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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Pánikkal fűszerezett európai Model 3 premier

elektromos autó
2019. 02. 08 - Biró Balázs - 0

FRISSÍTÉS: Az Electrek frissített írása szerint már jóvá is hagyta a hatóság a Model 3 robotpilótáját.

Tegnap előtt már írtunk róla, hogy megkezdődtek a Tesla Model 3 európai kiszállításai, de ahogy ez a Teslánál lenni szokott, megint volt egy kis dráma, kárörvendő Teslapokalipszist vizionáló média kampány és egy egyszerű magyarázat aminek maradt egy kis misztérium a végén.

Az első 1400 fecske

Az eredeti tervekhez képest 1 héttel korábban, de szerdai cikkünkhöz viszonyítva 1 nap késéssel tegnap átadták az első Model 3-at Európában mégpedig név szerint egy bizonyos Fred Christenhusz lett a szerencsés tulajdonos.

Fred egyébként nem volt egyedül – míg a német fórumokon továbbra is jövő heti időpontokat emlegetnek, Hollandiában és Belgiumban zajlanak az átadások.

Uram Isten, megint csődbe megy a Tesla! – 832. epizód

De persze nem mehetett minden simán.

Már a korábbi tesztvezetések kapcsán is említették a fórumozók, hogy az Autopilot ki volt kapcsolva az autókon és most az első tulajdonosok is erről számoltak be. A helyi Tesla alkalmazottak a jövő hétre ígérték az aktiválást, de több se kellett az LA Times Russ Mitchellének, cikket kerekített az újabb „Tesla botrányról”.

Mitchell egyik kedvenc műfaja a Tesla végét jövendölő cikke írása, így nem meglepő, hogy most is ő ragadott tollat, ahol bár fél mondatban megosztja, hogy a Tesla mindössze egy 1 hetes csúszásra számít az aktiválásban, mégis már annyira tovább pörgeti képzeletben a sztorit, hogy azt kérdezi, vajon visszafizeti-e a cég az Autopilot 6000 eurós árát a vevőknek és milyen hatása lesz ennek a vállalat eladásaira. Idéz egy tőmondatot a Holland hatóságtól, miszerint az Autopilot funkció nem képezi az alap típus jóváhagyás részét, majd ebből azt a következtetést vonja le, hogy ez komplikálja a típus piacra lépését. És persze nem lehet mással zárni egy ilyen írást, mint hogy elmondja mennyire megosztó és veszélyes ez a funkció és Elon Musk is felelőtlenül használja tévé interjúkban.

Ha nem fogjuk a kormányt a rendszer többszöri vegzálása ellenére sem, akkor letilt az Autopilot.

Egyébként nem ez volt az egyedüli hisztériakeltés a Model 3 európai debütálása körül, hiszen közösségi médián és a sajtó egyes termékeiben visszatérő toposz volt tavaly nyár vége óta, hogy a Model 3 soha nem fogja megkapni az európai típusengedélyt. Egyesek tudni vélték az okokat is, mint például a tabletes felhasználói felület amit az ő információik szerint az EU nem nyel le – ignorálva azt, hogy az S-ben és  az X-ben is ilyen van -, vagy a hátsó ajtókról hiányzó belső vésznyitó – aminek logikája mentén 2 ajtós / 4 üléses autókat nem is lehetne forgalmazni. Aztán valahogy csak megkapta az autó a típusengedélyt.

Aztán volt egy bréking nyúz szalagcím január legvégén is, miszerint a svéd hatóságok betilthatják a Teslák értékesítését, mert nem tetszik nekik, hogy a vállalat az interneten keresztül frissíti az autók szoftverét. Természetesen erről is kiderült, hogy igazából nem is volt vizsgálat sem, hanem a svéd hatóságok az elmúlt 3 évben azt vizsgálták, kell-e vizsgálat, de január 30-án úgy döntöttek, mivel az Autopliot baleseti statisztikái folyamatosan javulnak az adataik szerint, így lezárják az ügyet. Persze bármikor újranyithatják azt, ha oka lenne – mint minden hatóság, mindig. De mondjuk első lépcsőben akár az Autopilot deaktiválását is kérhetnék a Teslától, tehát azért az autók betiltása kicsit erősnek tűnik.

És ha azt kérdezi a kedves olvasó, hogy egy 3 éves „nem vizsgálat”-vizsgálat miért éppen most került be a világsajtóba ilyen pánikkeltő szövegkörnyezetben, akkor nyugodjanak meg, biztosan nem azért robbant ez ki 1 nappal a 3 éves ügy lezárása előtt, mert másnap volt a Tesla eddigi legfontosabb pénzügyi jelentése.

Most akkor mindennek vége?

Nem, nem sajnos megint nem áll fejre a cég – bár úgy néz ki, igény az továbbra is lenne rá.

A Tesla Model S és X már régóta a piacon van Európában és az Autopilot is használható. Miért ne adná ki az engedélyt a 3-as esetén a Holland hatóság? Az Electrek információi szerint mindössze arról van szó, hogy a Model 3 Autopilot hardvere némileg eltér a másik két típusétól, ezért külön le kellett vizsgáztatniuk. Meg nem nevezett forrásokra hivatkozva azt állítják, a hatóságnál már sikeresen le is zárult ez az eljárás és már csak a pecsét hiányzik.

Egy hét csúszásért nem hiszem, hogy bárki visszakérné a pénzét, főleg akkor nem, amikor az eredeti átadási időpontok előbbre lettek hozva, hogy mielőbb megkapják az autót.

És hogy mi lehet ez a különleges hardver? Nos, valószínűleg valami tök unalmas magyarázata van, mondjuk más beszállítótól vannak a kamerák, vagy változott a radar típusa. Persze ettől még az internet spekulál és máris többen azt remélik, a Tesla már az új, saját fejlesztésű szuperszámítógépét építette be az autókba, hiszen a HW 3-at pont erre a negyedévre ígérte Elon Musk.

 

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.