Visszapillantó: 2018 villanyautós szemmel

Az elektromos autót használók jellemzően rendkívül optimista, pozitív gondolkodású és jövőbelátó emberek. Megvesznek és használnak egy olyan technológiát, amiről a társadalom nagy része még nem hiszi el, hogy a jövőt képviseli. Mi, villanyautósok viszont tudjuk, hogy ez így van, és minden évben bizakodva tekintünk a jövőbe, számítva rá, hogy a optimizmusunk néha túlzott, és az év végi számvetésnél lehet, hogy csalódnunk kell.

Ilyen optimistán kezdtük a 2018-as évet is, hiszen rengeteg készülő töltőről tudtunk már akkor is, és látótávolságban voltak a legújabb, nagy kapacitású akkuval szerelt, és egészen elfogadható hatótávot biztosító tisztán elektromos autók. De a 2018-as év szinte mindenben máshogy alakult, mint amire számítottunk.

Zöld rendszámos autók állománya hónapról hónapra.

Az év legnagyobb pozitív meglepetése a zöld rendszámos, környezetkímélő autók népszerűségének megugrása volt. Decemberről ugyan még nincs pontos adatunk, de nagyon úgy tűnik, hogy az év végére 10 ezer környékére nő az így megkülönböztetett autók száma. A 10 ezret ugyan nem valószínű, hogy elérjük, de az év eleji 4543 darabhoz képest már a november végi 9113 is duplázást jelent. Októberben 566, novemberben pedig 631 pár rendszám került kiadásra, pedig az októberben újraindított állami támogatás ezt még nem tolhatta meg (és valószínűleg a decemberi statisztikákban sem lesz még látható). Az év során ugyan népszerűbbek voltak egy picit a plugin hibrid autók, de az év végére a tisztán elektromosok értékesítése is belendült, így november végén 47%-ot képviseltek az összes autó közül.

Zöld rendszámos autók számának növekedése havi bontásban kategóriák szerint.

Az új, tisztán elektromos autók értékesítését kétségtelenül az állami támogatás segíti a legjobban, ahogy ez minden országban jól látható, ahol van ilyen kormányzati program. Bár a pályázat értelmetlenül bonyolult, hosszadalmas és bizonytalan, mégis érdemes igénybe venni, hiszen az autó árának 10-15%-át is meg lehet vele nyerni. Az eredetileg 2016-ban indított programot idén megfejelték 300 millió forinttal, amire augusztus végéig lehetett pályázni. Az autókat elvileg idén év végéig lehetett a támogatással átvenni, de úgy tudni, hogy lesz azért még olyan, ami a szállítási késedelmek miatt jövő év elejére csúszik. Az október végén újraindult programban 3 milliárd forint áll rendelkezésre, ami 2000 tisztán elektromos autó támogatására lehet elegendő. Figyelembe véve, hogy 2018-ban is forgalomba helyeztek ennyit, ráadásul az év végére igencsak növekedő ütemben, arra lehet számítani, hogy a keret valamikor 2019 során elfogy. Érdemes tehát mielőbb pályázni.

De nem csak a pályázati keret kimerülése miatt érdemes időben lépni, hanem mert a gyártók sem tudnak olyan tempóban szállítani, hogy ki tudják elégíteni az igényeket. Az új, idén megjelent 40 kWh-ás Nissan LEAF-re akkora igény volt Európában, hogy a cég kétszer is árat emelt, mesterségesen fékezve kicsit a keresletet, de a gyártásban így is csak az év végére tudták utolérni magukat. Bár pontos számaink nincsenek a hazai LEAF eladásokról, minden jel arra utal, hogy messze ez a típus volt a legnépszerűbb.

Nissan LEAF 2018

Pedig alakulhatott volna máshogy is, hiszen volt még egy típus, amit a villanyautózás iránt érdeklődők még a LEAF-nél is jobban vártak. A Hyundai Kona electric ugyan sok szempontból gyengébb, mint a LEAF, a nagy akkucsomag és az előzetes tesztek alapján jónak tűnő fogyasztás miatt sokan inkább ezt vennék. A bökkenő csak az, hogy a Hyundai nem tud vagy nem akar eleget gyártani belőle, így több, mint fél éves várakozással lehet csak Konához jutni. A helyzetet rontja, hogy a vevők beszámolói szerint a Hyundai sokakkal semmit sem kommunikál az autók várható érkezéséről, így az is megeshet, hogy további hónapokat kell várni a 2018 közepén megrendelt autókra. Némi bizakodásra ad persze okot, hogy az év végi hajrában két tucatnyi autót átadtak már a szerencséseknek, és néhányan januárra kaptak visszaigazolást.

EZT OLVASTAD MÁR?  Atlis XT - egy újabb elektromos pick-up Amerikából
Hyundai Kona a Villanyautósok Közösségének legutolsó 2018-as találkozóján.

Az idén kezdődött a Jaguar i-Pace, az Audi e-tron és a Kia e-Niro gyártása is, de ezekből Magyarországra még nem érkezett még csak bemutató autó sem (leszámítva egy-egy gyártás előtti mintapéldányt). Pedig azokat az autókat is nagyon sokan várják, és érdeklődők újabb tömegének nyújtanának elfogadható belépőt az elektromos autózás világába.

De szerencsére 2018-ban rengetegen ismerték fel azt is, hogy nem kell feltétlen ultragazdagnak lenni ahhoz, hogy elektromos autóra válthasson valaki. Persze aki 1-2 milliós használt autóban gondolkodik, annak talán még nem alternatíva (de van olyan helyzet, ahol simán lehet az!), de aki 3-5 millió forintért keres magának autót, az egy használt elektromossal vagy plugin hibriddel akkor is jobban jár, ha az eredeti keretet megfeszítve akár hitelből is, de a drágább, zöld rendszámosat választja. Az ingyenes parkolás és az alacsonyabb üzemeltetési költség már akár az első évben is visszahozhatja a különbözetet. Rövid városi utakra például nincs jobb, mint a már 2-3 millió forint környékén kapható Peugeot iOn / Citroen C-Zero, de az egy autós háztartásokban a 3-5 millió forint környékén kapható Opel Ampera, illetve a picit drágábban megvehető Mitsubishi Outlander PHEV lett 2018-ban sikertermék. Mindkét autónak remek szervizháttere nőtt ki szinte a semmiből a lelkes rajongók támogatásával, így annak ellenére is bátran megvehetők, hogy idehaza a hivatalos szervizekben ezeket a típusokat kevésbé ismerik. Ez nem csak azért van így, mert kevés az autó, hanem azért is, mert azt a keveset is alig kell szervizbe vinni. Mindegyik típusnak van néhány bosszantó típushibája (az Outlander gyári töltőjének a kábelét például rendesen alulméretezték, így szeret eltörni), de azokat általában néhány 10 ezer forintból lehet percek alatt orvosolni.

Külföldről származó, elérhető árú Nissan LEAF.

Van persze egy nem várt mellékhatása is villanyautók iránti érdeklődés növekedésének: az ismertebb típusok használt piaci ára is megugrott idén. Nissan LEAF-ből például alig akad 5 millió forint alatt kapható példány, pedig egy éve inkább 4 milliónál volt az épkézláb kínálat alsó határa. Ez rossz hír a használt villanyautóra váróknak, de visszaigazolás mindenki másnak, hogy az elektromos autók minden korábbi negatív várakozás ellenére jól tartják az értéküket.

Telt ház a KÖKI Terminál töltőinél az egyik villanyautós találkozó után.

A megduplázódott zöld rendszámos autóállomány már nem csak Budapest belső kerületeiben lett nagyon látványos, de a töltőknél is. 2018. elején országosan 184 nyilvános helyszínen lehetett elektromos autót tölteni, így minden 25 autóra jutott egy közös használatú töltőhelyszín (többnyire 2 csatlakozóval, de néhány helyen akár többel is.

Kimondottan mutatósak lettek az e-Mobi felfestései.

Bár nem számítottunk az autóállomány duplázódására, azt tudtuk, hogy 2018-ban rengeteg új töltő áll szolgálatba, hiszen az állami finanszírozásból működő e-Mobi Kft egymagában 320-at ígért május végéig, miközben tudtuk azt is, hogy az önkormányzatok számára kiírt támogatási pályázatban meghatározott határidők is lejárnak idén nyáron, így további 72 településen létesülnek elektromos autó töltők.

A 2018-as évet a TöltőPont adatbázisa szerint végül 472 hivatalosan átadott töltési helyszínnel zárjuk, ami 150%-os növekedés tavalyhoz képest. Ebből az e-Mobi önmaga 147-et telepített, és ha nem is mind, de az önkormányzatos töltőkből is megvalósult néhány tucat. Az e-Mobi nál főleg a 22 kW-os AC (váltakozó áramú töltők) kerültek le, de két budapesti helyszínen (Mechwart liget és M3-as kivezető Szilas pihenőhely) működik már 50+22 kW-os DC+AC villámtöltőjük is. Néhány további villámtöltő beüzemelése folyamatban van, és már több helyen állnak illetve tesztüzemben mennek a cég 22 kW-os DC gyorstöltői is.

EZT OLVASTAD MÁR?  Valami nagyon nem stimmel a Portfolio.hu legutóbbi Tesla cikkével
Készülő 50+22 kW-os e-Mobi villámtöltő.

Tavaly év végén új, akkor még teljesen rejtőzködő szereplőként jelent meg a Nemzeti Közművek (NKM) Mobiliti néven indított szolgáltatása, amelyről csak annyit lehetett sejteni, hogy az önkormányzatoknak fog segíteni a pályázati pénzből telepítendő töltők megvalósításában és üzemeltetésében, illetve országos töltőhálózatot terveznek. Ők 2018 során 34 helyszínen telepítettek töltőket, és bár az országos hálózat messze van, két autópálya menti helyszínen (M5 Balástya és M7 Sormás) már üzemel egy-egy példásan elhelyezett és kialakított utazást segítő villámtöltő állomásuk is. A cég harmadik villámtöltő szigete Budapesten a KÖKI Terminál bevásárlóközpont mélygarázsában üzemel.

A MOL két vasat is a tűzben tartott idén, hiszen nem csak saját, de EUs finanszírozásban is dolgozik, hogy a jövő közlekedésében is megfelelő piaci része maradjon. Bár a 6 országot érintő NEXT-E projektben Magyarországon 2018-ban egyetlen töltő sem készült el (a rossz nyelvek szerint az állami bürokrácián akadt fenn a projekt néhány hónapig), Horvátországban és Szlovákiában már több helyen állnak ilyen villámtöltők autópályák mentén lévő parkolókban. Idehaza a saját költségvetésből készülő budapesti Plugee töltők hálózata bővült összesen 5 helyszínnel, és hogy mindig elérhetőek legyenek azok számára, akiknek tényleg szükségük van rá, augusztustól fizetőssé is tették a szolgáltatást. Ezzel a MOL elsőként mutatta meg Magyarországon, hogy nem ördögtől való egy hasznos szolgáltatásért pénzt kérni.

Fizetős MOL Plugee töltő Budapesten a Szentendrei úton.

A konkurens benzinkutak nem nagyon mozgolódtak elektromos autó töltés terén. Az OMV ugyan átadott január elején egy töltőt a Szilágyi Erzsébet fasoron frissen felújított állomásán, de az igazából még 2017-es történet. Azon kívül más nem történt. A Lukoil üzemelteti a 2017-ben telepített három oszlopot, de a várakozásokkal ellentétben nem telepített további töltőket 2018-ban. Tőlük az egyetlen friss információ, hogy a töltők használatát 2019 január elején fizetőssé teszik, és az így szerzett tapasztalatok alapján döntenek majd a folytatásról. A Shell, az MPetrol és a többi lánc pedig még beszélni sem beszél a témáról, pedig lennének igazán jó helyen lévő kútjaik.

Az OMV első és mindez idáig egyetlen magyarországi töltője.

De nem csak a benzinkutaktól vártunk előrelépést, hanem a nagy alapterületű üzletekkel rendelkező, napi fogyasztási cikkekkel kereskedő láncoktól is. Őket ugyanis jogszabály kötelezi arra, hogy elektromos autó töltőket telepítsenek. A határidő 2019. január 1., így joggal számíthattunk arra, hogy 2018. során gomba mód szaporodnak majd a töltők ezeken a helyszíneken. A Penny Market parkolóiban el is kezdődtek a telepítések, és december végéig 17 helyen üzemeltek be elektromos autó töltőket. A cég saját bevallása szerint azonban a megadott határidőig 60-nál is több helyszínen kellett volna elkészülnie a töltőknek. A többi érintett üzlet parkolójában idén semmi nem készült.

A Penny Market egyik első töltője.

Az ország átjárhatóságának megteremtése ugyan még várat magára, de legalább az autószám növekedésével arányosan sikerült lépést tartani. Ha 2019-ben megvalósulnának a kereskedelmi üzletek parkolóiban és az autópálya menti MOL benzinkutak egy részén a gyors illetve villámtöltők, és mindez fizetővé is válna, akkor a töltőhálózat kapcsán végre minőségi javulást is tapasztalhatnánk.

Ti hogy láttátok a 2018-as évet?

Elektromos autót használsz?