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
auto
2024. 04. 16. kedd

A 2019-es év minden bizonnyal fontos mérföldkő lesz a hazai elektromobilitás történetében. Nemcsak az OTÉK rendelet legfontosabb kötelezettsége élesedik, előrevetítve, hogy az év első felében üzletek százainak a parkolójában fognak országszerte töltők megjelenni, de a szolgáltatók egy része végre fizetőssé teszi az elektromos autó töltést. Az első komoly szereplőként a MOL már idén augusztus óta fizetés ellenében nyújt töltési szolgáltatást a budapesti kútjain, de az ingyenes töltésnek előbb-utóbb minden szolgáltatónál vége kell legyen. Nincs más lehetőség a színvonalas töltőhálózat kiépítésére.

Lukoil M3

A MOL után a Lukoil lesz a következő, amely bevezeti a villámtöltőinél a fizetést. A gödöllői és a miskolci helyszíneken 2019. január 7-től (hétfő) már csak azok tudják elindítani a töltőket, akik hajlandóak a készülék használatáért fizetni is. A BookMyCharging applikáció marad, így már a töltőhöz érkezés előtt le lehet foglalni a szükséges csatlakozót, de mindez csak akkor működik majd, ha az autós előzőleg megadja az appban a fizetéshez használandó bankkártya adatait.

A Lukoil az alkalmanként fizetendő fix díj helyett idő alapú tarifát dolgozott ki, amiben minden percért 100 forintot kell majd fizetni. A töltő foglalásakor a rendszer a lefoglalt időre jutó díjat beterheli a kártyára, de a tranzakciót csak a töltés lezárása után véglegesíti. A foglaláskor megadható, hogy ha nincs újabb felhasználó, akkor mennyi ideig vagyunk még hajlandóak tölteni, így a foglalható fél óránál szerencsés esetben tovább is maradhatunk. Ha a töltés rövidebb ideig tart a foglaltnál, akkor a rendszer a fel nem használt időegységek díját felszabadítja a kártyán, és csak a valóban elhasznál idő díjával véglegesíti a fizetési tranzakciót. Egy félórás töltés így 3000 forintba kerül, de annak is megéri majd a töltő használata, akinek csak 10-15 perc töltésre van szüksége a hazajutáshoz, vagy a következő töltő eléréséhez.

A fizetési rendszer nem tesz majd különbséget a csatlakozók között, így mind a CCS és a CHAdeMO, mind pedig a Type 2-es csatlakozó használata 100 forintba fog kerülni percenként. Bár a telepített ABB töltők váltakozó áramon is képesek 43 kW kiszolgálására, a kisebb teljesítménnyel (22 vagy 7 kW) töltők sem kapnak kedvezményt. Fontos azonban tudni, hogy a Lukoil töltőinél csak egy csatlakozó mehet egyszerre, még az AC és a DC ág sem működik párhuzamosan.

A rendszer bevezetése után a Lukoil várakozása szerint a töltések kétharmada el fog tűnni, de néhány hónap után már a mostani kihasználtság 50%-ára számítanak. Jelenleg a három töltőoszlop együtt havi 11 MWh energiát használ el, és egyenként napi 8 órányi töltés van rajtuk. A Lukoil töltői az észak-keleti országrész legfontosabb nyilvános töltési pontja, melyek nélkül még a nagyobb akkus autókkal is képtelenség lenne az M3-as autópályán való közlekedés. A cég az országos kúthálózatának több pontján is készen áll a töltők telepítésére, de csak a most meglévő töltőkön bevezetett fizetéses rendszer és a töltők ilyen feltételek melletti kihasználtságának függvényében dönt a lehetséges folytatásról.

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

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.