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 A 2019-es év minden bizonnyal fontos mérföldkő lesz a hazai elektromobilitás történetében. Nemcsak az OTÉK rendelet legfontosabb kötelezettsége élesedik, előrevetítve, hogy az év első felében üzletek százainak a parkolójában fognak országszerte töltők megjelenni, de a szolgáltatók egy része végre fizetőssé teszi az elektromos autó töltést. Az első komoly szereplőként a MOL már idén augusztus óta fizetés ellenében nyújt töltési szolgáltatást a budapesti kútjain, de az ingyenes töltésnek előbb-utóbb minden szolgáltatónál vége kell legyen. Nincs más lehetőség a színvonalas töltőhálózat kiépítésére. Lukoil M3 A MOL után a Lukoil lesz a következő, amely bevezeti a villámtöltőinél a fizetést. A gödöllői és a miskolci helyszíneken 2019. január 7-től (hétfő) már csak azok tudják elindítani a töltőket, akik hajlandóak a készülék használatáért fizetni is. A BookMyCharging applikáció marad, így már a töltőhöz érkezés előtt le lehet foglalni a szükséges csatlakozót, de mindez csak akkor működik majd, ha az autós előzőleg megadja az appban a fizetéshez használandó bankkártya adatait. A Lukoil az alkalmanként fizetendő fix díj helyett idő alapú tarifát dolgozott ki, amiben minden percért 100 forintot kell majd fizetni. A töltő foglalásakor a rendszer a lefoglalt időre jutó díjat beterheli a kártyára, de a tranzakciót csak a töltés lezárása után véglegesíti. A foglaláskor megadható, hogy ha nincs újabb felhasználó, akkor mennyi ideig vagyunk még hajlandóak tölteni, így a foglalható fél óránál szerencsés esetben tovább is maradhatunk. Ha a töltés rövidebb ideig tart a foglaltnál, akkor a rendszer a fel nem használt időegységek díját felszabadítja a kártyán, és csak a valóban elhasznál idő díjával véglegesíti a fizetési tranzakciót. Egy félórás töltés így 3000 forintba kerül, de annak is megéri majd a töltő használata, akinek csak 10-15 perc töltésre van szüksége a hazajutáshoz, vagy a következő töltő eléréséhez. A fizetési rendszer nem tesz majd különbséget a csatlakozók között, így mind a CCS és a CHAdeMO, mind pedig a Type 2-es csatlakozó használata 100 forintba fog kerülni percenként. Bár a telepített ABB töltők váltakozó áramon is képesek 43 kW kiszolgálására, a kisebb teljesítménnyel (22 vagy 7 kW) töltők sem kapnak kedvezményt. Fontos azonban tudni, hogy a Lukoil töltőinél csak egy csatlakozó mehet egyszerre, még az AC és a DC ág sem működik párhuzamosan. A rendszer bevezetése után a Lukoil várakozása szerint a töltések kétharmada el fog tűnni, de néhány hónap után már a mostani kihasználtság 50%-ára számítanak. Jelenleg a három töltőoszlop együtt havi 11 MWh energiát használ el, és egyenként napi 8 órányi töltés van rajtuk. A Lukoil töltői az észak-keleti országrész legfontosabb nyilvános töltési pontja, melyek nélkül még a nagyobb akkus autókkal is képtelenség lenne az M3-as autópályán való közlekedés. A cég az országos kúthálózatának több pontján is készen áll a töltők telepítésére, de csak a most meglévő töltőkön bevezetett fizetéses rendszer és a töltők ilyen feltételek melletti kihasználtságának függvényében dönt a lehetséges folytatásról. 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 Antalóczy TiborA Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!