigaaksija villámgyors és hatékony szolgálatával forradalmat robbantott ki a fosszilis energiahordozót égető csúcserőművek ellen. A Tesla azonban nem elégedett meg a világ legnagyobb akkumulátorának felállításával, folyamatosan újabb, és újabb Powerpack berendezések állnak szolgálatba, egyre változatosabb környezetben. A két legutolsó projekt egyike, amiről beszámoltunk, az egy 182,5 MW/730 MWh-s akkumulátor Kaliforniában, mely három másik társával együtt három csúcserőművet fog leváltani 2020-as elkészültekor. A másik projekt helyszíne pedig Nyugat-Ausztrália, ahol két energetikai vállalat egy Powerbank névre keresztelt, Powerpackekből álló 105 kW/420 kWh-s akkumulátort kapcsolt 52 napelemes háztartáshoz, azt vizsgálva, hogy az energiatárolás mennyire tud eredményesen működni közösségi szinten. Az elmúlt két hétben azonban ismét sokfelől érkezett híre a Tesla-aksiknak, melyek mind egy kicsit közelebb viszik az emberiséget a megújulókra való átálláshoz. Már az árapály energiáját is aksiban tároljuk November elején a skóciai Nova Innovation az árapály-erőművének, és egy Powerpack akkumulátornak a sikeres integrációjáról számolt be, ami állítólag a világ legelső, hálózatra csatlakoztatott árapály-alaperőműjévé vált. Az égitestek tömegvonzásából fakadó tengerszint-változás előnye a napenergiával és a szélenergiával szemben, hogy abszolút kiszámítható, ám energiát termelni folyamatosan, egész nap az árapály-erőmű sem képes. Ezért van szükség az energiatároló berendezésre, amely akkor tölti fel az elektromosságot a hálózatba, amikor a turbinák nem forognak. A Nova Innovation nem árulta el, hogy pontosan mekkora akkumulátort használ, az erőmű teljesítménye azonban 600 kW. Természetesen senki nem ettől az egy erőműtől várja a szennyező erőművek kivégzését, ám a skót vállalat elmondása szerint az árapály energiája energiatárolóval kombinálva, és a termelési kapacitás megawattokra történő bővítésével az elkövetkezendő években lehetővé válna akár a nukleáris és a kőszén alapú erőművek kiváltása is. Ebből a jóból nem árt meg a sok Szeptember elején arról írtunk, hogy az Amazon is a Teslához fordult, hogy világszerte működtetett elosztóközpontjainak szén-dioxid kibocsátását és villanyszámláját a lehető legkisebbre csökkentse. A kereskedelmi vállalat első lépésben a nagy-britanniai Tilbury városában lévő létesítményénél bővíti 4 MW-tal a tetőn elhelyezett napelemparkot, melyet egy 3,77 MW-os Powerpack egészít ki. Az Amazon azonban több száz ilyen központtal rendelkezik, így várható volt, hogy hasonló projekteket más helyszíneken is láthatunk majd. Most két hónap elteltével biztossá is vált, hogy folytatódik a Tesla és az Amazon együttműködése. A Solar Power Portal arról számolt be, hogy a Leicestershireben működő elosztóközpont körülbelül 3,6 MW-nyi napelemet kap a tetejére, amely évente 3 073 000 kWh-nyi elektromosságot fog termelni, azaz a létesítmény által használt mennyiség közel harmadát. Az energiatárolásban a Tesla aksija fog segédkezni, melynek pontos méretét nem tudni, de az építkezési dokumentációk alapján 15 Powerpack egységre számítanak az újságírók, ami nagyjából fele akkora teljesítményt jelent, mint a tilburyi központnál. Az Amazon a következő 18 hónapban összesen 20 MW-nyi napelemet tervez telepíteni elosztóközpontjaihoz, ami annyit tesz, hogy hamarosan más helyszínekre is érkeznek Powerpack akkumulátorok. Forrás: Amazon Az olajkorszak végének kezdete Számtalan példát láttunk már arra, hogy az olajvállalatok hogyan próbálnak felkészülni arra az időszakra, amikor már nem tudnak többé megélni a kőolaj kereskedelméből: szélerőműveket és napelemeket telepítenek, valamint töltőhálózatokat kezdenek kiépíteni. Habár néhányuk továbbra is inkább csak greenwashing, semmint őszinte megtérés, minden ilyen projekt hozzájárul a globális szén-dioxid kibocsátás csökkenéséhez. A BP a világ egyik legnagyobb olajipari vállalataként igyekszik zöldebbik oldalát mutatni a világnak, így nemrég azt is elhatározta, hogy a megújuló energiaforrások előretörését Tesla akkumulátorral támogatja. A BP számára legelső, áprilisban bejelentett energiatároló projekt most készült el, aminek eredményeképp az olajóriás dél-dakotai Titan 1 szélparkjánál egy 212 kW/ 840 kWh-s Powerpack akkumulátor indult el. Ez parányi a Tesla többi energiatárolójához képest, ám hatalmas lépés a BP-nek, hiszen a vállalat további 12 szélfarmot üzemeltet az Egyesült Államokban, összesen több, mint 2 GW teljesítménnyel, így amennyiben sikeresnek bizonyul a projekt, még több szélerőmű által termelt elektromosság töltődhet az aksikba. Ha ti is, akkor mi is A Tesla akkumulátorai Ausztráliában érték el a legnagyobb sikert, ahol az extrém forró nyári időszakban borzasztóan drága megoldásnak bizonyultak a szenes csúcserőművek a hálózat stabilizálásában, melyre tökéletes alternatívaként jelentek meg az akkumulátorok. Miután a dél-ausztráliai rekord méretű aksiról naponta jelentek meg azok az elemzések, melyek a hihetetlen költségmegtakarításokról számoltak be, teljesen érthető, hogy az ország más államai is követik e példát. A napokban Victoria állam gazdagodott egy hatalmas akkumulátorral, miután elkészült az a berendezés, amihez júniusban kezdte el szállítani a Powerpack egységeket a Tesla. Az Edify Energy, és a Wirsol tulajdonában álló, valamint az Energy Australia által üzemeltetett Gannawarra 60 MW-os napelem-park mellé egy 25 MW/ 50 MWh-s aksi került, melynek építéséről a kaliforniaiak egy time-lapse videót is közzétettek. Garantálható, hogy nem ez lesz az utolsó ilyen projekt az országban. 50 MWh of Powerpack storage linked with the Gannawarra Solar Farm now supporting the grid in Victoria, Australia pic.twitter.com/hKirS3ue7U — Tesla (@Tesla) November 15, 2018 Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. 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 Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!