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
auto
2024. 11. 21. csütörtök

2 hónapon belül bemutatkozik a Tesla Model Y?

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

Elon Musk egy tavaly májusi spontán Twitter válaszában dobta be a köztudatba, hogy akár már 2019 március 15-én megmutathatják a világnak a Model Y prototípusát. Az üzenet akkor csak félig volt komoly és az időpont nem lett kőbe vésve. Most az InsideEVs egy kínai forrás jóvoltából tudni véli, hogy április 16 lesz a premier napja.

Intő példa

A Model 3 prototípusát 2016 március 31-én mutatta be a Tesla – és már az első képkockák előtti 24 órában 110 ezer előrendelés született. Nyugodtan mondhatjuk, hogy az autó bemutatója példátlan siker volt, hiszen hosszú sorok kígyóztak a cég boltjai előtt a világ minden pontján, sokan ott táboroztak, aludtak, hogy foglalják a helyüket és pár héten belül 450 ezer ember szurkolt le 1000 dollárt azért a „privilégiumért”, hogy még 1-2 évig a virtuális sorban állva várhassa az autóját. Az Apple óta nem volt cég, amely ilyen hisztériát tudott volna kelteni egy terméke körül.

Tesla Model 3 premier –  nehéz elhinni, de 3 éve volt.

Az eredeti tervek szerint az autót 2017 végén kezdték volna kis darabszámban gyártani, hogy aztán 2018 első félévében elérjék a heti 5, az év végére pedig a heti 10 ezres darabszámot. A hatalmas előrendelések láttán a Tesla megpróbálta 6 hónappal felgyorsítani a programot, de a kísérlet elbukott. Hogy teljesen igazságosak legyünk, ilyen őrültségre nem nagyon szoktak autógyárak vállalkozni, sőt az Audi e-tron és a VW ID kapcsán azt is látjuk, hogy az eredeti ütemtervek tartása sem egyszerű még a Teslánál sokkal nagyobb, gazdagabb és rutinosabb gyártóknak sem.

A világ 20 legnépszerűbb villany és hibrid autója 2018-ban. forrás: ev-sales.blogspot.com

A Model 3 így is a világ legnépszerűbb villanyautója lett 2018-ban a maga 145 ezer eladott darabjával, a Tesla pedig immár 2 nyereséges negyedévet tudhat maga mögött és az idei esztendőre is profitot várnak. Ebbe a múltba és jelenbe csöppen majd bele a Model Y és ezen a szűrőn át kell értelmeznünk minden hírt és pletykát.

„A március idusa jól hangzik”

A Model Y a tesla közepes méretű SUV-ja, a Model 3 testvérmodellje lesz. Nem, tényleg, nem úgy mint az S/X páros esetében! A Tesla hasonlókat ígért a nagyobbik SUV kapcsán is, aztán a mérnökök – és Musk – agya igencsak elszállt és annyi mindent megváltoztattak az S-hez képest, hogy a két típusban mindössze az alkatrészek 30%-a közös. Ez is hozzájárult a Model X gyártásának kezdeti nehézségeihez – mind a sólyomszárny-ajtók, a hatalmas és különleges első szélvédő és az eredeti monopost kialakítású, egyenként és elektromosan mozgatható hátsó 5 ülés gondokat okozott. Utóbbi már meg is szűnt, helyette új üléseket terveztek.

Az Y-nál a Tesla azt ígéri, hogy az alkatrészek 75%-a közös lesz a Model 3-mal és ezt elég nagy bizonyossággal tudhatják, mivel Elon Musk már tavaly ősszel jóváhagyta a prototípust a gyártás előkészítéséhez. Azóta maximum finomhangolások történhettek. Innentől kezdve tavaly október óta bármikor bemutathatták volna az autót, ezért inkább politikai/marketing döntés, hogy erre mikor kerül sor. Most úgy néz ki ennek valamikor a 3-as premierjének 3. évfordulója környékén jön el az ideje.

Nagyon nem mindegy

Azonban a döntés, hogy mikor mutassák meg a nagyérdeműnek az új jövevényt közel nem annyira egyszerű mint gondolnánk.

A Tesla a tavalyi év közepén stratégiát váltott és a költséges, fékevesztett növekedéssel szemben szerény profit mellett saját maga kívánja előteremteni a forrásokat az új programokhoz, modellekhez. A Model 3 által generált negyedévente milliárd dollár körüli cashflow erre lehetőséget ad, de emiatt még sokkal érzékenyebb az időzítés kérdése.

Az SUV-k a világ legdinamikusabban növekvő és legnépszerűbb szegmense évek óta, így könnyen lehet, hogy a Model Y sikere még a 3-asén is túltesz majd. Ez alapvetően jó hír, de fennáll a veszélye, hogy egy jól árazott és vonzó külsejű, impresszív paraméterekkel felvértezett kis SUV lelassíthatja a szedán jelenlegi eladásait. Most negyedévente körülbelül 75-80 ezer Model 3 készül és ez a záloga annak, hogy a Tesla ne szoruljon külső anyagi segítségre. Ha a mostani kuncsaftok akárcsak negyede úgy dönt, hogy inkább megvárja az Y gyártását, az komoly problémát jelenthet a Tesla anyagi helyzetére nézve. Pont akkor esnének vissza a bevételek, amikor az új típus gyártáshoz szükséges beruházások százmillió dollárokat emésztenek fel. Más autógyártóknak 10-20 modellje és 2-3 testvérmárkája van gyártásban, ami kiegyenlíti ezt a hatást, de a Tesla jelenleg mindössze 3 típust gyárt.

Jelenleg 2 hivatalos „kép” van a Model Y-ról. Ez az egyik. Forrás: Tesla

Ha a túl nagy a távolság az Y premierje és gyártása között, akkor könnyen a 22-es csapdájába kerülhet a cég. Azt már tudjuk, hogy a kis SUV gyártásának előkészítése mostanában kezdődik meg és jövő év elejére ígérik az első példányokat. A nagy volumenű gyártás csak 2020 végére esedékes. És bár érezhető, hogy Musk most egy picit „altat” és a 3-as körüli mizéria elkerülése végett roppant konzervatív becsléseket közöl, sok érv szólna amellett is, hogy akár 2019 végéig halasszák az Y premierjét. Még ha meg is öl minket a kíváncsiság addig, ésszerű döntés lenne.

Bár a nagy számú közös alkatrész miatt feltehetően a Tesla „egyszerűen” majd csak lemásolja a 3-as széria gyártósorait az Y-nak, ezzel jócskán megkönnyítve az autó gyártását, nem szabad elfelejteni, hogy mégiscsak egy új típusról van szó, 25%-nyi új alkatrésszel, akár új beszállítókkal, ami 2 új gyárban, a nevadai Gigafactory 1 majdan megépülő új szekcióiban és a sanghaji Gigafactory 3 most épülő csarnokaiban készül majd. Szóval azért nem lesz ez egy sétagalopp.

Mit tudhatnak a kínaiak?

A Model Y, a 3-ashoz hasonlóan, nem csak a Tesla amerikai gyáraiban, hanem a kínai Sanghajban épülő Gigafactory 3-ban is készül majd. Így van benne némi ráció, hogy kínai források is tudhatnak valamit, de valószínűbb, hogy csak egy a Tesla felső vezetőiből álló nagyon szűk kör tudja a pontos ütemtervet.

És ez a másik kép – de simán lehet, hogy mind a két grafika csak illusztráció. Forrás: Tesla

Az InsideEVs forrása szerint a típus premierje április 16-án lesz – ami nagyjából 1 hónappal van később mint a korábban belebegtetett március 15. De mivel akkoriban lesz az egyik nagy kínai autókiállítás is, felmerül annak a lehetősége, hogy a forrás csak részinformációkkal rendelkezik, vagy valamit félreértett. A világpremier még akár maradhat március közepén is és lehet, hogy április 16-án elviszik a prototípus Kínába, ami egy igen jelentős piac.

A jól értesültek azt is tudni vélik, hogy a Tesla Semi is be lesz mutatva az USA-ban még az év vége előtt – ami kicsit furcsa állítás, tudva, hogy a premier már tavaly megvolt. Esetleg arra gondolhattak, hogy megkezdődik a gyártás az év vége előtt? Vagy a Pick-upra gondoltak?

Egy nem hivatalos Model Y render a sok közül. Ez legalább reális. Forrás: Motor1

Végül a forrás azt is kiszivárogtatta, hogy 2020-ban az Y gyártásának megkezdése után a Tesla jelentős frissítést hajt majd végre a meglévő többi modelljén is. Ez akár még reális is lehet, habár Elon Musk az ilyen felvetésekre mindig kategorikusan kijelenti, hogy náluk nincsenek modellévek és az autók folyamatosan, hetente újulnak meg – legtöbbször a felszín alatt. Akárhogy is, a Model S legutóbbi jelentős rácfelvarrása 2016 áprilisában volt, az X-nél pedig a leglátványosabb beavatkozás a hátsó ülések új kialakítása volt, ezért makacsul tartja magát a pletyka, hogy a következő 7-12 hónapban jelentősebb vizuális megújulás lesz, ami közelít majd a Model 3 dizájnjához.

Bárhogy legyen is, mi rajta leszünk a témán.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.