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
auto
2024. 11. 23. szombat

Nem kell tovább találgatni: mezei felhasználók mesélnek a Tesla csoda cserepéről

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

A napokban már írtunk a Tesla napelemes cserepeiről és megállapítottuk, hogy egy drága de esztétikus prémium termékről van szó, ami mostanában lép ki a kísérleti fázisból. Mivel már van pár száz ügyfél akinél telepítették a rendszert, várható volt, hogy a marketingen túl előbb-utóbb előkerülnek a valós vásárlói tapasztalatok. Szóval hogyan is néz ki egy ilyen Solar Roof telepítés és mik a tapasztalatok 6-7 hónap után? A Teslarati és az E for Electric jóvoltából most megismerhetünk 2 konkrét példát.

Az első igazi ügyfél

Mint előző cikkünkben említettük, az első pár telepítést a Tesla vezérkarának kaliforniai házain végezték, kísérleti jelleggel. Idén márciusban aztán, 74 különböző technikai megoldás és megannyi módosítás után elkészült az első igazi ügyfél házának teteje is. Akárcsak az autóknál, a vállalat az első szériát a bázishoz közel, a San Franciscó-i öböl térségében szállította ki egy bizonyos Amanda Tobler házához, aki a Teslaratinak mesélt az elmúlt 7 hónap tapasztalatairól.

Így néz ki Toblerék kaliforniai háza a Tesla cserepekkel. A 185 négyzetméteres tető 40%-a van PV elemekkel fedve, a maradék sima színezett üvegcserép. Forrás: Teslarati / Amanda Tobler Twitter

Toblerék háza 1965-ben épült és ők 2016-ban költöztek be. Mostanra a ház bádogteteje megérett a cserére és ők már ekkor elhatározták, hogy az új cserepek mellett napelemeket is telepítenének ami a háztartás berendezésein kívül két villanyautójukat is töltené. A Tesla szakemberei felmérték a házat és az energiaszükségletet és 9,9 kW-os rendszert terveztek napelemes cserepekből és egy Powerwall 2 energiatárolóból.

A cserepek szemből. Forrás: Teslarati / Amanda Tobler Twitter

Az eredetileg bejelentett négyféle mintázatból jelenleg csak a  sima és a textúrázott (mintázott) verziót gyártja a Tesla – Toblerék ez utóbbit választották. A telepítés 2018 márciusában kezdődött és 3 hétig tartott részben egy nemvárt komplikáció miatt: a ház régi bádog teteje alatt egy még régebbi fazsindelyes tetőt is találtak, így mind a kettőt el kellett bontani. A cég a szükséges engedélyeztetési eljárást is magára vállalta, a vevőnek mindössze elektronikusan kellett aláírnia a papírmunkát és kulcsra kész rendszert kapott. Az átadás után két héttel meg is kapták az üzembe helyezési engedélyt.

Melyik a napelemes és melyik a sima cserép? Forrás: Teslarati / Amanda Tobler Twitter

A ház teteje 185 négyzetméteres és 40%-át fedik le a napelemes cserepek, a maradék felületre ugyanolyan mintázatú de PV cellák nélküli üvegcserép került – kívülről nem látható a különbség. A teljes költség, tehát a korábbi tető elbontása, a 9,9 kW-nyi napelemes és a fennmaradó részre a sima üvegcserép telepítése, a Powerwall 2 aksi és az egész rendszer üzembe helyezése 62 ezer dollár, azaz több mint 17 millió forintba került. Toblerék beszámolója szerint egy hagyományos prémium tető plusz ugyanennyi napelem együttesen nem került volna sokkal kevesebbe. Nyilván itt a helyi árakhoz mérten kell ezt érteni.

A Tesla mobil appja megmutatja milyen volt az elmúlt 7 hónap energiamérlege. A kék a ház energiafogyasztása, a két villanyautóval együtt, a sárga a tető által szállított energia, a zöld a Powerwall „forgalma”, a fehér pedig a hálózat. Balra az aktuális nap, jobbra az eddigi összteljesítmény március vége óta. Forrás: Teslarati / Amanda Tobler Twitter

Az eddigi tapasztaltok kedvezőek. Nyáron, júniusban és júliusban a napi csúcs  energiatermelés 60 kWh volt, ami meghaladta  a ház és a két villanyautó napi áramszükségletét. Most ahogy beköszöntött az ősz és a tél, borúsabb napokon a nyári csúcs harmadát, 20 kWh-át érnek el a Tesla cserepek.

Ezeken a képernyőkön balra a havi bontás látszik idén áprilistól, jobbra pedig az előző nap adatai grafikonon ábrázolva. Forrás: Teslarati / Amanda Tobler Twitter

Még egy villanyautós

Tobleréken kívül a Teslarati cikke bemutat még egy vásárlót aki beszámolt tapasztalatiról. Tri Huynh szintén kaliforniai lakos és az E for Electric YouTube csatornának beszélt a Tesla cserepes kalandjáról, úgyhogy megkerestük az eredeti videót és az alábbiakban összefoglaljuk az érdekesebb információkat. Természetesen a videót is megtalálható cikkünk alján.

Huynh eredeti árajánlata egy hagyományos tetőre napelemekkel 70 ezer dollár, azaz majd 20 millió forint volt. Ebből nagyjából 50 ezerbe, azaz 14 millió forintba került volna a közel 100 négyzetméteres tető és 20 ezerbe, tehát majd 6 millió forintba a napelemes rendszer. Ismét, ezek kulcsra kész árak, bontással, anyagköltséggel, szereléssel és nem Budapesten, hanem Kaliforniában. Ehhez képest a 9,9 kW-os Tesla tető, 3 darab Powerwall 2 energiatárolóval együtt mintegy 100 ezer dollárba, tehát 28,5 millió forintba került. A nem napelemes cserepek kivételével egyébként a teljes összeg 30%-át vissza tudják igényelni az adóból.

Ez a 4 minta lesz elérhető a Tesla cserépből. Forrás: Tesla

Érdekesség, hogy a szolgáltatás része egyébként egyfajta távfelügyelet is, a Tesla távolról felügyeli a rendszert és ha azt látják, hogy a tervezett szint alá esik a termelés, akkor kiszállnak egy ellenőrzésre, karbantartásra.

Huynhék házának tetején 70% a napelemes cserepek aránya, mivel a ház egy harmada fák által árnyékolva van. A cserepek egyébként elbírják egy ember súlyát, nem törik el az üveg, Huynh egy kalapáccsal esett neki egy cserépnek és azt is kibírta, de a Tesla ajánlása szerint nem nagyon kellene rajta járkálni mert az üveg nagyon csúszik. A telepítés kapcsán a legnagyobb komplikáció az engedélyeztetés volt, mivel a helyi elektromos szolgáltató annyira el volt havazva, hogy 3 hónapba telt míg átvették a rendszert.

A kaliforniai fiatalember egyébként azt is elmondta, hogy négy fős és két villanyautós háztartásuk havi elektromos számlája korábban 350 dollár, azaz 100 ezer forint volt. Most havi 90 dollárnál, tehát 25 ezer forintnál járnak, de úgy számolják ez még lejjebb fog menni, ahogy nő a napsütéses órák száma jövő tavasszal. Fontolgatják egyébként egy negyedik Powerwall beszerzését is, amivel gyakorlatilag minimalizálnák a hálózati kapcsolatot. Mint elmondta az ottani rendszer meglehetősen kedvezőtlen a fogyasztói szempontból: a felesleges áramot nem vásárolják meg, hanem (feltételezhetően kilowattóránként) 2 cent kedvezményt adnak a fogyasztásból. Ezért igyekeznek a lehető legtöbb napelemes energiát maguk felhasználni, vagy a Powerwall-okban tárolni és később hasznosítani. Például, ha tudják hogy szép tiszta napsütéses idő lesz, akkor inkább bedugják az autóba a töltőt, mint hogy visszatermeljenek a hálózatba.

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, BalázsTibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.