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 FRISSÍTÉS: Az Electrek frissített írása szerint már jóvá is hagyta a hatóság a Model 3 robotpilótáját. Tegnap előtt már írtunk róla, hogy megkezdődtek a Tesla Model 3 európai kiszállításai, de ahogy ez a Teslánál lenni szokott, megint volt egy kis dráma, kárörvendő Teslapokalipszist vizionáló média kampány és egy egyszerű magyarázat aminek maradt egy kis misztérium a végén. Az első 1400 fecske Az eredeti tervekhez képest 1 héttel korábban, de szerdai cikkünkhöz viszonyítva 1 nap késéssel tegnap átadták az első Model 3-at Európában mégpedig név szerint egy bizonyos Fred Christenhusz lett a szerencsés tulajdonos. We got it!!! The first Tesla Model 3 from Europe!!! @elonmusk Tesla team, thanks you did a great job!! So proud that we got the first Tesla 3 from Europe pic.twitter.com/xHFnUCdp4r — Fred Christenhusz (@FredChristenhus) February 7, 2019 Fred egyébként nem volt egyedül – míg a német fórumokon továbbra is jövő heti időpontokat emlegetnek, Hollandiában és Belgiumban zajlanak az átadások. Thanks @elonmusk for the first Tesla Model 3 in Europe. 1 week before scheduled!! pic.twitter.com/OUdHpmzV9W — Fred Christenhusz (@FredChristenhus) February 7, 2019 Uram Isten, megint csődbe megy a Tesla! – 832. epizód De persze nem mehetett minden simán. Már a korábbi tesztvezetések kapcsán is említették a fórumozók, hogy az Autopilot ki volt kapcsolva az autókon és most az első tulajdonosok is erről számoltak be. A helyi Tesla alkalmazottak a jövő hétre ígérték az aktiválást, de több se kellett az LA Times Russ Mitchellének, cikket kerekített az újabb „Tesla botrányról”. Mitchell egyik kedvenc műfaja a Tesla végét jövendölő cikke írása, így nem meglepő, hogy most is ő ragadott tollat, ahol bár fél mondatban megosztja, hogy a Tesla mindössze egy 1 hetes csúszásra számít az aktiválásban, mégis már annyira tovább pörgeti képzeletben a sztorit, hogy azt kérdezi, vajon visszafizeti-e a cég az Autopilot 6000 eurós árát a vevőknek és milyen hatása lesz ennek a vállalat eladásaira. Idéz egy tőmondatot a Holland hatóságtól, miszerint az Autopilot funkció nem képezi az alap típus jóváhagyás részét, majd ebből azt a következtetést vonja le, hogy ez komplikálja a típus piacra lépését. És persze nem lehet mással zárni egy ilyen írást, mint hogy elmondja mennyire megosztó és veszélyes ez a funkció és Elon Musk is felelőtlenül használja tévé interjúkban. Ha nem fogjuk a kormányt a rendszer többszöri vegzálása ellenére sem, akkor letilt az Autopilot. Egyébként nem ez volt az egyedüli hisztériakeltés a Model 3 európai debütálása körül, hiszen közösségi médián és a sajtó egyes termékeiben visszatérő toposz volt tavaly nyár vége óta, hogy a Model 3 soha nem fogja megkapni az európai típusengedélyt. Egyesek tudni vélték az okokat is, mint például a tabletes felhasználói felület amit az ő információik szerint az EU nem nyel le – ignorálva azt, hogy az S-ben és az X-ben is ilyen van -, vagy a hátsó ajtókról hiányzó belső vésznyitó – aminek logikája mentén 2 ajtós / 4 üléses autókat nem is lehetne forgalmazni. Aztán valahogy csak megkapta az autó a típusengedélyt. Aztán volt egy bréking nyúz szalagcím január legvégén is, miszerint a svéd hatóságok betilthatják a Teslák értékesítését, mert nem tetszik nekik, hogy a vállalat az interneten keresztül frissíti az autók szoftverét. Természetesen erről is kiderült, hogy igazából nem is volt vizsgálat sem, hanem a svéd hatóságok az elmúlt 3 évben azt vizsgálták, kell-e vizsgálat, de január 30-án úgy döntöttek, mivel az Autopliot baleseti statisztikái folyamatosan javulnak az adataik szerint, így lezárják az ügyet. Persze bármikor újranyithatják azt, ha oka lenne – mint minden hatóság, mindig. De mondjuk első lépcsőben akár az Autopilot deaktiválását is kérhetnék a Teslától, tehát azért az autók betiltása kicsit erősnek tűnik. És ha azt kérdezi a kedves olvasó, hogy egy 3 éves „nem vizsgálat”-vizsgálat miért éppen most került be a világsajtóba ilyen pánikkeltő szövegkörnyezetben, akkor nyugodjanak meg, biztosan nem azért robbant ez ki 1 nappal a 3 éves ügy lezárása előtt, mert másnap volt a Tesla eddigi legfontosabb pénzügyi jelentése. Most akkor mindennek vége? Nem, nem sajnos megint nem áll fejre a cég – bár úgy néz ki, igény az továbbra is lenne rá. A Tesla Model S és X már régóta a piacon van Európában és az Autopilot is használható. Miért ne adná ki az engedélyt a 3-as esetén a Holland hatóság? Az Electrek információi szerint mindössze arról van szó, hogy a Model 3 Autopilot hardvere némileg eltér a másik két típusétól, ezért külön le kellett vizsgáztatniuk. Meg nem nevezett forrásokra hivatkozva azt állítják, a hatóságnál már sikeresen le is zárult ez az eljárás és már csak a pecsét hiányzik. Egy hét csúszásért nem hiszem, hogy bárki visszakérné a pénzét, főleg akkor nem, amikor az eredeti átadási időpontok előbbre lettek hozva, hogy mielőbb megkapják az autót. És hogy mi lehet ez a különleges hardver? Nos, valószínűleg valami tök unalmas magyarázata van, mondjuk más beszállítótól vannak a kamerák, vagy változott a radar típusa. Persze ettől még az internet spekulál és máris többen azt remélik, a Tesla már az új, saját fejlesztésű szuperszámítógépét építette be az autókba, hiszen a HW 3-at pont erre a negyedévre ígérte Elon Musk. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!