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 FRISSÍTÉS: Az Electrek frissített írása szerint már jóvá is hagyta a hatóság a Model 3 robotpilótáját. Tegnap előtt már írtunk róla, hogy megkezdődtek a Tesla Model 3 európai kiszállításai, de ahogy ez a Teslánál lenni szokott, megint volt egy kis dráma, kárörvendő Teslapokalipszist vizionáló média kampány és egy egyszerű magyarázat aminek maradt egy kis misztérium a végén. Az első 1400 fecske Az eredeti tervekhez képest 1 héttel korábban, de szerdai cikkünkhöz viszonyítva 1 nap késéssel tegnap átadták az első Model 3-at Európában mégpedig név szerint egy bizonyos Fred Christenhusz lett a szerencsés tulajdonos.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 We got it!!! The first Tesla Model 3 from Europe!!! @elonmusk Tesla team, thanks you did a great job!! So proud that we got the first Tesla 3 from Europe pic.twitter.com/xHFnUCdp4r — Fred Christenhusz (@FredChristenhus) February 7, 2019 Fred egyébként nem volt egyedül – míg a német fórumokon továbbra is jövő heti időpontokat emlegetnek, Hollandiában és Belgiumban zajlanak az átadások. Thanks @elonmusk for the first Tesla Model 3 in Europe. 1 week before scheduled!! pic.twitter.com/OUdHpmzV9W — Fred Christenhusz (@FredChristenhus) February 7, 2019 Uram Isten, megint csődbe megy a Tesla! – 832. epizód De persze nem mehetett minden simán. Már a korábbi tesztvezetések kapcsán is említették a fórumozók, hogy az Autopilot ki volt kapcsolva az autókon és most az első tulajdonosok is erről számoltak be. A helyi Tesla alkalmazottak a jövő hétre ígérték az aktiválást, de több se kellett az LA Times Russ Mitchellének, cikket kerekített az újabb „Tesla botrányról”. Mitchell egyik kedvenc műfaja a Tesla végét jövendölő cikke írása, így nem meglepő, hogy most is ő ragadott tollat, ahol bár fél mondatban megosztja, hogy a Tesla mindössze egy 1 hetes csúszásra számít az aktiválásban, mégis már annyira tovább pörgeti képzeletben a sztorit, hogy azt kérdezi, vajon visszafizeti-e a cég az Autopilot 6000 eurós árát a vevőknek és milyen hatása lesz ennek a vállalat eladásaira. Idéz egy tőmondatot a Holland hatóságtól, miszerint az Autopilot funkció nem képezi az alap típus jóváhagyás részét, majd ebből azt a következtetést vonja le, hogy ez komplikálja a típus piacra lépését. És persze nem lehet mással zárni egy ilyen írást, mint hogy elmondja mennyire megosztó és veszélyes ez a funkció és Elon Musk is felelőtlenül használja tévé interjúkban. Ha nem fogjuk a kormányt a rendszer többszöri vegzálása ellenére sem, akkor letilt az Autopilot. Egyébként nem ez volt az egyedüli hisztériakeltés a Model 3 európai debütálása körül, hiszen közösségi médián és a sajtó egyes termékeiben visszatérő toposz volt tavaly nyár vége óta, hogy a Model 3 soha nem fogja megkapni az európai típusengedélyt. Egyesek tudni vélték az okokat is, mint például a tabletes felhasználói felület amit az ő információik szerint az EU nem nyel le – ignorálva azt, hogy az S-ben és az X-ben is ilyen van -, vagy a hátsó ajtókról hiányzó belső vésznyitó – aminek logikája mentén 2 ajtós / 4 üléses autókat nem is lehetne forgalmazni. Aztán valahogy csak megkapta az autó a típusengedélyt. Aztán volt egy bréking nyúz szalagcím január legvégén is, miszerint a svéd hatóságok betilthatják a Teslák értékesítését, mert nem tetszik nekik, hogy a vállalat az interneten keresztül frissíti az autók szoftverét. Természetesen erről is kiderült, hogy igazából nem is volt vizsgálat sem, hanem a svéd hatóságok az elmúlt 3 évben azt vizsgálták, kell-e vizsgálat, de január 30-án úgy döntöttek, mivel az Autopliot baleseti statisztikái folyamatosan javulnak az adataik szerint, így lezárják az ügyet. Persze bármikor újranyithatják azt, ha oka lenne – mint minden hatóság, mindig. De mondjuk első lépcsőben akár az Autopilot deaktiválását is kérhetnék a Teslától, tehát azért az autók betiltása kicsit erősnek tűnik. És ha azt kérdezi a kedves olvasó, hogy egy 3 éves „nem vizsgálat”-vizsgálat miért éppen most került be a világsajtóba ilyen pánikkeltő szövegkörnyezetben, akkor nyugodjanak meg, biztosan nem azért robbant ez ki 1 nappal a 3 éves ügy lezárása előtt, mert másnap volt a Tesla eddigi legfontosabb pénzügyi jelentése. Most akkor mindennek vége? Nem, nem sajnos megint nem áll fejre a cég – bár úgy néz ki, igény az továbbra is lenne rá. A Tesla Model S és X már régóta a piacon van Európában és az Autopilot is használható. Miért ne adná ki az engedélyt a 3-as esetén a Holland hatóság? Az Electrek információi szerint mindössze arról van szó, hogy a Model 3 Autopilot hardvere némileg eltér a másik két típusétól, ezért külön le kellett vizsgáztatniuk. Meg nem nevezett forrásokra hivatkozva azt állítják, a hatóságnál már sikeresen le is zárult ez az eljárás és már csak a pecsét hiányzik. Egy hét csúszásért nem hiszem, hogy bárki visszakérné a pénzét, főleg akkor nem, amikor az eredeti átadási időpontok előbbre lettek hozva, hogy mielőbb megkapják az autót. És hogy mi lehet ez a különleges hardver? Nos, valószínűleg valami tök unalmas magyarázata van, mondjuk más beszállítótól vannak a kamerák, vagy változott a radar típusa. Persze ettől még az internet spekulál és máris többen azt remélik, a Tesla már az új, saját fejlesztésű szuperszámítógépét építette be az autókba, hiszen a HW 3-at pont erre a negyedévre ígérte Elon Musk. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!