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
auto
2024. 04. 16. kedd

Itt az újabb Elon bomba: 10 nap múlva bemutatkozik a Tesla Model Y!

elektromos autó

Amikor már azt hittük azért hallgatnak róla, mert tavaly Elon Musk csak viccelt a március idusára tervezett bejelentés dátumával, egyszer csak derült égből villámcsapásként kitwitteli: Március 14-én bemutatják a Model Y-t.

Minek ide Superbowl reklám?

Mintha már említettük volna az elmúlt napokban, hogy Elon Musk a marketing fekete öves mestere – most pedig újabb tanúbizonyságát adta annak, hogy milyen jól tud ingyen reklámot generálni a cégeinek. Alig múlt el az előző csütörtök, ahol nemcsak, hogy megkaptuk a várva várt 35 ezer dolláros Model 3-at, de érkezett egy meglepetés best-buy Standard Plus kiadás és jelentős árcsökkentést kapott a többi testvérük is, beleértve az S-et és az X-et.

Ha ez nem lett volna elég, a cég új online értékesítési stratégiájával is szalagcímeket generált, pénteken pedig teljes egészében visszafizette azt a 920 millió dolláros tételt aminek rémképével kiáltottak eddig csődöt a Tesla ellendrukkerei. És ez még csak péntek volt.

Szombaton a fél világ lélegzetvisszafojtva figyelte, ahogy fellövik a Falcon 9 csúcsára rögzített Dragon 2 kapszulát, fedélzetén Ripley-vel, aki most ugyan nem nyolcadmagával, csak egy kis kék színű felfújható Földgömbbel utazott, de a küldetés történelmi volt. Vasárnap délben aztán a Sárkány kapcsolódott a Nemzetközi Űrállomáshoz és a Twitter népe arra kapta fel a fejét, hogy Donald Trump és Mike Pence mondanak köszönetet Elon Musk cégének – ő pedig udvariasan megköszöni azt.

Szóval adott nekünk Musk elég anyagot megírni és végiggondolni, én pedig már éppen az utolsó simításokat végeztem az Autopliot új árazásáról szóló cikken, amikor éjjel negyed 12 körül felsikított a telefonom, mert a Tesla vezére ismét belecsapott a Twitterbe és rögtön két petárdát is meggyújtott.

Nézzük az elsőt.

Naptárakat bekarikázni: Március 14

Szóval március 14 a nap, a helyszín pedig a cég los angelesi központi dizájn stúdiója. Az eseményre valószínűleg helyi idő szerint este, nekünk tehát 15-én hajnalban kerül sor. Nem kell aggódni, nyugodtan lehet szundizni, nálunk a reggeli zászlófelvonásra már kint lesz minden részlet. (Hogy a neves reneszánsz költő Jon Bon Jovi szavait idézzem: „majd alszom, ha meghaltam”).

Ez egy régi illusztráció – az se biztos, így néz ki. Forrás: Tesla

A Model Y a Tesla kis SUV-ja lesz, azaz a Model 3 testvére. A cég ígérete szerint az alkatrészek 75%-al közös lesz a két autó között, így mind a költségek, mind a fejlesztési idő csökkenek. Remélhetőleg ez arra is garancia, hogy nem futunk ismét bele egy a Model 3 premierjéhez hasonló fél éves gyártási mizériába, hiszen a 3-as gyártósorát jórészt újrahasznosíthatják az Y-hoz.

A jelenlegi tervek szerint, kis darabszámban már 1 év múlva megkezdődik a gyártás, a nagyobb volumen azonban 2020 végére várható. A jelenlegi információnk szerint az Amerikának és Európának szánt példányok a nevadai Gigafactory 1-ben készülnek majd, azonban itt előbb bővíteni kell a gyár épületét. A sanghaji Gigafactory 3 első fázisa már idén év közepén elkészül és a Model 3 mellett jövőre a Model Y gyártását is megkezdi a helyi piacra.

Mit tudunk az autóról?

Musk az éjszakai Twitter üzeneteiben megosztott pár információt az autóról – nézzük!

Tehát az Y nagyjából 10%-kal lesz nagyobb a 3-asnál és kb. ennyivel lesz drágább is. A nagyobb súly és rosszabb légellenállás miatt (nagyobb homlokfelület) ugyanakkora aksival rövidebb lesz a hatótávja – de ezt az S/X párostól már ismerjük, ott 10-12%-ot bukunk.

Azért mielőtt valaki nagyon beleéli magát egy 15 milliós induló árba, egyáltalán nem biztos, hogy az Y -nak lesz csak hátsókerék meghajtású kiadása, vagy, hogy megkapja a legkisebb aksit is. Az X például csak a nagy  aksival rendelhető.

A bemutatón megtudjuk majd a részletes műszaki paramétereket és a jelenlévők ki is próbálhatják az első prototípusokat. Elon később azt is megerősített, hogy mindenki készíthet majd videót is, úgyhogy garantálható, hogy tele lesz majd a Youtube ezekkel a felvételekkel.

Egy kérdésre válaszul Musk azt is megerősítette, hogy az autónak normál mezei ajtajai lesznek – ennek szerintem mindenki örül, mert ugyan kevesébe különleges, de egyszerűbb gyártani és kevesebb vele a baj. No meg olcsóbb is.

Egy másik kérdésre válaszul a Tesla vezére azt is elárulta, hogy az autó dizájnja nagyban emlékeztet majd a Model 3-ra. Végül elejét vette azoknak a találgatásoknak is, hogy esetleg meglepetésként bemutatják a Tesla pick-upját is – mint elmondta erre még idén, de csak később kerül majd sor.

Ha csak addig nem derül ki újabb részlet, 15-én pénteken reggel várjuk kedves olvasóinkat a képernyők elé, hogy a reggeli kávé mellé összefoglalónkból megtudják a részleteket. 

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.