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 Bár egy nappal későbbre vártuk, de a jó híreket igyekszik mindenki gyorsan kiadni, így annyira nem meglepő, hogy a Tesla már ma, az amerikai tőzsde nyitása előtt pár perccel megosztotta a negyedik negyedéves értékesítési számait. Ha valaki csak a cég tőzsdei árfolyamából tájékozódik, talán meglepődik rajta, de megint megdöntöttek minden korábbi rekordot. Q4 2018 Kezdjük az óév utolsó negyedévével, nézzük, hogyan alakult a gyártás és az értékesítés. Adatok: Tesla 2018 október 1 és december 31 között összesen 86.555 autó készült a fremonti gyárban, szemben az előző negyedévi 80.142-vel. Az értékesítés ismét a gyártás előtt járt, így összesen 90.700 autót szállítottak ki a vásárlóknak szemben az előző negyedévben eladott 83.500-al – mindkét adat 8%-os növekedést jelent az előző negyedévhez képest és több mint háromszorosa az előző év (2017) azonos időszakának. Ami az értékesítés és a gyártás különbségét illeti, a cég igyekszik a kiszállítási időt csökkenteni, hogy minél rövidebb ideig álljon a tőkéje az autókban. Ezért, a kiszállítások felpörgetésével ledolgozták a korábbi készleteket – így tudtak több autót eladni, mint amennyit gyártottak. A grafikonon a szakadás csak optikai csalódás, innentől kezdve egyben jelenti a Tesla a Model S és X gyártási számait, mivel a két autó azonos gyártósoron készül és termelésük kapacitás limitált. Adatok: Tesla A Model S és X gyártása, a szezonális mozgásoktól eltekintve, stabilnak mondható – gyakorlatilag 2016 nyara óta 25 ezer készül a két autóból negyedévente. A Model 3 gyártási üteme ismét emelkedett, immár 61.394 készült az autóból, ami 15%-kal több, mint az előző negyedévben legyártott 53.239 autó. Ha az ünnepnapokat (Hálaadás, Karácsony) és a szokásos leállásokat levonjuk, akkor nagyjából 12 heti termelésről beszélhetünk, így elmondható, hogy most mér stabilan 5 ezer/hét felett van a termelési ráta. Adatok: Tesla És végül még egy érdekesség az amerikai piacról. Bár pár hetet még várnunk kell, mielőtt megtudjuk, hogyan teljesítettek a Tesla autói a többi villanyautóhoz, hibridhez, vagy belsőégésűhöz viszonyítva, ami a villany/hibrid piacot illeti az InsideEVs előzetes adatai így is beszédesek. Ha valaki nem értené, hová tűnt pár ezer Model 3, ezek csak az USA piacának számai, Kanada nincsen benne. Forrás: InsideEVs.com Éves összevetés Érdemes megnéznünk azt is, hogyan változtak a Tesla számai az elmúlt évek összevetésében. A Model S 2012 3. negyedévében került piacra, a Model X pedig 2015 közepén jött ki, bár kellett neki egy jó év, hogy értékelhető mennyiségben készüljön. A Model 3 2017 nyarán indult, de igazán 2018 első negyedévében indult be a tömegtermelés – addig fél év alatt mindössze 2700 példány készült belőle. Adatok: Tesla A cég az elmúlt évben gyakorlatilag 2,5x több autót adott el mint 2017-ben. A Model S/X gyártósora, hozta a már korábban is kommunikált évi 100 ezer körüli darabot – a 2017-es 101 ezerhez képest 99 ezer fogyott a két autóból összesen. Ez a gyártósor erre a darabszámra van méretezve és mint a cég már többször közölte, nem tervezik a bővítést. Itt érdemes visszaemlékeznünk, hogy a vállalat eredetileg évi 20 ezer Model S értékesítését tervezte, amit mindenki őrültségnek tartott. Ma évi 50-50 ezernél jár az S és az X is – 2018-ban gyakorlatilag 2 ezerrel „nyert” a szedán az SUV-val szemben. Model 3-ból pedig mostanra már több mint 147 ezer rója az utakat és negyedévente nő a számuk több mint 60 ezerrel. Végül zárjuk egy érdekes grafikonnal: a fenti adatok ismét, csak más bontásban, 2012-2017 összesen kontra 2018. Adatok: Tesla Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, Szöcske vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!