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
auto
2024. 04. 19. péntek

Újabb remek példáját láthatjuk annak, hogy mennyire „nincs kereslet” az elektromos autókra, és mi történik akkor, ha az autógyártó alábecsüli az eladható darabok számát egy piacon. Sajnos nem először fordul elő, hogy az akkumulátorok beszerzésének akadályai miatt kell várniuk időtlen időkig egy e-autó megrendelőinek, a Kia e-Niro vásárlói pedig most a saját bőrükön is megtapasztalhatják e szituáció kellemetlenségét. A tisztán villanyos meghajtású crossoverből a dél-koreai készítője legelső körben mindössze 900 darabot allokált az Egyesült Királyságba, melyről egyetlen hónap alatt kiderült, hogy semmire sem elég. A villanyautóról számos pozitív értékelés született tavalyi bemutatója óta, amiből sejteni lehetett, hogy igencsak kelendő lesz, ennek ellenére valamennyi piacon erősen limitált az elérhetősége. Valójában a legelső 900 darab megrendelői sem annyira szerencsések, mint amilyennek tűnnek: a tervezett áprilisi kiszállítás az akkumulátort beszállító SK Innovation gyártási nehézségei miatt 2019 végére tolódik. A következő körben érkező e-Nirok potenciális vásárlói azonban még rosszabbul jártak, merthogy a foglalás most egy jó darabig nem fog megnyílni az autóra, és ha sikerül is megrendelniük maguknak egy villany-crossovert még idén, 2020-nál előbb biztosan nem fognak benne utazni.

A Kia egyik helyi igazgatója szerint az akkumulátor körüli problémák még legalább 12-18 hónapig akadályozni fogják az e-Niro értékesítését, de bízik benne, hogy 2020-ban már sikerül felfuttatni az energia tárolását végző cellák termelését. Sajnos egy ennyire hosszú várakozási idő különösen probléma az elektromos járművek között, ahol villámgyorsan fejlődik a technológia: egy év múlva már jóval nagyobb tudású, és olcsóbb modellek kerülnek a piacra.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.