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
auto
2024. 04. 27. szombat

Kilenc hónappal az első önvezető autó által okozott halálos kimenetelű baleset után, mely során az Uber egyik Volvoja egy szabálytalanul az útra lépő gyalogost gázolt el az arizonai Tempe városában önvezető üzemmódban, a vállalat megkapta az engedélyt a pennsylvaniai közlekedési hatóságtól, hogy folytassa az önjáró járműveinek tesztelését Pittsburghben. Az Uber tegnap már hozzá is látott a tesztekhez, ám mivel a baleset sokakat megfosztott az önvezető technológiába vetett bizalmától, az Uber járművei is csak jelentős korlátokkal járhatják újra az utakat. Míg korábban nagy sebességgel, sötétedés után, gyalogosok által tömegesen használt utakon, mindössze egyetlen felügyelő személy jelenlétében is működhettek a vállalat autói önvezető módban, addig most sem sötétben, sem esőben nem indulhatnak el, és a 40 km/h-s sebességet sem léphetik túl. A volán mögött az egy helyett két alkalmazott fog ügyelni a biztonságra, és az automata fékrendszer is folyamatosan készenlétben fog állni. A National Transportation Safety Board (NTSB) megállapításai szerint ennek kikapcsolása vezetett a márciusi tragédiához. Ugyan a szakértők szerint a baleset során a kormány mögött ülő személy sem tudta volna elkerülni az ütközést, a felvételekből kiderült, hogy a gázolás előtt nem fordított kellő figyelmet az útra, így az Uber ezúttal a biztonsági személyzetet is folyamatosan ellenőrizni fogja. Ezen kívül néhány módosítás is történt az autók szoftverében.

Az önvezetésben élenjáró népszerű taxitársaság most egy ideig a 2016-ban indított utasszállító szolgáltatását is felfüggeszti, mely során bárki kipróbálhatta, milyen egy önmagát irányító autóban utazni. Torontoban és San Franciscoban manuális vezetéssel folytatja a teszteket az Uber, mely során adatokat gyűjt a még biztonságosabb önvezetéshez, de az egyelőre kérdéses, hogy más helyszíneken mikor indulhat újra a tesztelés emberi irányítás nélkül.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.