E-tron kontra I-Pace kontra Model X autópálya tempónál

A Nextmove német villanyautó kölcsönző YouTube csatornájáról már többször hoztunk anyagokat, mert mindig érdekes teszteket csinálnak az arzenáljukban lévő mintegy 300 zéró emissziós autó segítségével. Egyébként ők voltak azok, akik 100 Model 3-at rendeltek a flottájukba – erről Zsolt írt itt. Most egy nagyon várt hatótáv tesztet hoztak el nekünk –  a címben szereplő 3 villany SUV-t vitték ki az autópályára. (A videót a cikk aljára be is szúrjuk).

A versenyzők

Bár a 3 autóban sok a közös – mindegyikük teljesen elektromos prémium SUV az ennek megfelelő árcédulával – a Tesla egyel nagyobb kategória mint a brit és német versenyző, hiszen 7  felnőtt szállítására alkalmas. Ráadásul, mint azt majd látni fogjuk, hiába a közel azonos akku méret, a hatótáv tekintetében inkább az X75D volt versenyben az új kihívókkal, de ezt a legolcsóbb konfigurációt megszüntették. Így a most kapható X100D nagyjából 25 ezer Euróval drágább mint az Audi és a Jaguar alapmodelljei.

Ehhez a teszthez a Nextmove elhozott egy e-tront aminek elvileg 95 kWh a bruttó akkumulátor kapacitása, illetve egy Jaguar I-Pacet és egy Tesla Model X 90D-t, amelyeknek 90-90 kWh áll rendelkezésükre. Mármint elméletileg, mert a Nextmove számításai szerint a nettó, azaz a sofőr számára elérhető kapacitás mind a 3 autó esetében közel azonos 84 kWh. Bár tesztben nem volt ott, de a korábbi tesztjeik alapján a grafikonokra rárakták a most kapható Model X100D-t is.

Az e-tron annyi hátrányból indult, hogy előszériás kölcsönzött autó volt és egy picit nagyobb, 21 colos kerekeken gördült, míg a másik kettő 20-as felniken volt. Mindhárom autón téli gumik voltak. A Model X-nél annyit jegyeznénk meg, hogy a verziót 2017 júniusában megszüntette a Tesla, tehát legjobb esetben is 1,5-2 éves autó versenyzett vadonatúj friss akkumulátoros ellenfeleivel.

A teszt

A teszt adatai. Forrás: Nextmove

A kísérlet egy 84 kilométeres német autópálya szakaszon zajlott, valós forgalmi körülmények között. A cél az volt, hogy lehetőleg végig 130 km/h sebességgel autózzanak, de az átlag 120 km/h lett – nyilván a forgalom szólt közbe. Mindenesetre elmondható, hogy reális, elvárható teljesítményt teszteltek, hiszen senki nem akarna 30 milliós autókkal 100-zal haladni egy hosszabb úton. A külső hőmérséklet 8 fok volt, a klímákat pedig 20 fokra állították.

Fogyasztás és hatótáv

Fogyasztás 120-as átlagsebességnél. Forrás: Nextmove

Az eredmények egybevágnak az eddig ismert adatokkal, de azért érdekes így látni, hogy az e-tron 23%-kal többet eszik mint a Model X, az I-Pace pedig még erre is rápakol 3%-ot. Konkrét adatokkal, a Model X 24,8 kWh-t fogyaszt 100 kilométeren, míg a másik két autó 30-31-et. Vajon egy hagyományos szaklap által levezényelt konvencionális, belsőégésű teszten mekkora szalagcímeket generálna, ha mondjuk egy Audi Q5 25%-kal többet fogyasztana mint a nála 1 osztállyal nagyobb GLS Merci?

Hatótáv 120-as tempó mellett. Forrás: Nextmove

A fenti értékek természetesen a hatótávon is meglátszanak. EPA ide, WLTP oda, 120-as átlag autópálya sebesség mellett az I-Pace és az e-tron nagyjából 270 kilométert bírna egy szuszra. A 90-es Model X ennél 65, a 100-as pedig 115 kilométerrel jutna tovább (ez utóbbi becsült adat).

E-tron villámtöltés. Forrás: InsideEVs/Fastned

Érdekes ezt még párhuzamba állítani az Audi amúgy nagyon brutális villámtöltési eredményével. A Nextmove számításai szerit – amit egy gyors ellenőrzéssel mi is meg tudunk erősíteni – egy képzeletbeli 1000 kilométeres út végére az Audi és a Tesla annak ellenére nagyjából egyszerre érkezne meg, hogy az e-tron jóval gyorsabban tölt mint az amerikai villanyautó – ez pedig a jóval magasabb fogyasztás számlájára írható. A Jaguár jár a legrosszabbul, hiszen ő fogyasztja a legtöbbet és tölt a leglassabban is. Az én gyors számításom 10 óra 20 perc köré hozza a német és amerikai versenyzőt ezen a távon, míg a brit autó 40-60 perccel később érne célba. Az X100D előnye jóval nagyobb lenne, itt már az Audi is lemaradna.

Az Audi helyzetét egyébként az sem segíti, hogy jelenleg még elég kevés olyan villámtöltő van, amely 150 kW-tal tudná tölteni a német autót.

Költségek

Bár cinikusan úgy gondolhatnánk, hogy akinek ennyi pénze van autóra, azt úgysem érdekéli pár Euró különbség a töltés végén, de azért nézzük meg mit jelent a fenti eredmény az anyagiak terén.

Költségek 100 kilométerre vetítve, német lakossági energiaárakkal, amely a hazai tarifa 2,5-szerese. Forrás: Nextmove

Ha otthon töltjük az autót, akkor a német villamosenergia tarifák mellett 7,6 Euróba kerül 100 km a Teslában, míg ennél 23-26 százalékkal drágább a másik két autó töltése. ez a fenti fogyasztási adatokkal egyenesen arányos.

Villámtöltés német árakkal. Forrás: Nextmove

A villámtöltés kapcsán viszont már befolyásolja az eredményt az is, hogy más-más tarifával működik a Tesla Superchargere és az Audi saját töltőkártyája. Persze bármilyen CCS töltőnél megállhatunk a német és a brit géppel. Mégis, ha a hivatalos házi adatokat nézzük, akkor az e-tront és az I-Pacet nagyjából 50%-kal drágábban „tankolhatjuk” meg mint az amerikai villanyautót.

Van egy olyan érzésem ezt nem fogják belerakni a brosúrába.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.