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 Múlt héten beharangozták, azóta mindenki spekulált, vajon mit tudhat a Tesla Supercharger v3. Ma reggel 5-kor végül egy blog bejegyzésben ismertették az újításokat és úgy néz ki, hogy a Tesla – egyelőre – ismét lelépett mindenkit az 1600 km/h töltési sebességgel. Villámgyors és fokozatosan terjed majd Kezdjük mindjárt azokkal a paraméterekkel, amik mindenkit érdekelnek: Az új töltők maximális teljesítménye 250 kW – töltőoszloponként Ezzel egy Long Range Model 3 alig 5 perc alatt tölt vissza 120 km hatótávot A fent videó tanúsága szerint így 27 perc kell egy Model 3 feltöltéséhez Nem kell többé osztozkodni a teljesítményen – akkor is tudunk majd 250 kW-tal tölteni, ha mellettünk is tölt valaki Először a Model 3 kapja meg ezt a teljesítményt – már van is olyan felhasználó aki megkapta az ehhez szükséges 2019.7.11-es számú szoftverfrissítést Később a Model S és X töltési teljesítményét is emelni fogják, de azt még nem közölték, hogy mennyire. Az újítás része az akkumulátor előmelegítése amikor a Superchargerhez navigálunk (lásd lejjebb) Egyelőre 1 teszt töltő van a Tesla San Francisco térségében, amit azok használhatnak akik meghívást kaptak a cég Early Access programjába Áprilisban épül meg az első publikus v3 töltő Amerikában, amit továbbiak fognak követni a második és harmadik negyedévben. Európába a negyedik negyedévben érkezik meg a technológia Forrás: Reddit/teslamodel3fan Elmélet és gyakorlat A cikkünk elején látható Tesla videóban érdekes kis részlet, hogy a töltés sebessége egészen 256 kW-ig kúszik, ami arra enged következtetni, hogy a hivatalos 250-es érték nem valami elméleti szám. Jelenlegi ismerteink szerint a Porsche Taycan 350 kW-os töltési rendszerrel fog majd rendelkezni és az Ionity is ilyen teljesítményű töltőket tervez. A valóságban azonban még nem láttunk ilyen töltési sebességet és egyelőre a töltőknél is az apró betűs részletek szerint inkább jövőbeni bővíthetőségről van szó, mintsem ma elérhető teljesítményről. A VW csoport MEB platformja kapcsán (ID modellek és konszern társaik) is 150 kW-os töltésről szól egyelőre a fáma. Mindenesetre a puding próbája az evés, úgyhogy mindenképpen várjuk a valós teszteket. Az pedig különösen érdekes megválaszolatlan kérdés, hogy vajon a jelenlegi leggyorsabb európai 150 és 175 kilowattos CCS töltőkön mit tud majd, mit engedtek a Model 3-nak? Az új, nagyobb teljesítmény szép és jó, de kíváncsian várjuk majd az autók töltési görbéiről szivárgó adatokat is, mivel innen derül majd csak, hogy a valóságban, ténylegesen mit érünk vele. Az internetes pletykák szerint a Model 3-nál mindenképpen változik majd a görbe. Természetesen a cellák kémiája és hűtése a meghatározó a töltési sebesség szempontjából és az sem lényegtelen mekkora az akkupakk hány cella van benne. Ezért élvez előnyt a Model 3 a két másik típussal szemben (főleg hűtés miatt!) és ezért lehetnek majd különbségek a különböző méretű aksival szerelt Teslák között. Gyorsulnak a hagyományos Superchargerek is Érdekes részlet volt a bejelentésben, hogy hamarosan egy szoftverfrissítésnek köszönhetően gyorsulnak majd a jelenlegi v2 Superchargerek is, mégpedig 145 kW teljesítményre! Ez mindenképpen jó hír a Model S, X és európai Model 3 tulajdonosoknak is, mivel a cég megfogalmazása szerint a következő pár hétben több mint 12.000 töltőjük kapja meg a frissítést világszerte. Forrás: Tesla A fent már említett aksi előmelegítés mind a v2, mind az új v3 Superchargerek hatékonyságát növeli. Amikor autónk navigációs rendszerében kiválasztunk egy Superchargert, a kocsi automatikusan felkészíti az akkumulátort a nagy teljesítményű töltésre. Így a hagyományos v2 töltőkön 25, az újakon 50 százalékkal rövidül le a töltési idő. Érdekes lesz megfigyelni, hogyan alakul majd ez a valóságban. Mivel ez a frissítés napokon belül megkezdődik és nem kell hozzá új hardver, biztosan lesznek majd Youtube videók amiken a Teslások megosztják majd tapasztalataikat. Egy korábbi cikkünkben már ismertettünk egy tesztet, amiben azt vizsgálták meg a német Nextmove munkatársai, hogyan vizsgázik a Model X hatótávja és töltési sebessége az Audi e-tron ellen. A négykarikás terepjáró a VW első 150 kW-os töltést támogató autója, azonban kedvezőtlen légellenállása miatt autópálya tempónál a gyorsabb töltés ellenére is éppen csak pariba került a 4 éves Tesla típussal. Most, hogy a töltési sebesség felső határa gyakorlatilag közel azonos lett, érdekes lesz megnézni, hogyan változik az eredmény. Műszaki tartalom és további finomságok A ma hajnali bemutatón túl mélyen nem mentek bele a műszaki részetekbe, de egy NetBrown nevű Reddites felhasználó jóvoltából napok óta szivárognak a részletek. Mivel a ma reggel több hivatalosan is bejelentett adat igazolta korábbi információit, így most már elhihetjük neki, hogy tényleg látta az új Superchargerek műszaki dokumentációját. Nem villamosmérnök szakfórum vagyunk, ezért megkímélném a kedves olvasót a sok szakzsargontól, de vannak olyan részletek amik nekünk laikusoknak is érdekesek lehetnek. Mint a Reddites posztokból kiderült a második generációs Superchargerek igazából egy gyorsan és viszonylag költséghatékonyan kivitelezhető szükségmegoldás voltak. A Superchargerek és más villámtöltők nagy teljesítményű invertereket, átalakítókat igényelnek, amelyeket erre a célra rendszeresített nagy, ormótlan és szürke színű ipari szekrényekbe szoktak pakolni valahová a töltőoszlopok környékére. Supercharger v2 esetében ezekbe gyakorlatilag a Model S fedélzeti töltői kerültek a költséghatékonyság jegyében. A v3 ezzel ellentétben a nulláról lett újratervezve és a Tesla Energy üzletág megoldásait és hardvereit használja. Így például a Tesla ipari energiatárolója, a Power Pack inverterét rakták bele és így az AC-DC átalakítás hatékonysága a korábbi 92%-ról 96%-ra nőtt. Így kevesebb áram vész kárba. Itt még épült a győri Supercharger – a jól ismeret Tesla töltőoszlopok mögött ott vannak a V2-es szürke szekrények is. A Teslások között ismert szabály, hogy ha csak lehet ne álljanak közvetlenül egymás mellé töltéskor. Na nem attól tartanak, hogy leverik egymás fényezését az ajtó nyitásakor, hanem tudták, mindig 2 Supercharger oszlop osztozik azon a bizonyos elméleti 130, gyakorlati 120 kW-os teljesítményen – úgy is voltak jelölve a töltök, hogy pl. 1A és 1B. Ezért volt az, hogy ha egy Teslás mellé beáll egy másik is, akkor a második kocsi csak a maradék teljesítményt kapja. A v3-nál a hírek szerint megszűnik ez a limitáció is, de a fentiek alapján a V2-nél is immár majd 145 kilowatton fog a 2 autó osztozni, így mind a kettőnek több jut majd a régebbi töltők esetén is. Gyorsjelentés a CCS upgraderől Végül egy kapcsolódó hír az európai CCS Supercharger fejlesztésekről. A jelenlegi adatok szerint a kontinensen található Superchargerek immár 85 százalékán van legalább CCS töltőoszlop és most már 329 helyszínen 1349 oszlopon lehet Model 3-mal is tölteni. A fenti állapot 2 hónap munkájának eredménye, ami mindenképpen dicséretes teljesítmény. Sajnos a magyar, ír, lichtensteini és horvát töltők még nem tartoznak ebbe a körbe. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!