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
auto

Ismét olcsóbb lett a Model 3 Amerikában

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

Legutóbb január 2-án csökkent a Model 3 amerikai ára, most pedig újabb 1100 dollárral lett olcsóbb a kis Tesla. Ha ez így megy tovább, kell még a Standard Range (SR) majd valakinek?

Már majdnem 35 ezer dollár

Valószínűleg mindenki tudja, hogy a Tesla célja, hogy mielőbb elérjék a Model 3 tervezett 35 ezer dolláros alapárát – azonban erre elvileg még az év közepéig várnunk kell.

A januári 2000 dolláros árcsökkentés minden modellre vonatkozott és az amerikai villanyautó kedvezmény fokozatos kivezetését hivatott ellensúlyozni. Most, az ajánlási program megszüntetése kapcsán döntött úgy a cég, hogy a megspórolt pénz egy részét megosztja a vásárlókkal és még 1100 dollárt enged a legkisebb modell árából.

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

Így most már a legolcsóbb, 420 kilométeres hatótávú Mid Range (MR) modell alapára nettó 43 ezer dollár lett. Az összeg azért fontos lélektani határ, mivel a jelenleg kötelező Premium Package  nélkül az autó már csak 38 ezerbe kerülne, ami alig karnyújtásnyira van a majdani legolcsóbb 350 kilométeres hatótáv közelébe várt Standard Range modellhez. Vajon ha a két autó egyszerre lenne kapható, kellene még valakinek az alap verzió?

Nem olyan forrón eszik

Mielőtt nagyon mélyen elgondolkoznánk ezen, érdemes pár dolgot észben tartani.

Valószínű, hogy a jelenlegi legolcsóbb MR kivitel most még csak a kötelező prémium csomaggal rentábilis. A csomag ára 5 ezer dollár, de a Teslának talán ha a felébe kerülhet, így gyakorlatilag az autó nyereséghez nagyban hozzájárul. Azt nem lehet tudni, hogy mikor mutatják be az alap, „nem-prémium” felszereltséget, amin nem csak a haszon lesz jóval kevesebb, de a gyártás és a logisztika komplexitását is emeli. Amíg így is annyian veszik az autót, hogy maximumon pörög a gyártósor, addig nem fogja erőltetni a Tesla.

A másik fontos dolog amire emlékeznünk kell, hogy az MR nem volt az eredeti publikus terv része. Az sem kizárt, hogy ha beindul az alap, SR gyártása, a közepes aksis kivitel megszűnik – bár véleményünk szerint kár lenne érte.

Mire készül Musk?

Ha viszont megmarad a kínálatban, akkor érdekes opciók merülnek fel.

Ha, valamikor pár hónap múlva, már a prémium csomag nélküli 38 ezer dolláros MR is rentábilis lesz a Teslának, akkor tényleg kell még a 70 kilométerrel szerényebb hatótávú SR változat a kínálatba? Mivel ehhez új akkucsomag is szükséges (a Mid Range mindössze a Long Range pakkja, csak kevesebb modullal/cellával, mg az SR aksi csomagja külön konstrukció), nem érdemesebb-e szoftveres aksi limitációval elérni a 35 ezres verziót? Ezt a módszert már többször alkalmazta a Tesla (jelenleg éppen az új S/X esetében). Bár elsőre nincs túl sok értelme, hiszen ingyen odaad kihasználatlan akku kapacitást, az alacsonyabb alapár sok embert bevonz, közülük viszont jó páran később, amikor van pénzük – ami tiszta haszon, csak kifizetik az extra kapacitás felárát.

Másik felállásban, ha a Mid Range pár hónap múlva még 1-2 ezerrel olcsóbb tudna lenni és még úgy is nyereséges, akkor vajon lejjebb tudná-e vinni a Tesla a Standard Range modell árát az ígért 35 ezernél? Mit szólna a piac egy – például – 32 ezres Model 3-hoz?

A válaszokat valószínűleg egyelőre csak Elon Musk tudja, de kíváncsian várjuk a fejleményeket. A Tesla árazása azonban valószínűleg a jövőben is ilyen dinamikus fog maradni. Mivel rengeteg adatuk van a rendelésekről, eddig is pontosan kiszámolva hoztak be vagy szüntettek meg, drágítottak, vagy tettek olcsóbbá verziókat. Lesz még váratlan fordulat.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás