PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrLyNlbGVrdHJvbW9zIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvI2VsZWt0cm9tb3MnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2stZXZyYW5nZS12aWxsYW55YXV0b3Nvay02MDB4NTAwLTEuanBnIiBtZWRpYT0iKG1heC13aWR0aDogNzAwcHgpIj48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wNS9oeXUta2FtcGFueW9rLWV2cmFuZ2UtdmlsbGFueWF1dG9zb2stMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2stZXZyYW5nZS12aWxsYW55YXV0b3Nvay0xOTQweDUwMC0xLmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto

Mint a villám: szerdán éjjel debütál a Tesla Supercharger v3

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

Elon Musk tegnap éjjel (na jó, az ő szemszögéből délután) leült a konyhájába egy kis lekváros pirítóst majszolni és közben Bob Marelyt hallgatott (tényleg!), de előtte még gyorsan bejelentette a Model Y premierjét és közölte: most szerdán este 8-kor kapcsolják be a Tesla első következő generációs villámtöltőjét, a Supercharger v3-at.

Versenyelőny

A Tesla Supercharger hálózata talán az egyik legnagyobb fegyvertény volt a vállalat sikerében. Amikor 2012 végén elkezdték gyártani a Model S-t, még alig voltak villámtöltők a világon és amiket használni lehetett azok is maximum 50 kW teljesítményt tudtak. Mondjuk a régi LEAF számára például ez bőven sok volt, de a Model S hatalmas 85-ös aksijához édes kevés.

A Tesla nem bízta a véletlenre, avagy kormányok és más cégek beruházási kedvére saját sorsát, inkább külön villámtöltő hálózatot építette. Ez lett a Sueprcharger network. A töltők egyrészt gombamód szaporodtak és mára már 1441 helyszínen 12.888 töltőfej várja a Teslásokat, másrészt akár 120 kW-al is megkínálhatják a Teslákat, így a teslások már 20-30 perc alatt is több száz kilométerre elég áramot küldhetnek.

Gyors – de mennyire?

Az elmúlt években egyre nagyobb aksikat kaptak a villanyautók, és ezzel együtt nőtt a vásárlói elvárás is a még ennél is gyorsabb töltés iránt.

Erre válaszul már megjelentek a Teslát megközelítő, vagy akár meghaladó töltési képességű autók és olyan cégek mint a Fastned, az Ionity vagy az Electrify America sorban jelentik be a brutális 350 kW-os töltőiket. Jó, azért a kaliforniai gyártó még mindig az élvonalban van, hiszen a Tesláknál gyorsabban töltő autó még csak elméletben létezik – az Audi e-tron talán a napokban kerülhet a boltokba, a Porsche Taycan pedig csak az év vége felé jön. A töltőhálózatok oldalán pedig a legtöbb 350 kW-osnak reklámozott oszlop „csak” 150-175-öt tud és majd fejleszthető lesz 350-re.

Ezzel együtt a Teslának is lépnie kellett mind az autók mind a töltőhálózat területén. A kérdés csak az, hogy mekkorát léptek? Elon Musk és a cég technikai igazgatója JB Straubel korábban úgy nyilatkoztak, hogy 200-250 kW között látják a töltési sebesség reális felső határát, ellenkező esetben megsínylik a cellák. Tehát akkor ennyit tud majd a Supercharger v3?

Ennél azonban még érdekesebb kérdés, hogy hány kilowattal lehet majd tölteni a Tesla autóit? Jelenleg hivatalosan 120 kW a maximum, de ugyan minek építene olyan töltőt  Tesla, ami ennek a dupláját is tudja, ha a saját autói nem tudnak ekkora töltési teljesítményt felvenni? És ha képesek rá, akkor pontosan mely autók? Esetleg csak a jövőben lesznek ilyenek, vagy már a most gyártásban lévő típusokat is csak egy szoftverfrissítés választja el ettől? És milyen lesz a töltési görbe? Továbbra is 50%-nál leszabályoz, vagy csapatja 80%-ig mint az e-tron?

A válaszokat akár már szerdán, illetve magyar idő szerint csütörtökön reggel 5-kor megtudhatjuk, de az is lehet, hogy csak a Model Y bemutatója során derülnek ki a részletek.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás