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 Elon Musk tegnap éjjel (na jó, az ő szemszögéből délután) leült a konyhájába egy kis lekváros pirítóst majszolni és közben Bob Marelyt hallgatott (tényleg!), de előtte még gyorsan bejelentette a Model Y premierjét és közölte: most szerdán este 8-kor kapcsolják be a Tesla első következő generációs villámtöltőjét, a Supercharger v3-at. Versenyelőny A Tesla Supercharger hálózata talán az egyik legnagyobb fegyvertény volt a vállalat sikerében. Amikor 2012 végén elkezdték gyártani a Model S-t, még alig voltak villámtöltők a világon és amiket használni lehetett azok is maximum 50 kW teljesítményt tudtak. Mondjuk a régi LEAF számára például ez bőven sok volt, de a Model S hatalmas 85-ös aksijához édes kevés. A Tesla nem bízta a véletlenre, avagy kormányok és más cégek beruházási kedvére saját sorsát, inkább külön villámtöltő hálózatot építette. Ez lett a Sueprcharger network. A töltők egyrészt gombamód szaporodtak és mára már 1441 helyszínen 12.888 töltőfej várja a Teslásokat, másrészt akár 120 kW-al is megkínálhatják a Teslákat, így a teslások már 20-30 perc alatt is több száz kilométerre elég áramot küldhetnek. Gyors – de mennyire? Az elmúlt években egyre nagyobb aksikat kaptak a villanyautók, és ezzel együtt nőtt a vásárlói elvárás is a még ennél is gyorsabb töltés iránt. Erre válaszul már megjelentek a Teslát megközelítő, vagy akár meghaladó töltési képességű autók és olyan cégek mint a Fastned, az Ionity vagy az Electrify America sorban jelentik be a brutális 350 kW-os töltőiket. Jó, azért a kaliforniai gyártó még mindig az élvonalban van, hiszen a Tesláknál gyorsabban töltő autó még csak elméletben létezik – az Audi e-tron talán a napokban kerülhet a boltokba, a Porsche Taycan pedig csak az év vége felé jön. A töltőhálózatok oldalán pedig a legtöbb 350 kW-osnak reklámozott oszlop „csak” 150-175-öt tud és majd fejleszthető lesz 350-re. Ezzel együtt a Teslának is lépnie kellett mind az autók mind a töltőhálózat területén. A kérdés csak az, hogy mekkorát léptek? Elon Musk és a cég technikai igazgatója JB Straubel korábban úgy nyilatkoztak, hogy 200-250 kW között látják a töltési sebesség reális felső határát, ellenkező esetben megsínylik a cellák. Tehát akkor ennyit tud majd a Supercharger v3? First public Tesla V3.0 Supercharger Station goes live Wed 8pm — Elon Musk (@elonmusk) March 3, 2019 Ennél azonban még érdekesebb kérdés, hogy hány kilowattal lehet majd tölteni a Tesla autóit? Jelenleg hivatalosan 120 kW a maximum, de ugyan minek építene olyan töltőt Tesla, ami ennek a dupláját is tudja, ha a saját autói nem tudnak ekkora töltési teljesítményt felvenni? És ha képesek rá, akkor pontosan mely autók? Esetleg csak a jövőben lesznek ilyenek, vagy már a most gyártásban lévő típusokat is csak egy szoftverfrissítés választja el ettől? És milyen lesz a töltési görbe? Továbbra is 50%-nál leszabályoz, vagy csapatja 80%-ig mint az e-tron? A válaszokat akár már szerdán, illetve magyar idő szerint csütörtökön reggel 5-kor megtudhatjuk, de az is lehet, hogy csak a Model Y bemutatója során derülnek ki a részletek. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!