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
auto

2018-ban többször is megmutatták a norvégok az egész világnak, hogy igenis van kereslet az elektromos autókra, és azok nem csupán a háztartás második kocsijaként életképesek egy benzines, vagy dízeles jármű mellett, hanem a szennyező autók leváltására is alkalmasak. Havi lebontásban egészen hihetetlen adatokat láthattunk a norvég autópiac átalakulásáról: szeptemberben például az újonnan forgalomba helyezett személyautók 45%-a tisztán elektromos meghajtású volt, a konnektoros hibridekkel együtt pedig 60% volt az arányuk. Ahogyan pedig a dízelautók iránti kereslet megcsappant, és helyüket a villanyautók vették át, az átlagos szén-dioxid-kibocsátás is soha nem látott mélypontra, 55 gramm/kilométerre süllyedt, miközben a levegőminőség is érezhetően jobb lett a hagyományos autók csökkenő jelenlétével az utakon. Várható volt tehát, hogy a folyamatos rekordok után az év legvége sem fog más eredménnyel szolgálni. Az Opplysningsrådet for Veitrafikken adatai szerint egy 40%-os növekedés után 2017-hez képest a tavaly eladott 147 929 új személyautó majdnem egyharmada, egész pontosan 31,2%-a teljesen elektromos meghajtású volt, ezzel új rekordot felállítva az ország, és az egész világ történetében. Ha a plug-in hibridek értékesítését is nézzük, akkor elmondhatjuk, hogy minden második újonnan vásárolt autó elektromos hajtásláncot hordozott magában Norvégiában 2018-ban. A legkelendőbb modell az új Nissan LEAF volt 12 303 megvásárolt darabbal, ami a teljes autópiac 8,3 százalékát jelenti. Népszerű volt továbbá a BMW i3, valamint a Volkswagen kis méretű villanyautói, de a Tesla Model X és a Model S járműveket sem kellett nagyon ráerőltetni a vásárlókra. Elon Muskék összesen 8623 elektromos autót szállítottak le tavaly Norvégiában, ami 161 darabbal több, mint előző évben.

A norvég villanyautó-előrendelések a kifizetett foglaló értéke szerint 2018 szeptemberében, millió koronában. A legóvatosabb becslés szerint is ez 30 000 új villanyautót jelent az utakon. Forrás: NRK

Míg az elektromos autókból jóval több fogyott 2017-hez képest, az autóvásárlási kedv általánosságban csökkent, amit a dízeles, benzines, és konnektor nélküli hibrid autók eladásának zuhanása okozott. Ezzel egy többéves növekedési trend szakadt meg, ami a közúti közlekedés adatszolgáltató szervezetének igazgatója szerint az elektromos autók kiszállításának helyzetével, és a fogyasztás mérési módjának változásával magyarázható. Solberg Thorsen úgy véli, hogy az emberek éppen várnak a könnyen hozzáférhető, tömeggyártott villanyautókra. Mindez nem lenne meglepő, és teljes mértékben egybevágna a Wall Street Journal újságírójának előrejelzéseivel, aki szerint hamarosan, a bárki számára elérhető és jól használható villanyautók megjelenésével a belsőégésű motoros autók kereslete a nullára fog csökkenni. Ez a cél a norvégoknál is, akik már 2025-re meg akarják szüntetni a fosszilis üzemanyagot használó járművek értékesítését. Sokak szerint ez lehetetlen, és a zéró emissziós gépjárművek részesedése maximálisan 75%-ra emelhető az otthoni töltés megoldhatatlansága miatt, valamint az is akadályozza a villanyautó-piac fejlődését, hogy túl kevés modell jelenik meg, és túl sokat kell várni a megrendelt autókra. A 2019-es év azonban számos villanyautót tartogat – köztük a Tesla Model 3-ast – mely minden kétség nélkül felforgatja majd az autópiacot, s ez nagyon fog fájni a hagyományos autók keresletének.

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

Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.